معرفی 10 مورد از بهترین غذاهای شمال سیتا سفری لذت بخش با انتخابی بهتر


روش پخت ساده‌ای هم دارد، سبب زمینی نگینی با کدوی حلقه شده در پیاز سرخ شده و گوجه فرنگی ریز شده به آن اضافه می‌شود. مواد تشکیل دهنده این غذا کدوی سبز، سیب زمینی، گوجه فرنگی، پیاز، تخم مرغ و سیر است. جالب‌ترین قسمت پختن مرغ ترش، اضافه کردن دو عدد تخم مرغ زده شده به آن و هم زدن آن در خورش است. تکنیکی که پخت مرغ ترش را با انواع روش‌های پخت مرغ متمایز می‌کند.

  • کال کباب را می‌توانیم در بخش پیش‌غذاهای شمالی نیز قرار دهیم.
  • در این مرحله می‌توانید در صورت تمایل دو قاشق غذاخوری رب گوجه‌فرنگی نیز به خورش اضافه کنید.
  • سپس بادمجان‌ها را به این ترکیب بیفزایید و مواد را خوب با هم تفت دهید.
  • سپس دو پیمانه آب و رب انار به غذا اضافه کنید و اجازه دهید تا برای ۳۰ دقیقه بجوشد.
  • همچنین ماهی بعد از سرخ شدن بیشتر از ۵ دقیقه نباید در خورش قرار بگیرد زیرا به سرعت له خواهد شد.
  • سیر واویج دیگر غذای گیلانی است که اغلب کنار برنج و ماهی شور سرو …

در این پست به شما طرز تهیه 7 غذای شمالی با مرغ را آموزش می دهیم، با ما همراه باشید. میرزا قاسمی از معروف ترین غذاهای شمالی است که خیلی ها در دیگر شهرهای ایران هم آن را درست می کنند. برای تهیه ی این غذا از بادمجان، گوجه فرنگی، سیر، تخم مرغ، ادویه و رب گوجه فرنگی استفاده می شود و چیزی که آن را خوش طعم می کند بادمجان های کبابی است.

– ماهی سفید شکم پر( ماهی گردوبیج)

پس از پخت سیر و کشیده شدن آب آن، سیرها را با کره، روغن مایع و زردچوبه سرخ کنید تا عطر سبزی سرخ شده بلند شود. پس از تفت دادن سیر، تخم‌مرغ‌ها را در آن‌ها بشکنید و اجازه دهید تا خودشان را بگیرند. خورش سیرابیج یا سیراویج، یکی از غذاهای لذیذ و گیاهی گیلانی است که با برگ سیر خرد شده، تخم‌مرغ و نمک، فلفل و ادویه درست می‌شود و طرز تهیه بسیار راحتی هم دارد. این خورش لذیذ در کمتر از ۲۰ تا ۲۵ دقیقه در آشپزخانه آماده می‌شود و بدون شک، شما را به خود علاقه‌مند خواهد کرد. میرزاقاسمی یکی از اصیل‌ترین غذاهای محلی استان گیلان است که با گوجه‌فرنگی، بادمجان کبابی، سیر، ادویه‌جات و تخم‌مرغ درست می‌شود. میرزاقاسمی در گیلان، به‌همراه کته شمالی به‌عنوان غذای اصلی یا پیش‌غذا سرو می‌شود؛ اما در برخی از نقاط کشور، به‌خصوص تهران، این غذا با نان نیز خورده می‌شود.

۸. شش انداز گیلانی و طرز تهیه آن

«وینگوم» در زبان شمالی به‌معنای بادمجان است و وینگوم ماست در واقع، نوعی ماست و بادمجان است که طعم و مزه‌ای فوق‌العاده بهتر از ماست و بادمجان معمولی دارد. نکته‌ای که وینگوم ماست را متمایز و خاص می‌کند، استفاده از سبزی‌های معطر محلی چون اوجی (پونه)، سوسنبر و گشنیز است. سبزی ساطوری خرد شده را به‌صورت جداگانه در روغن سرخ کنید و آن را به‌همراه کولی سرخ شده به مغز گردو اضافه کنید. پس از حدود یک ساعت، شکر، نمک، فلفل و آبغوره را به مواد کولی غورابیج اضافه کنید و اجازه دهید تا برای چند دقیقه قل بخورند.

