طرز تهیه کباب بختیاری ناب و بسیار خوشمزه


در ادامه با ما همراه باشید تا این ته‌چین خوشمزه گرمساری را در خانه درست کنید. فلافل اهوازی، یکی از غذاهای جنوبی و عربی مشهوری است که در سراسر کشور، تهیه و سرو می‌شود. فلافل اصل، متشکل از نخود و مقدار بسیاری ادویه‌های تند است. فلافل خوزستانی با روش‌های مختلفی تهیه می‌شود و آن را با نان، گوجه‌فرنگی، خیارشور و انواع ترشی سرو می‌کنند.

سفره بی‌بی سه‌شنبه، سفره‌ای فقیرانه است که وسایل لازم برای آن را از هفت خانه که فردی به نام فاطمه در آن‌ها باشد، تهیه می‌کنند. این سفره معمولا برای گرفتن حاجت‌های مهم نذر می‌شود و برگزاری آن، قانون مشخصی دارد. فردی که نذر سفره بی‌بی سه‌شنبه را می‌کند، باید برای سه سه‌شنبه این سفره را پهن کند؛ به این ترتیب که دو بار قبل از برآورده شدن حاجت و یک بار پس از برآورده شدن آن، سفره باید توسط فردی که نذر کرده است، برپا شود.

  • در ماه محرم نیز مراسم متنوعی برگزار می‌شود، از تعزیه حضرت قاسم در روز هفتم و نهم محرم گرفته تا مراسم آیینی و ویژه در روز عاشورا که همگی در شهر طاقانک برگزار می‌شود.
  • میرزاقاسمی در گیلان، به‌همراه کته شمالی به‌عنوان غذای اصلی یا پیش‌غذا سرو می‌شود؛ اما در برخی از نقاط کشور، به‌خصوص تهران، این غذا با نان نیز خورده می‌شود.
  • هم زدن مداوم سوپ بلغور را فراموش نکنید؛ زیرا بلغور به سرعت ته می‌گیرد.
  • برخی افراد خرما پلو را به‌جای برنج ساده با رشته پلو سرو می‌کنند.
  • در ادامه گوشت مکعبی خرد شده را در تابه بریزید و شعله گاز را کم کنید تا گوشت‌ها با پیاز و زردچوبه تفت بخورند و رنگ آن‌ها تغییر کند.

کلم پلوی شیرازی، برخلاف کلم پلوی تهرانی که از کلم برگ، رب گوجه‌فرنگی و گوشت چرخ‌کرده تشکیل می‌شود، یک پلوی کاملا سبز به‌همراه خلال‌های کلم قمری است. طعم اصلی این غذا، در مرحله اول از ترخون و سپس از کلم قمری به وجود می‌آید. ترکیب سبزی‌های کلم پلوی شیرازی، منحصر‌به‌فرد است و هیچ شباهتی به پلوهای سبزی‌دار کلاسیک از جمله باقالی پلو، سبزی پلو و شوید پلو ندارد. در همین حین، گردوها را با سنگ گرد و مخصوص یا آسیاب پودر کنید تا گردوها به روغن بیفتند. پودر گردوی به روغن افتاده را با کشک خیس خورده مخلوط کنید و آن‌ها را بسابید.

این غذای دزفولی که نام آش را با خود همراه دارد،‌ یک نوع غذای پلویی است و شباهتی با آش ندارد. کباب بختیاری کبابی خوشمزه و دوست داشتنی است که خیلی ها ممکن است آن را با کباب قفقازیو یا سلطانی به اشتباه بگیرند. اما فرق کباب بختیاری و قفقازی در این است که در کباب بختیاری استفاده از ماست یا خامه ضروری نیست و همچنین صرفا با سینه مرغ تهیه نمی شود. در مرحله بعدی فلفل دلمه ای و پیاز خلال شده را چهار تا پنج ساعت پیش از اینکه مرغ و گوشت را به سبخ بکشید به مواد بیفزایید. بهتر است که تکه های فیله مرغ و فیله گوساله را در درون دو ظرف مجزا در مخلوط آب پیاز و زعفران قرار دهید.

کباب مشیرالدوله

توجه داشته باشید، که باید فر را در درجه حرارت بالا قرار دهید. 1_ می توانید به جای استفاده از فیله مرغ، از فیله ماهی استفاده کنید. البته در صورتی که طعم ماهی را در کنار گوشت قرمز می پسندید. پس از اینکه کار سیخ کردن کباب به اتمام رسید باید منقل ذغال را آماده کنید. نکته مهم در مورد تهیه منقل ذغال این است که حتما ذغال ها به صورت یکدست روشن شوند زیرا ذغال خام علاوه بر تاثیر منفی روی طعم کباب ، برای سلامتی نیز زیان آور است.

غذای محلی استان گلستان؛ ترکیبی از فرهنگ‌های غذایی مختلف

خورش سیب سبز علاوه بر ویتامین‌های گروه B، منیزیم و فسفر دارد و اعصاب را آرام می‌کند. در ادامه با همراه باشید تا شما را با طرز تهیه خورش قلیه ترش آشنا کنیم. خورش قلیه ترش، یک غذای مناسب برای سرو در وعده‌های اصلی است. این خورش محلی لری با برنج خورده می‌شود و سالادهای سنتی مانند سالاد فصل، سالاد کنگر و سالاد شیرازی از گزینه‌های فوق‌العاده برای سرو در کنار آن هستند.

سپس از آن‌ها گلوله‌هایی به‌اندازه گردو درست کنید و آن‌ها در یک قابلمه بچینید. دو عدد پیاز باقی‌مانده را نگینی خرد کنید و آن‌ها را در یک تابه با روغن تفت دهید. سپس رب گوجه‌فرنگی، شنبلیله، هل و آبغوره را به پیاز داغ بیفزایید و آن‌ها را خوب با هم مخلوط کنید تا سس کوفته آماده شود.

طرز تهیه این غذا بسیار ساده و سریع است و به‌علاوه به مواد اولیه بسیاری احتیاج ندارد. قلیه ماهی جنوبی با سبزی قلیه (گشنیز و شنبلیله)، ماهی جنوبی، تمر هندی و ادویه‌جات تهیه می‌شود. مردم هر منطقه در جنوب کشور از یک نوع ماهی خاص برای تهیه قلیه ماهی استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال در بندرعباس از ماهی شیر یا زبیدی، در اهواز از میش ماهی و هامور و در بندر گناوه از ماهی سرخو یا همار استفاده می‌کنند. یکی از مشهورترین قلیه ماهی‌ها در بوشهر طبخ می‌شود که به آن «قلیه مُی» می‌گویند.

اگر می‌خواهید کباب شما کمی مزه ترش داشته باشد، در صورت تمایل کمی آبلیمو تازه به آن اضافه کنید و دوباره خوب مواد را مخلوط کنید. در این مرحله از طرز تهیه کباب بختیاری ، در نیم ساعت پایانی به مواد آب لیمو افزوده و در زمان به سیخ کشیدن گوشت ها کمی نمک روی آن بپاشید. یکی از انواع کباب های سنتی و محبوب ایرانی کباب بختیاری است که این کباب را می توانید برای مهمانی ها و مجالس خود در منزل نیز تهیه کنید. در ادامه این مطلب طرز تهیه کباب بختیاری را با روشی آسان و متفاوت مشاهده خواهید کرد. اکبر جوجه، مواد اولیه ساده‌ای دارد که شامل جوجه مرغ، رب انار و کره می‌شود و در کنار آن برنج زعفرانی و سس انار قرار می‌گیرد.

طبخ این غذا کمی مشکل است اما طعم خارق‌العاده آن، قطعا ارزش زحمتی که می‌کشید را خواهد داشت. از مواد اولیه آش دوغ می‌توان به انواع حبوبات مانند نخود و لوبیا، سبزی‌های مختلف، تره و انواع سبزی‌های کوهی و محلی اشاره کرد. آش دوغ را می‌توان به‌صورت گیاهی یا همراه با کوفته قلقلی گوشت چرخ‌کرده یا گوشت ریش ریش شده به‌عنوان یک میان وعده و پیش‌غذا یا حتی در وعده ناهار سرو کرد. آش دوغ، به‌دلیل دارا بودن کلسیم و ویتامین، گزینه‌ای مناسب برای وعده افطار در ماه مبارک رمضان نیز به شمار می‌آید و در برخی نقاط ایران، این آش را در مراسم‌های نذری می‌پزند. خورشت هویج معمولا در شهر تبریز با زردک که شباهت بسیاری به هویج دارد، طبخ می‌شود، اما به‌دلیل در دسترس نبودن زردک در بسیاری از شهرها، هویج جایگزین این ماده غذایی در این خورش شده است.