لیست آموزش طرز تهیه انواع غذاهای شمالی برای شام و ناهار


مجله ایرانگرد هرآنچه که باید پیش از شروع سفر از مقصد بدانید را در اختیار شما خواهد گذاشت. زیرا باور داریم انتخاب هوشمندانه مقصد و برنامه‌ریزی آگاهانه سفر، تجربه بهتری را برایمان رقم خواهد زد. یک نکته مثبت دیگر میلاکوی اجرای زنده موسیقی در آن است.

توجه داشته باشید در هنگام اضافه کردن تخم مرغ نباید آن را داخل غذا هم بزنید و اضافه کردن بیش از حد شوید نیز موجب تلخی آن می ‌شود. این غذا را می توانید با زیتون پرورده و سیر ترشی در وعده ناهار و شام نوش جان کنید. در کنار این غذا بهتر است که برنج، ماست، نان، کباب مرغ یا ماهی سرو کنید تا نهایت لذت را از غذای خود ببرید. دو عدد پیاز رنده شده را در یک تابه بریزید و بدون روغن آن‌ها را تفت دهید تا کاملا خشک شوند. سپس پیاز را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا خنک شود. در ادامه پیاز سرد شده را با مغز گردوی آسیاب شده، رب ازگیل ترش یا رب انار، نمک، فلفل و زردچوبه مخلوط کنید و خوب هم بزنید تا یکدست شوند.

جالب است بدانید این غذا در تالش به‌جای شیر با آب و گردوی آسیاب شده درست می‌شود. «کویی تره» یکی از غذاهای محلی و سنتی استان گیلان و شهرستان رشت است که شباهت هایی به میرزا قاسمی یا حتی فسنجان دارد ولی در اصل با آن ها تفاوت های کلی هم دارد. این غذا بیشتر مناسب فصل پاییز و زمستان است که کدو حلوایی در بازار به وفور یافت می شود. اگر دیگر کباب‌های معمولی را دوست ندارید و دنبال کبابی با طعمی جدید هستید، کباب ترش بهترین گزینه پیش روی شماست.

  • اگر دنبال غذایی سالم و مقوی با طعمی بی‌رقیب در استان مازندران هستید، اسپناساک را امتحان کنید.
  • ماهی را از فر دربیاورید و سس تهیه شده را روی آن بریزید.
  • یکی از خوشمزه‌هایی که با اردک می پزند، اردک شکم‌پر است که هر کسی از عهده تهیه‌اش بر نمی‌آید.
  • در کنار شکم‌گردی و لذت از طبیعت بکر شمال باید به فکر رزرو هتلی نیز باشید.
  • ماهی سرشار از خاصیت است و طعمش هم با شیوه‌های پخت مختلف طرفداران بسیاری دارد.
  • به‌صورت بهداشتی از شکم ماهی خارج کرده و در غذا مصرف می‌کنند.

با ترکیب گوشت، اسفناج تازه، سبزیجات معطر، سیر، نعنا، پیاز و هویج این غذای خوشمزه شمالی پخته می‌شود. قبل از کباب‌کردن ماهی صبور به آن سبزی ماهی، تمبر هندی، سیر و ادویه‌جات هم اضافه می‌کنند. غذاهای جنوبی هم خوشمزه هستند و هم با رژیم‌های سالم‌خوری منافاتی ندارند. به استان مازندران رفتیم و با خوشمزه های این دیار به سفرمان رنگ و طعم دیگری دادیم. البته این مطلب تنها بخش کوچکی از دانستنی‌هایی‌ست که می‌توانید در مورد سفر به شمال در کارناوال بیابید. عدس یکی از حبوبات پرخاصیت است و اسفناج نیز از سبزیجات بسیار مفید برای بدن به شمار می‌رود.

در نهیات این خورشت را با بادمجان و گوجه‌های سرخ شده تزیین می‌کنند. اصالت شامی، غذای خوشمزه گیلانی، به رودبار باز می‌گردد. شمالی‌ها گوشت چرخ‌کرده را با سبزیجات معطر ترکیب می‌کنند و به همراه گوجه فرنگی و روغن می‌پزند. شاید با شنیدن اسم این غذای گیلانی فکر کنید با نوعی کباب روبرو هستید.

رب گوجه فرنگی را نیز در روغن تفت دهید به خورش بیفزایید. پس از بستن تخم‌مرغ‌ها، آلوچه خشک را به خورش اضافه کنید و با همراه بقیه مواد کمی تفت دهید. دو لیوان آب جوش را در تابه بریزید و درب تابه را ببندید تا مرغ روی حرارت ملایم بپزد. مرغ‌ها را به نمک، فلفل سیاه و ادویه دلخواه آغشته کنید و آن‌ها را برای چند ساعت در ظرف دربسته در یخچال بگذارید تا مزه‌دار شوند. در این حین، پیاز را در روغن تفت دهید تا سبک و شفاف شود.

خورشت جا افتاده و خوشمزه آغوز مسما را در کنار برنج میل می‌کنند. یکی از غذاهای معروف شمال باقله قاتوق است که در شهرهای گیلان و مازندران پخته می شود. این غذا در میان گردشگران نیز طرفداران زیادی دارد و از خوشمزه ترین غذاهای شمالی نیز از سوی گردشگران گفته می شود. مواد اصلی باقله قاتق، غذای محبوب گیلانی‌ها باقلای رشتی، سیر، تخم مرغ و شوید هست که یک کدبانوی رشتی می تواند آن را برای شما بپزد و شما آن را نوش جان کنید. مواد لازم برای تهیه این غذا بادمجان کبابی، ترکیب سیر و گردوی خرد شده، آب انار ترش، نعناع فلفلی و گیاه محلی است که به آن چوچاق می گویند. چوچاق یک سبزی شمالی است که می توانید در بازارهای محلی شهرهای شمالی ایران پیدا کنید.

مجی خورش

«طلا کوله» در زبان گیلکی به‌معنای «جوجه خروس» است و این غذا را در گیلان با گوشت خروس درست می‌کنند. البته شما می‌توانید آن را با گوشت‌های سفید مانند گوشت مرغ و بوقلمون هم تهیه کنید. جالب است بدانید که اگر این غذا را با مرغ تهیه کنید، به آن خورش طلا کوله غورابه می‌گویند. در طرز تهیه خورش شوید مسماباید دقیقه مانند غوره مسما عمل کنید؛ فقط به‌جای پیاز از شوید و به‌جای غوره از آلوچه استفاده کنید. در زمان جا افتادن خورش، بادمجان‌ها را به‌صورت ورقه‌ای و گوجه‌فرنگی‌ها را به‌صورت حلقه‌ای برش بزنید و در روغن به‌صورت جداگانه سرخ کنید. پس از پخت گوشت و جا افتادن خورش، آن را در ظرف سرو بکشید و بادمجان و گوجه را روی قورمه بچینید.

حلوای گردویی تبریز

پلا هم همان پلویی است که به همراه این غذا طبخ می‌شود اما بهتر است که برنج را کته طبخ کنید. در زمان سرو بهتر است که به همراه این غذا گردو، باقلا خام، اشپل، زیتون و پیاز هم بگذارید تا نهایت لذت را از پلا کباب ببرید. این غذا از ترکیب سبزیجات خرده شده، گردوی چرخ شده، رب انار و سیر رنده شده با گوشت درست می‌شود. برای درست کردن آن مواد به خوبی با هم ترکیب شده و روی حرارت زغال پخته می‌شود. رب انار، نمک و فلفل و سبزیجات معطر را در غذاساز بریزید و خوب با هم مخلوط کنید.

لیمو عمانی خرد شده، سماق و فلفل را با کمی آب و روغن مخلوط کنید و روی مواد بریزید. قابلمه را روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا تاس کباب آرام آرام بپزد و جا بیفتد. اردک را از شب قبل به یک قاشق مرباخوری رب ازگیل، نمک، فلفل و زردچوبه ترش آغشته کنید تا مزه‌دار شود. سپس اردک را به‌همراه دو عدد پیاز درسته، نمک، فلفل، زردچوبه و مقدار کافی آب در قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا اردک نیم‌پز شود. زمانی که آب داخل قابلمه به‌اندازه نصف لیوان آب شد، پیازهای درسته را از قابلمه خارج کنید.