غذاهای شمالی با ماهی


پس از غلیظ شدن سس، شامی‌های سرخ شده را در داخل سس قرار دهید و اجازه دهید تا شامی‌ها برای ۴۵ دقیقه تا یک ساعت پخته شوند. این آش مقوی، غذایی کامل و سیرکننده است که می‌توان آن را برای وعده ناهار و شام یا به‌عنوان پیش غذا سرو کرد. زمان پخت این آش، حدود دو ساعت است و شما می‌توانید آن را به آسانی در منزل درست کنید و از طعم آن لذت ببرید.

  • حقیقت هم این است که این دو غذا فرق چندانی با هم ندارند.
  • ۲ عدد پیاز را رنده کنید و با مقداری کمی روغن داخل گمج تفت دهید.
  • خورش پس از پنج تا ۱۰ دقیقه آماده است و می‌توانید آن را با برنج کته سرو کنید.
  • گیلانی‌ها فسنجان را ترش و سياه رنگ درست می‌کنند و برای به دست آوردن این رنگ سیاه، یک کفگير آهنی را روی آتش داغ می‌کنند و در خورش می‌گذارند.
  • سرویس‌دهی رستوران بسیار خوب است و مراسم‌های کم‌جمعیت را به راحتی می‌شود در گیلانه برگزار کرد.
  • در این غذا احتیاج به ادویه ی زیادی نیست چون طعم اصلی آن از آب نارنج و سبزیجات تازه می آید.

مرغ، سیب‌زمینی، فلفل دلمه‌ای، پیاز، سیر، گوجه‌فرنگی، رب گوجه‌فرنگی و آب لیمو از مواد تشکیل‌دهنده این غذا هستند. شما می‌توانید طرز تهیه این غذای لذیذ را در مقاله انواع غذا با مرغ کجارو مشاهده کنید. پوست نازک و رگه‌های اشپل ماهی را جدا کنید و با چنگال، آن را دانه دانه کنید. سپس برنج پخته، گردو، سیر و پیاز را مخلوط کرده و آن‌ها را چرخ کنید. مخلوط برنج را به اشپل ماهی بیفزایید و آن‌ها را با تخم‌مرغ هم‌زده، رب انار، سبزی ساطوری شده، نمک، فلفل و گلپر مخلوط کنید و خوب ورز دهید تا مواد یکدست و منسجم شوند. سبزیجات ریز خرد شده را در یک تابه با روغن تفت دهید تا آب آن‌ها کاملا کشیده شود.

سیر انار

سپس آن‌ها را روی خورش بچینید تا کمی با حرارت خورش، بپزند. برای سرو، بادمجان‌ها را دور دیس بچینید و بقیه مواد را در وسط دیس بریزید. سبزی معطر خشک را با کمی روغن در یک تابه سرخ کنید و سپس آن را در قابلمه خورش بریزید. اجازه دهید تا خورش برای ۱۰ دقیقه دیگر با درب بسته روی حرارت ملایم گاز قل بزند.

طعم بی‌نظیر غذاهای شمالی

قلیه‌ماهی هم از آن غذاهای جنوبی است که آوازه‌شان از مرزهای جنوب رد شده و به نقاط دیگر کشور هم رسیده است. در ترکیب این غذا از ماهی، رب انار، سبزی مخصوص یعنی گشنیز و شنبلیله و تمبر هندی استفاده می‌شود. خورش ترش واش یکی دیگر از خورش‌های گیلانی است که به دلیل وجود سبزی ترش واش یا شبدر ترشک در آن، ترش‌مزه است.

رزرو ویلا شمال

پس از گذشت این مدت، روی ماهی را به کره آغشته کنید و فر را در تنظیمات گریل بگذارید تا روی ماهی نیز مانند کف آن، برشته و طلایی شود. برای تهیه این غذا تخم‌مرغ هم‌زده را در تابه به‌صورت نان سرخ می‌کنند و مایه کوکو را در آن می‌ریزند. شما می‌توانید به مایه کوکو گردو، یک پیمانه برنج پخته و ۱۰۰ گرم گوشت چرخ‌کرده نیز اضافه کنید تا غذای پر ملاط‌تری داشته باشید.