فهرست منتخب غذاهای شمالی محبوب چاشلند محبوب ترین غذاهای شمال ایران


مرغ ناردون یک خورش سنتی و اصیل گیلانی است که با کته شمالی طبخ و سرو می‌شود. این خورش خوشمزه طعم ملس و گاهی ترش دارد که با ترکیب انار و رب انار و آب انار تهیه می‌شود. هرکسی که یک بار به گیلان سفر کرده باشد، قطعا کباب ترش را با گوشت و پوست خود حس کرده است. مرغ ترش یکی از محبوب ترین و مشهور ترین غذاهای شمالی است که احتمالا هر کسی یک بار هم که شده آن را امتحان کرده باشد. غذایی بسیار خوشمزه که دو عضو اصلی آن، رب انار و سبزی های معطر هستند. یکی از ناب ترن غذاهای گیلان به خصوص رشت، کباب ترش است.

  • خورش انار مسما، یک نسخه دیگر نیز در گیلان دارد که همراه با بادمجان طبخ می‌شود و با نام انار مسما با بادمجان مشهور است.
  • کوکو گردو، یکی از غذاهای محلی ماسال است که معمولا به‌همراه فسنجان و برنج یا نان سرو می‌شود.
  • خانواده ایرانی روزانه می تواند به جدیدترین محتواها از معتبرترین منابع دنیا دسترسی داشته باشد.
  • اما آنچه در این مطلب پیش روی شما قرار خواهد گرفت فهرستی از بهترین غذاهای شمال است که پیشنهاد می کنیم در سفر به شمال انتخاب و امتحان نمایید.

هنوز نمی دونی انار ترش باعث یبوست میشه نه اجابت مزاج، ضمناً اونجا طبق ذائقه شخص شما غذا نمی پزن، اگر خوشت نمیاد کسی مجبورت نکرد که غذای شمال رو بخوری. اگر مثل من غذاهای ترش دوست دارید از خوردن این خورش ترش مزه غافل نشید که در ظرف گمج درست میشه. غذاهای گیلانی شناسنامه این شهر زیبا و سرسبز هستند و به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر گیلان شناخته شود.

کباب ترش

از غذاهای شمالی کشور که از مواد خرد شده مانند گوشت چرخ کرده را از این سایت دریافت کنید. دمی لخلاخ هم بوی خوش و اشتهابرانگیزش را مدیون وجود سیر، پیاز و ادویه‌های مخصوص جنوبی است که در کره سرخ می‌شوند. این‌ها در کنار ماهی‌هایی مانند سرخو وعده غذایی مقوی و خوش‌طعمی می‌سازند. زردچوبه، پیاز، سیر و ادویه‌های مخصوص جنوبی هم رمزوراز طعم خاص و خوشایند آن هستند.

پس از پخت گوجه‌ها و برشته شدن مرغ‌ها، آن‌ها را از تابه دربیاورید. سپس یک عدد پیاز خلالی خرد شده و یک عدد فلفل دلمه‌ای خرد شده را در همان تابه با کمی زردچوبه تفت دهید تا نرم و سبک شوند. پس از طلایی شدن پیازها، غوره تازه یا یخ‌زده را اضافه کنید و کمی تفت بدهید. غوره بادمجان یا مسمای بادمجان، یک غذای بسیار لذیذ و خوشمزه گیلانی است که با گوشت مرغ، گوشت چرخ‌کرده یا گوشت تکه‌ای قرمز نیز درست می‌شود. این خورش ترش و خوشمزه از آن دسته غذاهایی است که بدون شک، شما را عاشق خود خواهد کرد. خورش فسنجان گیلانی با قدمتی از دوره ساسانیان، یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین غذاهای گیلانی است که معمولا با گوشت اردک یا مرغابی، رب انار و گردو درست می‌شود.

