معرفی 10 مورد از بهترین غذاهای شمال سیتا سفری لذت بخش با انتخابی بهتر


منوی آن‌ها کامل است و تقریباً همه غذاهای گیلانی و پیش‌غذاها را سرور می‌کنند. ورودی رستوران ساده است و یک تابلوی قدیمی بالای در کوچک آن قرار دارد. از پله‌ها باید بروید پایین و آنجا هم تعدادی میز و صندلی چیده شده که می‌توانید بنشینید. در ابتدا پیاز را خرد کنید و آن را با نمک، فلفل و آبلیمو و جعفری مخلوط کنید.

  • کوکوی مرغ به سبک شمالی از غذاهایی است که هم طعم بسیار خوشایندی دارد، هم اینکه خیلی سریع آماده سرو می شود.
  • پس از جوشیدن آب، درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا مرغ‌ها روی حرارت کم برای ۴۵ دقیقه تا یک ساعت بپزند و خورش جا بیفتد.
  • البته باید بدانید که کال کباب نوعی پیش غذا است و آن را به همراه غذای اصلی سرو می‌کنند.
  • همان اول که تازه سر میز نشسته‌اید، با یک نوشیدنی سنتی از شما پذیرایی می‌کنند.

سپس تکه‌های مرغ سرخ شده را در یک قابلمه بریزید و روی شعله کم گاز قرار دهید تا کمی بپزند. پیازهای نگینی خرد شده را نیز جداگانه در کمی روغن تفت دهید تا نرم و سبک شوند. سپس پیاز سرخ شده، نمک، فلفل قرمز، ادویه کاری، زردچوبه و دارچین را به تکه‌های مرغ بیفزایید و خوب هم بزنید تا طعم مواد به خورد هم برود. بادمجان‌ها را به نمک آغشته کنید و برای نیم ساعت کنار بگذارید تا تلخی آن‌ها گرفته شود.

۹-کباب ترش

مغز گردوی سابیده شده را با آب، رب انار و زردجوبه در قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا با هم بپزند. در حین پخت، کمی نمک به مواد اضافه کنید و اجازه دهید تا این مخلوط غلیظ شود. کشمش یا خرمای پرک شده را در داخل مایه کوکو بریزید و مقداری ادویه به آن‌ها اضافه کنید. در ابتدا گوشت را با سه پیمانه آب روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا بجوشد. شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید تا گوشت برای سه ساعت به‌آرامی بپزد.

مالابیج یکی از آن غذاهای دریایی است که در گیلان و مازندران رواج دارد و آن را با ماهی سفید، گیاهان معطر، گردو و انار می پزند و آن را روی آتش یا ذغال درست می کنند. این غذای شمالی اصیلی است زیرا در مناطقی که دریا به شهر چسبیده و یا فاصله کمی دارد، اکثر غذاهای آن منطقه با ماهی تازه و خوشمزه تهیه می شود. تجربه این خوردن این غذای شمالی خوشمزه را در استان های کنار دریای خلیج فارس ایران، بسیار پیشنهاد می کنیم. باقالا قاتق یک غذای ملی و محبوب بومی ایرانی است که با لوبیا، شوید، سیر و تخم مرغ تهیه می شود و معمولا با برنج سرو می شود. باقالا قاتق یکی دیگر از غذاهای سنتی شهرهای شمالی ایران است که به دلیل محبوبیت آن در سایر شهرهای ایران نیز یافت می شود.

ماهی در وعده‌های غذایی مردمان گیلان و مازندران جایگاه ویژه‌ای دارد. البته شمالی‌ها ماهی را به دو شکل شور و دودی نیز در می‌آورند که مزه خاصی به خود می‌گیرد. اسفناج، عدس، سیر و انار ترش اجزای اصلی تشکیل‌دهنده اسفناج مرجی هستند که ترکیب آن‌ها با هم یک طعم لذیذ را در اختیار شما قرار خواهد داد.

طرز تهیه دختر لوس، غذای خوشمزه شمالی با بادمجان

ماهی را با ترکیبی از رب انار، گردو، سبزی معطر پر می کنند و به آرامی و با صبر روی زغال آن را کباب می کنند. شمال ایران یعنی تنوع غذاهای دریایی، پس هر وقت که به شمال سر می زنید، حتما پادشاه غذاهای دریایی شمال، مالابیج (ماهی گردوبیج) را امتحان کنید. مالابیج را با ماهی سفید درست می کنند که باید نر هم باشد و در مازندران و گیلان بسیار رایج است. تقریبا وقتی اسم غذاهای شمالی به میان بیاید همه ی ما ناخوداگاه یاد باقلاقاتق و میرزا قاسمی می افتیم که پرچم دار غذاهای شمالی هستند. این غذا در سفره ی مردم شمال ایران حضور پررنگی دارد و پادشاهی میکند. میرزا قاسمی هم که از بهترین های شمال محسوب می شود و نیازی به معرفی خاصی ندارد، این غذای خوشمزه را در دستور اصلی با بادمجان کبابی یا دودی درست می شود.

لیست ۸ غذای شمالی

مرغ را باید داخل مواد تفت داده شده بچینید و اجازه دهید پخته شود. یک چوب دارچین را می توانید در داخل خورش بیندازید تا با حرارت کم این غذای خوشمزه جا بیفتد. طعمغذا به سمت ملس تمایل دارد و اگر دویت دارید غذای شما کمی ترش تر باشد، می توانید آب انار ترش را نیز به آن اضافه کنید. سیر، بادمجان، گردو، زردچوبه، طعم‌دهنده‌های ترشی مانند رب انار، آب انار و نارنج و سبزی‌های محلی مثل چوچاق و خالواش از مواد اصلی بسیاری از غذاهای محلی گیلانی هستند. در ادامه شما را با طرز تهیه انواع غذاهای گیلانی در خانه آشنا می‌کنیم تا با طبخ آن‌ها در منزل، حال و هوای شمال را به خانه بیاورید.