فهرست منتخب غذاهای شمالی محبوب چاشلند محبوب ترین غذاهای شمال ایران


به خاطر همین نوع سبزی کال کباب از معطرترین غذاهای شمالی هم هست. یکی از غذاهای خوشمزه شمالی که مردم محلی گیلان آن را بسیار خوشمزه درست می‌کنند و بسیار هم دوست دارند، باقالاقاتق است. معمولا این غذا را به همراه ماهی شور، سیر تازه، اشپل ماهی و برنج کته سرو می‌کنند. آوازه این غذای خوشمزه در تمامی شهرهای ایران پیچیده است و در بیشتر شهرهای شمالی هم پخت می‌شود. جالب است بدانید باقلا در زبان محلی به نام باقلای سفید و قاتق به معنای خورش و خوراک است. اگر قصد میل کردن این غذای خوشمزه را دارید بهتر است که در کنار آن ماهی شور، ماهی کولی و یا هر ماهی که علاقه دارید سرو کنید و از غذا لذت ببرید.

  • در ابتدا نخود و لوبیا قرمز را از شب قبل به‌صورت جداگانه خیس کنید و چند بار آب آن‌ها را عوض کنید تا نفخشان گرفته شود.
  • ۱۰ دقیقه مانده به اینکه غذا حاضر شود، دو تخم مرغ در آن می شوند و با تزیینات و کته ی برنج در هر رستورانی از شمال موجود است که می توانید آن را نوش جان کنید.
  • اما باید گفت سرزمین شمالی ایران تنوع بی نظیری از انواع غذاهای سنتی و اصیل دارد که برخی از آنها متاسفانه در این تنوع غذایی گمشده است.
  • ورقه بادمجان را با کته محلی، زیتون پرورده و ترشی سرو کنید.
  • معمولا این غذا را به همراه ماهی شور، سیر تازه، اشپل ماهی و برنج کته سرو می‌کنند.

پس از رزرو هتل های شمال به یکی از رستوران های سنتی مراجعه کنید و این غذای بسیار لذیذ را نوش جان کنید. مگر می شود به شمال کشور سفر کرد و ماهی شکم پر نخورد؟ ماهی شکم پر با کته شمالی یکی از غذاهای شمال است که طعمی خاص دارد و هرگز از خاطرتان نخواهد رفت. ماهی سفید دریای خزر وقتی با سبزیجات بومی و به سبک و سیاق شمالیها پخته شود حلاوتی دیگر دارد. ماهی شکم پر شمالی را هم روی آتش و هم در فر می توان طبخ کرد. در لیست غذاهای شمالی با ماهی مالابیج که نوعی غذا با سبزی معطر است قرار دارد. در تهیه این غذا شما به ماهی سفید، خالواش، چوچاق، رب انار و مغز گردو نیاز دارید.

ماهی گردوبیج

همچنین موادی مانند پیاز، سیر و سبزیجات به خوبی باید در ماهیتابه تفت داده شود و سپس به آن گردو را اضافه کنید. ماهی باید به صورت جداگانه سرخ شود و سپس به خورش شما اضافه گردد. رب اناری که استفاده می‌کنید باید ترش باشد تا طعم قلیه ماهی بهتر شود. همچنین ماهی بعد از سرخ شدن بیشتر از ۵ دقیقه نباید در خورش قرار بگیرد زیرا به سرعت له خواهد شد. شمالی‌ها به‌ویژه در استان مازندران، ماهی‌های شکم‌پر خود را از نوع قزل‌آلا انتخاب می‌کنند. آنها با اضافه‌کردن رب انار، پیاز، سیر و سبزیجات معطری مانند گشنیز و شنبلیله، غذایی آماده می‌کنند که همه را راضی نگه می‌دارد.

طرز تهیه انواع مخلفات گیلانی

در همین حین، پیاز و سیر خرد شده را همراه با زردچوبه در کمی روغن زیتون تفت دهید. سپس بادمجان‌ها را به این ترکیب بیفزایید و مواد را خوب با هم تفت دهید. پس از سرخ شدن بادمجان‌ها، گوجه‌فرنگی‌ها را به غذا اضافه کرده و سرخ کنید. نمک، فلفل و سبزیجات خشک را در تابه بریزید و مواد را خوب با هم مخلوط کنید. در آخر، کمی آب و آبغوره در خورش بریزید و اجازه دهید تا خورش با درب بسته روی حرارت ملایم گاز بپزد و جا بیفتد. در زمان برداشتن خورش از روی حرارت، گلپر را در آن بریزید.

غذاهای محلی مازندران

بهتر استبا انگشت میان شامی را سوراخ کنید تا هنگام سرخ شدن حرارت به همه جای شامی برسد. اگر به سبزی خالواش و چوچاق دسترسی داشتید، آن‌ها را جایگزین جعفری و گشنیز کنید. از مایه شامی به‌اندازه یک نارنگی کوچک بردارید و با دست به‌صورت گرد پهن کنید. شامی را در روغن بیندازید تا سرخ شود؛ سپس آن را برگردانید تا طرف دیگر آن هم سرخ شود. توجه داشته باشید که اگر نمک را از ابتدا اضافه کنید حبوبات خوب نمی‌پزند.