نحوه ثبت گزارش معاملات فصلی یاس سیستم | تکس مپ


نحوه ثبت گزارش معاملات فصلی یاس سیستم | تکس مپ

در سال های اخیر، سازمان امور مالیاتی کشور کوشیده است تا با به کارگیری روش های متفاوت از فرارهای مالیاتی جلوگیری کرده و رسیدگی به حساب های مالیاتی مودیان مالیاتی را تا حد امکان تسریع و تسهیل نماید. اشخاص حقیقی یا حقوقی مشمول قانون ارزش افزوده و مالیات‌های مستقیم، بایستی در سامانه ارسال صورت معاملات فصلی ثبت نام کنند. یکی از اصطلاحات مالیاتی که اخیرا به دایره واژگان مالیاتی ایران اضافه شده است، مالیات فصلی است. مالیات فصلی و یا صورت معاملات فصلی، یک روش ابراز درآمد است که تمرکز آن روی بعضی از مشاغل خاص است.

  • یک فصل ممکن است به یک فصل تقویم مانند تابستان یا زمستان یا فصل تجاری مانند فصل تعطیلات اشاره کند.
  • طبق تبصره ماده 169 قانون مالیات مستقیم مشمولین ارسال صورت معاملات فصلی به شرح ذیل است.
  • هر نوع حقوق و دستمزدی که موضوع فصل سوم از باب سوم قانون مالیات های مستقیم است، از درج گزارش معاملات فصلی، مستنثی می باشد.
  • در این حالت یک رکورد به صورت ثبت اولیه در صفحه برای شما به نمایش در خواهد آمد با 2 بار کلیک بر روی آن می‌توانید جزئیات اطلاعات مربوط به فصل مورد نظر را وارد نمایید.

در روش دوم ارسال به صورت غیر برخط مودیانی که از سیستم های خرید و فروش رایانه ای استفاده می‌نمایند. میتوانند در سامانه اینترنتی سازمان امور مالیاتی قالب مورد نظر این سازمان را با هماهنگی متخصصین مربوطه به ویژه تولید کنندگان این گونه نرم افزارها به طور مستقیم از سیستم کامپیوتری خود دریافت و در قالب مذکور وارد نمایند. سپس با استفاده از نرم افزار کنترلی و ارسال اطلاعات با اتصال به شبکه اینترنت اقدام به ارسال اطلاعات به طور یکجا نموده و رسید دریافت کنند. برای ارسال این مدارک شرکت‌ها و سازمان‌های تجاری و کلیه اشخاص حقیقی می‌توانند به پورتابل سازمان امور مالیاتی مراجعه کرده و بعد از طی مراحل ذکر شده و ارسال مدارک تعیین شده نسبت به ثبت اطلاعات اقدام نمایند. ضمنا همه افرادی که طبق قانون مشمول ارسال این مدارک هستند، می‌توانند از شرکت‌ها و موسات مالی و حسابداری دارای مجوز کار در این خصوص هم کمک گرفته و از صفر تا صد این کار را به آن‌ها بسپارند تا در اولین فرصت مدرک مربوط ارسال و مودی مشمول جرایم تعیین شده نشود. سامانه ارسال معاملات فصلی سامانه ای است که مودیان مالیاتی باید ظرف 45 روز از پایان فصل از طریق آن برای ارسال صورت معاملات فصلی خود اقدام نمایند و برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.

با کمک نرم‌افزارهای حسابداری و مالیاتی جدید، نگران محاسبات مختلف نباشید

ضمنا همه افرادی که طبق قانون مشمول ارسال این مدارک هستند، می توانند از شرکت ها و موسات مالی و حسابداری دارای مجوز کار در این خصوص هم کمک گرفته و از صفر تا صد این کار را به آنها بسپارند تا در اولین فرصت مدرک مربوط ارسال و مودی مشمول جرایم تعیین شده نشود. مالیاتی که از طرف سازمان امور مالیاتی برای مؤسسه‌های اقتصادی تعیین می‌شود بر مبنای گزارشات فصلی خریدوفروش آنهاست. با استناد به ارسال صورت معاملات فصلی است که امور مالیاتی متوجه کتمان یا فرار مودیان مالیاتی می‌شود. ارسال صورت معاملات فصلی از طریق سامانه معاملات فصلی الکترونیکی صورت می‌گیرد. برای ارسال معاملات فصلی خریدوفروش بنگاه‌های اقتصادی می‌توانند وکیل مالیات تهران اختیار کنند و تمامی امور ارسال گزارش‌ها را به ایشان بسپارند.

سامانه ارسال صورت معاملات فصلی

شخصی که کد اقتصادی ندارد نمی‌تواند اظهارنامه معاملات فصلی خود را در سامانه صورت معاملات فصلی ارائه کند. اصلاح گزارشات فصلی پس از اتمام مهلت ارسال این گزارشات، مشمول جریمه تاخیر در ارسال معاملات فصلی است. 3) مسئله ای که مودیان باید در ارسال صورت معاملات فصلی مد نظر داشته باشند، دریافت ” کد اقتصادی ” است و ارسال مدارک به سازمان امور مالیاتی باید به همراه کد اقتصادی ذکر شده باشد تا مورد پذیرش قرار بگیرد. بدون دریافت کد اقتصادی هیچ مدرکی از مودی در سازمان امور مالیاتی پذیرفته نمی شود. مبالغی که تحت عناوین جریمه یا خسارت، انواع عوارض و مالیات (به‌استثناء مالیات و عوارض قانون مالیات بر ارزش افزوده) حق ثبت، حق تمبر، حقوق گمرکی و موارد مشابه به دستگاه‌های اجرائی پرداخت می‌شود.

راهنمای تصویری اصلاح صورت معاملات فصلی

در این حالت برای اضافه کردن مورد جدید باید دوره ای را که مبالغ جا افتاده در آن بازه قرار دارد ایجاد کنند و بعد از آن مورد مد نظر را وارد کرده سپس ذخیره و ثبت نهایی کنند. در این حالت مودیان بابت آن فصل، دو مورد گزارش ثبت نهایی شده خواهند داشت که جمع آنها نشان دهنده مقدار خرید، فروش و …است. نمایش جزئیات گزارش خریدپس از انجام این کار صفحه ای باز خواهد شد که در آن مشخصات طرف حساب، ارزش افزوده، مبلغ فاکتور و…که قبلا ثبت شده است نمایش داده می‌شود. پس از اصلاح هر مورد از اطلاعات ثبت شده در انتهای صفحه گزینه “با ویرایش موافقم” را انتخاب و در انتها گزینه ثبت را کلیک نمایید. در صورتی که قصد حذف قسمت انتخاب شده را دارید باید در انتها گزینه “با حذف موافقم” را انتخاب و گزینه حذف را کلیک نمود.