بهترین غذاهای شمالی (لیست ۱۵ غذای معروف و خوشمزه شمال ایران)

این غذای سنتی شهرهای رشت، انزلی، فومن و … را حتماً امتحان کنید تا متوجه محبوبیت بالای آن شوید. غذاهای شمالی را بی‌تردید باید در صدر لیست غذاهای خوشمزه ایرانی دانست. کسی را پیدا نخواهید کرد که غذاهای خوشمزه شمالی را دوست نداشته باشد.

لیست ۸ غذای شمالی

قیسی و کشمش تفت داده شده را به خورش اضافه کنید و اجازه دهید تا غذا برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دیگر با درب نیمه باز روی حرارت ملایم بپزد. مطمئناً ناردونی در لیست غذاهای شمالی جایگاه ویژه ای دارد زیر در کنار طعم بی نظیر، مناسب سرو برای مجالس نیز است. در این غذا از انار ترش، مرغ، رب انار دارچین و رب گوجه فرنگی استفاده می شود. جهت تهیه خورشت انار دون باید پیاز را به همراه ادویه جات کمی سرخ کنید سپس به آن رب گوجه و انار را اضافه نمایید.

سپس لوبیا چیتی، نخود و باقالی را با آب تازه در قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا نیمپز شوند. برخی افراد از دو قاشق غذاخوری رب آلوچه نیز در تهیه خورش شیرین قورمه استفاده می‌کنند. برای ناهار و به‌خصوص در روزهای بارانی پاییزی سرو می‌شود. برنج، خلال کدو که در زبان محلی به آن بورانی می‌گویند، شیر (برای کته کردن برنج)، کمی شکر، زردچوبه و کره از مواد تشکیل‌دهنده این غذا هستند. بورانی پلوی آستارا را معمولا با ماهی سفید شور یا ماهی دودی می‌خورند.

دیبیجا، یکی از غذاهای محلی گیلانی است که با اشپل ماهی پخته می‌شود. این غذا دریایی با طعم و مزه‌ای متفاوت با انار ترش یا ترشی و کته سرو می‌شود. یکی از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار شمالی است که با طعم‌دهنده‌های مختلفی چون آب نارنج، رب انار و غیره طعم‌دار می‌شود. گوشت چرخ‌کرده، سبزیجات معطر، آرد نخود چی از مواد تشکیل‌دهنده این غذای گیلانی هستند. این غذا که نوعی خورش به حساب می‌آید با کته و سیب‌زمینی سرخ کرده سرو می‌شود و طرز تهیه بسیار ساده ای دارد. ترش کباب گیلانی یا «بی جی کباب»، یک نوع خورش است که شباهتی به اسمش ندارد و غیر گیلانی‌ها معمولا آن را با کباب ترش اشتباه می‌گیرند.

نام این غذا ممکن است که کمی گمراه کننده باشد و شما فکر کنید که این غذا نوعی کباب است که با گوشت پخته می‌شود. اما باید بدانید که کال کباب به غذایی گفته می‌شود که با مواد اولیه بادمجان کبابی، سبزی‌های خشک محلی، سیر و انار پخته می‌شود. به طور کلی این غذای لذیذ کاملا با استفاده از مواد اولیه گیاهی پخته شده و برای افرادی که گیاه خوار هستند بسیار لذیذ و خوشمزه می‌باشد. البته باید بدانید که کال کباب نوعی پیش غذا است و آن را به همراه غذای اصلی سرو می‌کنند.

سپس آب آن را خالی کنید و یک بار برنج را با آب بشورید تا نمک شسته شود و آش شما را شور نکند. برنج، سبزی ساطوری خرد شده و زردچوبه را به قابلمه حبوبات نیم‌پز اضافه کنید و آن‌ها را روی شعله ملایم گاز بپزید تا برنج بپزد و کاملا له شود. گوجه سبز را با کمی آب در یک قابلمه (گمج سفالی) بریزید و روی حررات متوسط گاز قرار دهید تا بپزد. گوجه سبز له شده را دوباره در آبی که در آن پخته بریزید و هم بزنید. بادمجان‌ها را پس از پوست کندن و گرفتن تلخی، روی حرارت ملایم گاز سرخ کنید تا خوب مغزپخت شوند..