سبزی، ماست و برنج مواد اولیه تهیه یک آش خوشمزه مازندرانی به نام بنه بزه آش هستند؛ یک وعده غذایی سبک که بسیار راحت آماده می‌شود. گشنیز و اسفناج و شوید را با سیر و نعنا می کوبند و با ماست مخلوط می‌کنند تا ماست دلال آماده شود. این ماست باید با برنج نیم‌دانه پخته‌شده مخلوط شود و سپس آش آماده است. یکی از خوشمزه های مازندرانی ها خورشت آلو است که در میان بومیان با نام مرغ و آلوی مازندرانی شناخته می شود. طعم اصیل این غذا ملس است و هر کسی را شیفته خود می کند. برای تهیه این خورشت به مرغ تکه‌شده، دانه‌ انار ملس، آب نارنج، زعفران، پیاز، آلو و مغز گردوی خرد شده احتیاج دارید و باید کمی صبور باشید.

اگر عاشق کباب هستید، اینجا درباره خوشمزه ترین کباب های ایرانی بیشتر بخوانید. احتمالا اگر اولین باری که اسم این غذا را شنیده اید، کباب گوشت را متصور شده اید. اما این غذا یک عضو کبابی دارد که بادمجان کبابی است و در آن از گوشت استفاده نمی شود. این غذا هم انتخاب مناسبی برای کسانی است که به غذاهای سنتی علاقه دارند اما گیاه خوار هستند.

در تهیه ترشه شامی گیلانی از مخلوط گوشت چرخ شده، سبزیجات، سیب‌زمینی و آبغوره یا آب نارنج استفاده می‌شود. این غذا شباهت زیادی به باقلاقاتوق دارد و با استفاده از مواد اولیه‌ای مانند نمک، باقالی‌های سبز، زردچوبه، روغن و تخم مرغ تهیه می‌شود. تفاوت باقلا وابیج با باقلاقاتوق این است که باقلاقاتوق به صورت آب‌دار سرو می‌شود اما این غذا کاملاً بدون آب است. شاید بارها و بارها خورشت اسفناج خورده باشید؛ اما نوع مازندرانی آن طعمی کاملا متفاوت دارد و خاطره‌ای خوشمزه برای‌تان خلق می‌کند.

شیرین تره را بابا ماهی شور، سیر و باقالای تازه سرو کنید. جزییات و مراحل طرز تهیه خورش اناربیج گیلانی با مرغ یا گوشت و آموزش ترکیب دقیق سبزی آن را در لینک مربوطه مطالعه کنید. رشتی‌ها این شامی خوشمزه را با نان لواش یا بربری و پنیر سیامزگی که پنیر سنتی این منطقه است سرو می‌ کنند. سایر اهالی گیلان هم پنیر لیقوان و سبزی خوردن را جزو آداب خوردن شامی پوک گیلانی می‌ دانند. مواد اصلی شامی پوک را هم گوشت چرخ کرده گوسفندی بدون چربی، لپه، پیاز، تخم مرغ و ادویه های دلخواه تشکیل می دهند.. در طرز تهیه خورش انار مسما گیلانی که به آن خورش انار هم گفته می‌ شود، می‌ توان از مرغ یا گوشت قلقلی استفاده کرد.

توجه داشته باشید که هر چقدر برگ‌های سیر، نازک‌تر و ظریف‌تر باشند، غذاهای شما خوشمزه‌تر خواهند شد؛ پس در زمان خرید به برگ‌ها و ریشه سیر دقت کنید. شما می‌توانید سیر تازه را به‌صورت خشک کرده یا خرد شده در فریزر نگهداری کنید تا در تمام مواقع سال با آن غذاهای لذیذ درست کنید. باقلا قاتق یا باقلا قاتوق از جمله غذاهای خوشمزه و خورشت رشتی است که اهالی گیلان و رشت تبحر خاصی در پخت آن دارند. یکخورشت ایرانیخوشمزه و مقوی که با کمترین و ساده‌ترین مواد پخته می‌شود و بسیار مقوی و سیر کننده است. به نظر می‌رسد میل کردن غذاهای ایرانی مثل باقلا خورشت برای افطار یا سحر ماه رمضان به خاطر میزان فراوان فیبر و پروتئین ساعات بیشتری شما را سیر و پر انرژی نگه دارد.