طرز تهیه 7 غذای شمالی با مرغ با طعمی بی نظیر مینویسم


ته‌چین غذایی است که در بسیاری از مناطق ایران طبخ می شود. مازندرانی ها در طبخ این غذای خوشمزه از برنج و گوشت استفاده می‌کنند و البته برای آشپزی از فوت و فن های مخصوص خود بهره می‌برند. اگر در انتخاب غذا به خواص آن توجه بسیاری دارید، کئی انار انتخاب خوبی برای شماست. این غذا به دلیل وجود کدوحلوایی مقدار قابل توجهی پتاسیم دارد و ویتامین C موجود در انار بر خواص آن می‌افزاید. محلی‌ها کئی انار را برای رفع کم‌خونی هم تجویز می‌کنند. به جز انار و کدو حلوایی در این غذا از لوبیا چیتی، عدس، سیر، پیاز، گردو، روغن و زردچوبه نیز استفاده می‌شود.

  • ناز خاتون را معمولا با غذاهایی چون شامی کباب، مرغ و عدس پلو به‌عنوان چاشنی سرو می‌کنند.
  • برای تهیه این غذا ابتدا شما باید باقالی‌ها را پوست بگیرید و بعد شوید خشک شده، زردچوبه و نمک را در تابه بریزید و به آن‌ها کمی کره اضافه کنید و تفت دهید.
  • شما می‌توانید نصف قاشق چای‌خوری گلپر را به‌همراه رب انار به غذا اضافه کنید.
  • شوید خرد شده، باقلای پوست گرفته و سیر له شده را با هم در یک تابه تفت دهید و سپس آن‌ها را به قابلمه خورش بیفزایید.
  • همچنین غذاهای شمالی محبوب دیگری نیز بین مردم ایران شناخته شده هستند.

شش انداز، غذای مخصوص چهارشنبه سوری و عید نوروز است که در گیلان، شیراز و زنجان آن را تهیه و سرو می‌کنند. جالب است بدانید که به احتمال زیاد، دلیل نام‌گذاری این غذا این است که ۶ ماده اولیه در تهیه آن به کار می‌رود. شش انداز گیلان با بادمجان، شش انداز زنجان با خرما و شش انداز شیراز با هویج درست می‌شوند.

طرز تهیه انواع آش گیلانی

اگر احساس کردید که سس خیلی غلیظ و ترش است، کمی آب سرد یا آب انار به آن اضافه کنید. ماهی را از فر دربیاورید و سس تهیه شده را روی آن بریزید. از مواد تشکیل‌دهنده این خورش می‌توان به گوشت غاز، اردک یا خروس محلی، پیاز، (چوچاق، گشنیز، جعفری و چند برگ شنبلیله)، دانه انار ترش و رب انار اشاره کرد. یک عدد گوجه فرنگی خرد شده را در کمی روغن تفت دهید و سپس آن را به خورش بیفزایید. برنج از قبل خیس خورده را با کمی آب با گوشتکوب بکوبید تا کاملا له شود.

کانال تلگرام غذاهای شمالی

این غذای لذیذ در آستارا و تالش با مرغ، اردک یا بادمجان به‌صورت شکم پر درست می‌شود و چاشنی آن، انواع رب ازگیل، رب آلوچه، آبغوره و رب انار است. سپس آب آن را خالی کنید و با آب تازه و دو قاشق غذاخوری روغن در بک قابلمه بریزید و روی حرارت گاز قرار دهید تا برای ۴۵ دقیقه به‌صورت کته آماده شود. گوشت، نمک، فلفل و پیاز رنده شده را در یک کاسه با هم مخلوط کنید و روی آن را با سلفون بپوشانید. گوشت را برای دو ساعت در یخچال قرار دهید تا خوب مزه‌دار شود.

سازمان یونسکو در سال ۱۳۹۴، رشت را به‌عنوان پایتخت خلاق غذا معرفی کرد و البته با توجه به این حجم از تنوع غذایی، این اتفاق به‌هیچ‌وجه تعجب‌آور نیست. «خورش انار» یک غذای گیلانی اصیل و خوشمزه است که اتفاقا طرز تهیه آن هم شباهت زیادی به طرز تهیه خورش انار و بادمجان تهرانی دارد. از طرفی خورش انار مسما گیلانی به نوعی پسر عموی خورش مرغ ناردون مازندرانی است که آن هم بیشتر برای غذای شب یلدا و در فصل وفور انار پخته می‌ شود.

پیازهای نگینی خرد شده را در قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا کمی آب بیندازند و نرم شوند. پس از کشیده شده آن پیاز، کره را در قابلمه بریزید و هم بزنید تا آب شود. در ادامه زردچوبه و فلفل را به پیازها اضافه کنید و آن‌ها را تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شوند. سینه مرغ را به پیازها بیفزایید و درب قابلمه را ببندید.