غذاهای شمالی 20 غذای خوشمزه شمال ایران


در ابتدا برگ‌های سبز سیر ریز خرد شده را در کمی روغن در تابه تفت دهید. سپس گیجاواش ساطوری خرد شده را در تابه بریزید و کمی آن‌ها را با هم تفت دهید. تخم‌های اردک را در کنار تابه بشکنید و اجازه دهید تا خودشان را بگیرند.

  • در ابتدا گوشت را با سه پیمانه آب روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا بجوشد.
  • پیش غذاهای شمالی انواع مختلفی از سوپ‌ها تا در برخی موارد غذاهایی همچون میرزاقاسمی را شامل می‌شوند.
  • نمک، فلفل و زردچوبه را به مایه اشپل اضافه کنید و خوب هم بزنید.
  • طعم اصیل این غذا ملس است و هر کسی را شیفته خود می کند.
  • اگر روزی تصمیم گرفتید به شمال سفر کنید، سوپ‌ها و آش‌های شمالی را حتما در کنار غذای اصلی سفارش دهید.

این غذا که به آن خورش باقالی نیز می‌گویند به طور معمول با برنج شمالی سرو می‌شود. نام مازندران که می‌آید نقش سواحل خزر در ذهن نقش می‌بندد. این نزدیکی به دریا سبب شده تا آبزیان و به ویژه ماهی جایگاهی ویژه در سبد غذایی خانواده‌ها داشته باشند. بازارهای ماهی در هر شهر این استان دیده می شوند و مشتری‌های زیادی هم دارند. در میان خوراکی‌های گیاهی، بادمجان جزو پرمصرف‌ترین‌هاست و البته انار و سیر جایگاه ویژه ای برای طعم‌دهی به غذاها دارند.

طرز تهیه مرغ پرتقالی فوق العاده خوشمزه و مجلسی به روش شمالی

غوره مسما را در بسیاری از شهرهای ایران می‌توانید پیدا کنید اما هیچ کجا این غذا را به لذیذی مردم محلی رشت و گیلان نمی‌پزد. این غذای خوشمزه در نگاه اول کاملا شبیه خورش بادمجان است اما برای پخت غوره مسما از شیوه‌های دیگری نیز استفاده می‌کنند. برای تهیه این غذا ابتدا شما باید باقالی‌ها را پوست بگیرید و بعد شوید خشک شده، زردچوبه و نمک را در تابه بریزید و به آن‌ها کمی کره اضافه کنید و تفت دهید. مسمای گوجه بادمجان از آن غذاهای لذیذ شمالی است که با گوشت قرمز یا مرغ تهیه می شود؛ البته نوعِ با مرغ آن طرفداران بیشتری دارد. سینه مرغ یا گوشت، بادمجان، گوجه فرنگی، پیاز، سیر، آلوبخارا و نمک و فلفل و زردچوبه مواد اولیه این غذا را تشکیل می‌دهند. یکی از غذاهای خوشمزه و خوش‌رنگ و لعاب مازندرانی‌ها مالابیج است که با نام مالاتا نیز شناخته می‌شود.

طعم بی‌نظیر غذاهای شمالی

کباب ترش را با کته و گوجه کبابی میل کنید تا عاشق مزه بی‌نظیر آن شوید. ماهی مرکب را به قطعات کوچکی تقسیم می‌کنند، با ادویه می‌پزند و با سیب‌زمینی سرخ‌کرده نوش‌جان می‌کنند. ماهی مرکب صادراتی است و برای تهیه آن باید کمی در بازار جست‌وجو کنید و آن را سفارش بدهید. قلیه‌ماهی هم در شمال پخته می‌شود و هم جنوب اما نسخه شمالی و جنوبی با هم تفاوت‌هایی دارد. در واقع، اگر این غذا را در شمال بخورید و بعد در جنوب هم امتحانش کنید، متوجه نمی‌شوید که نام هر دو قلیه‌ماهی است. آویشو سالن لوکس و جدیدی دارد که دکوراسیون چوبی‌اش به خوبی حس گیلان و شمال را به شما می‌دهد.

اگر می‌خواهید درباره این خورش‌های لذیذ بیشتر بدانید، ادامه این مقاله را با دقت دنبال کنید. برای درست‌کردن آن به لوبیای رشتی، سیر، زردچوبه، شوید خشک و کره نیاز دارید. تخم‌مرغ و ماهی کولی را هم که به ترکیب اضافه کنید، نتیجه بسیار خوشمزه می‌شود. البته باقلاقاتق با ماهی می‌تواند یک غذای نونی هم باشد.

برای پخت این غذا ماهی سفید شکم پر را در گمج قرار می‌دهند و برای چند ساعت روی شعله خیلی کم می‌پزند. گمج باید از ماهی کوچک‌تر باشد تا ماهی را به‌شکل دایره و گرد در آن قرار داد. در این زمان پخت طولانی، ماهی به آب و روغن می افتد و در نهایت این آب و روغن به خورد آن می‌رود و خشک می‌شود.