غذاهای محلی مازندران گشتی در میان خوشمزه های شمالی ️ کارناوال


عدس و لوبیا نیم پز شده را با نیم کیلو سبزی خرد شده( که شامل گشنیز، جعفری، تره، برگ چغندر) در قابلمه ریخته و ۸ لیوان آب اضافه کنید. پیاز را ریز خرد کرده و تفت داده، سپس سیر رنده شده را افزوده و تفت دهید. در مرحله بعد دو حبه سیر را رنده کرده و به پیاز اضافه کنید و برای ۲ دقیقه تفت دهید.

  • برای همین بهتر است از روش دوم برای کندن پوست ماهی کولی استفاده کنید.
  • چوچاق در بسیاری از خوراکی‌های سنتی گیلان نظیر زیتون پرورده و چاشنی‌هایی مانند دلال و ترشی هفت بیجار استفاده می‌شود.
  • این غذای خوشمزه به عنوان یکی از غذاهای محلی استان مازندران معروف است.
  • لیست غذاهای شمالی بدون آش های خوشمزه کامل نمی شود، آش های مقویی و خوش عطر و طعم که مخصوصا خوردن آن ها در ماه های سرد زمستان خیلی می چسبد.
  • پس از گذشت این زمان، آب آن‌ها را خالی کنید و با یک لیتر آب تازه در قابلمه بریزید.

نام این غذا برگرفته از سبزی گیجاواش است که نوعی سبزی معطر محلی به شمار می‌آید. گیجاواش یا گیجواش، شباهت زیادی به به گیاه رشکک دارد؛ اما نباید این دو را با هم اشتباه گرفت. «واش» در زبان گیلکی به‌معنای «گیاه» است و گفته می‌شود که دلیل نام‌گذاری این گیاه به گیجواش این است که افراد در حین چیدن آن، احساس سرگیجه می‌کنند.

در تهیه مرغ اناری تنها از رب انار استفاده می‌شود؛ در حالی که رب انار و دانه انار، طعم‌دهنده‌های خورش انار مسما هستند. خورش انار مسما، یک نسخه دیگر نیز در گیلان دارد که همراه با بادمجان طبخ می‌شود و با نام انار مسما با بادمجان مشهور است. اگر از طرفداران بادمجان هستید، حتما این خورش را با بادمجان درست کنید.

رستوران خوش‌بین

خورش انار بیج که به آن انار آویج و سبزی فسنجان نیز گفته می‌شود، شکل و شمایلی مانند خورش فسنجان دارد. این غذا به طور معمول بر سر سفره‌های شب یلدای مردم شمال دیده می‌شود و در مناطقی از شمال پخت این غذا جزو مراسم شب یلدا است. در تهیه این غذا از سبزی محلی خالواش، سبزی چوچاق، گوشت چرخ کرده، رب گوجه، پیاز، گردو و زردچوبه استفاده می‌شود. غذاهای محلی گیلان همانند غذاهای سنتی دیگر شهرهای کشورمان از محصولات کشاورزی و دامپروری خطه شمال تاثیر گرفته است. غذاهای گیلانی از نظر طعم و ظاهر بسیار متنوع هستند، به‌طوری که در کنار جاهای دیدنی گیلان، یکی از جاذبه‌های گردشگری گیلان محسوب می‌شود. بنابراین اگر قصد سفر به این خطه را دارید حتما طعم این غذاها را بچشید.

خورش های شمالی

گوجه‌ها که له شد، رب گوجه فرنگی را به همراه مقدار بسیار کمی آب در خورشت می‌ریزند و اجازه می‌دهند تا خوب جا بیفتد. در برخی موارد نیز سیب‌زمینی سرخ شده در کنار این خورشت قرار می‌گیرد. خانم‌های شمالی زمانی که وقت زیادی برای تهیه غذا ندارد، خورشت بیج بیج را آماده کرده و به همراه برنج یا نان سرو می‌کنند. ماهی شکم پر شمالی را می توانید در فر و ماهیتابه آماده کنید. در این غذا از ماهی سفید، گردو، رب انار، سبزیجات معطر و گلپر استفاده می شود. جهت تهیه ماهی شکم پر شمالی باید ابتدا ماهی را بخوبی بشویید و سپس در آب لیمو ترش و نمک و فلفل آن را مزه دار کنید.

از غذاهای شمالی کشور که از مواد خرد شده مانند گوشت چرخ کرده

تجربه‌ای کاملاً منحصربه‌فرد و خواص خواهد بود که سال‌ها از آن صحبت خواهید کرد و هرگز نمی‌توانید به این سادگی طعم غذاهای آن منطقه را فراموش کنید. سبزی معطر در انواع غذاهای شمالی نباید زیاد سرخ شود زیرا باعث تلخ شدن آن میگردد. همچنین باید درصد استفاده از سبزی های مختلف را رعایت کنید مثلاً در قلیه ماهی گشنیز باید چهار برابر شنبلیله باشد تا طعم غذا بهتر شود. نازخاتون یکی از غذاهای شمالی با بادمجان است که در بیشتر شهرهای شمالی مانند رشت، شفت، رستم‌آباد و … به‌عنوان چاشنی در کنار غذای اصلی قرار می‌دهند.

سبزی‌های محلی، بادمجان، سیر و رب آلوچه می‌شود و خوشمزگی گوشت مرغ یا ماهی موجود در خورش ترش واش را بیشتر می‌کند. در مواد اولیه کال کباب بر خلاف اسمی که دارد خبری از گوشت نیست. بنابراین انتخاب مناسبی برای گیاه‌خواران به شمار می‌رود.

کباب را روی برنج کته بکشید و همراه با اشپل شور، ماست چکیده، باقلا، گردو و زیتون پرورده و گوجه‌فرنگی سرو کنید. اگر رب انار شما خیلی ترش است، از آب نارنج کمتری استفاده کنید یا آن را حذف کنید. شما می‌توانید به‌جای پیاز خام، پیاز را به‌صورت سرخ کرده به مواد داخل شکم ماهی اضافه کنید.

داخل شکم ماهی(از قسمت زیر کله ماهی شروع به پر کردن کنید و آروم آروم به سمت پایین ادامه دهید). اگر از گردوی بیشتری استفاده کنید رنگ زیتون پرورده روشن‌تر می‌شود؛ در حالی که افزودن انار بیشتر، رنگ آن را تیره‌تر می‌کند. برخی افراد، سیب‌زمینی را جداگانه سرخ می‌کنند و در انتها برای سرو روی تاس کباب می‌ریزند. از ابتدا، آب کمی در خورش بریزید و در صورت لزوم آب اضافه کنید تا خورش آبکی نشود. توجه داشته باشید که سبزی قلیه ماهی نباید زیاد سرخ شود؛ زیرا حرارت زیاد باعث تلخ شدن آن می‌شود.