لیست غذاهای سنتی ایرانی کترینگ آتیسا


این غذای خوشمزه همانطور که از اسمش پیداست بر پایه آلو تهیه می‌شود. در اصل این خورشت را با گوشت مرغ می‌پزند اما امروزه آن را با گوشت گوسفند یا گوساله هم ترکیب می‌کنند. دیزی سنگی، یکی از سنتی‌ترین غذاهای ایرانی است که در پختن آن از گوشت، پیاز، نخود، سیب‌زمینی، دنبه و گوجه و رب استفاده می‌شود. این غذا را در دو مرحله می‌خورند، ابتدا آب آن را همرا با تکه‌های نان (تیلیت) میل کرده و سپس بقیه‌ی مواد را با گوشت‌کوب کاملاً له کرده و با نان و پیاز و ترشی و سبزی خوردن نوش جان می‌کنند. در صورتی که آبگوشت در ظروف سنگی پخته شود، آن را دیزی سنگی می‌نامند. با اینکه شاید نتوان ته‌دیگ را یک غذا نامید؛ اما روح غذا و آشپزی ایرانی به‌حساب می‌آید.

  • برنج، گوشت، سبزی تازه و خشک (به غیر از شنبلیله)، ادویه‌ها (به غیر از هل)، نخود فرنگی، یک عدد پیاز رنده شده و سیر له شده را با هم در یک کاسه مخلوط کنید و خوب ورز دهید.
  • در واقع ما با انواع نسبتاً گسترده‌ای از ته‌چین‌ها رو‌به‌رو هستیم.
  • برای تهیه لخ لخ بوشهری، بهتر است برای هر نفر، حدود ۲۰۰ گرم از ماهی شیر یا قباد، هامور یا سنگسر سفید استفاده شود.
  • طبع گندم، برخلاف برنج، گرم است و به‌دلیل وجود فیبر بالا، شما را برای مدت زمان طولانی سیر نگه می‌دارد.
  • در برخی دستورهای آشپزی، پس از پخت تخم‌مرغ، یک پیمانه شیره انگور و سرکه نیز به مواد اضافه می‌شود.

انواع و اقسام غذا با ارزش غذایی بالا، می‌تواند عمر دوباره به شما ببخشد. یکی از مرسوم‌ترین غذاها به خصوص در تعطیلات در دل طبیعت، درست کردن جوجه روی زغال است که ایرانی‌ها استاد این کار هستند. چلوکباب دیزی سرای پسران میرزا یکی از آیتم های خوشمزه در شعبه های 1 و 2 علی دیزی می‌باشد که با گوشت تازه و مواد اولیه سالم طبخ شده و می‌تواند تجربه خوشمزه‌‌ای را برای شما عزیزان رقم بزند. بیشتر از هر موردی کباب های سنتی ایرانی بسیار معروف هستند که در ادامه برخی از این کباب برای شما لیست می کنیم.

خورش ریواس

کباب کوبیده هم با توجه به طعم لذیذ و عامه پسندش همواره عضو ثابتی در انواع مجالس ما ایرانی ها بوده است. و این غذای سنتی و اصیل ایرانی طرفداران بسیار داشته و طعم خاص و خوشمزه ای هم دارد. این کباب رو میشه هم با گوشت قرمز و هم با گوشت سفید درست کرد که من خودم هر دو مدل رو درست کردم فوق العاده شده.

خورش کنگر ارومیه

بعد از چند دقیقه رب گوجه‌فرنگی را در خورش بریزید و اجازه دهید که رب رنگ باز کند. وقتی گوشت نیم‌پز شد، آلوهایی که از قبل خیس کرده‌اید، در خورشت بریزید. سپس آن را به مکعب‌های کوچک برش بزنید و با خرماها در یک قابلمه آب بریزید. عنکاس‌ها را برای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بجوشانید تا نرم و خوش‌رنگ شوند. پیازهای خلالی خرد شده را در روغن تفت دهید تا طلایی و سبک شوند.

در اینجا فقط تعدادی از غذاهای خوشمزه‌شان را با هم می‎بینیم. البته اگر این غذا را در کنار عزیزانتان در یک دیزی سرا میل نمایید نام آن دیزی می شود. در اصل آبگوشت و دیزی تفاوت چندانی در مواد تشکیل دهنده با یکدیگر ندارند و فقط در نحوه پخت متفاوت اند. آبگوشت در خانه و روی اجاق گاز پخت می شود و دیزی در رستوران های سنتی و درون تنور همین. کتلت گوشت که با نام شامی کباب هم شناخته می شود یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و پر طرفدار ایرانی است که مطمئنا در میان غذاهای ایرانی از جایگاه خاصی برخوردار است. میرزاقاسمی یکی از غذاهای محلی استان گیلان و استان مازندران است.

غذاهای محلی استان کرمان بسیار متنوع و خوشمزه هستند و در میان آن‌ها می‌توان به انواع خورش، آش، آبگوشت، پلو و خورش اشاره کرد. زیره، یکی از مشهورترین ادویه‌های استان کرمان است که در طبخ بسیاری از غذاهای محلی کرمان به کار می‌رود. همان طور که می‌دانید، مرغوب‌ترین و باکیفیت‎‌ترین زیره در ایران در استان کرمان به‌صورت خودرو رشد می‌کند و دلیل استفاده زیاد از این ادویه در غذای محلی کرمانی ها نیز همین است. کشک، یکی دیگر از مواد غذایی محبوب در استان کرمان است که در بسیاری از آش‌ها به کار گرفته می‌شود. شما می‌توانید با مراجعه به مجموعه غذاهای محلی کجارو با لیست کامل غذاهای استان کرمان و طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. شما می‌توانید با مراجعه به مجموعه غذاهای محلی کجارو با لیست کامل غذاهای مشهد و طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید.