طرز تهیه کباب بختیاری خوشمزه و مخصوص به روش رستورانی


سیر، بادمجان، گردو، زردچوبه، طعم‌دهنده‌های ترشی مانند رب انار، آب انار و نارنج و سبزی‌های محلی مثل چوچاق و خالواش از مواد اصلی بسیاری از غذاهای محلی گیلانی هستند. کوفته، یکی از غذاهای محبوب و مشهور ایرانی است که در هر شهری با مواد اولیه‌ مختلفی تهیه و طبخ می‌شود. کراهی معمولا با نان سیر یا نان روغنی، نان روتی هندی، چاپاتی، پیتا یا برنج در کنار سالاد، چاشنی هندی رایتا (متشکل از ماست، نعنا، سیر و خیار) و سبزی خوردن سرو می‌شود. طعم این غذا به‌دلیل استفاده از انواع ادویه، بسیار لذیذ و هیجان‌انگیز است. طرز تهیه کراهی مرغ در سیستان و بلوچستان و چابهار، مشابه نسخه این غذا در هند و پاکستان است.

  • پیازهای خلالی خرد شده را کمی با کره و روغن تفت دهید تا سبک و کاراملی شوند.
  • این موضوع علاوه بر قرار گرفتن ایران در مسیر تجارت جاده ابریشم و داشتن روابط نزدیک با اروپا، خاور دور و آفریقا کاملا گویای این است که چرا دامنه غذاهای بومی این کشور تا این حد گسترده است.
  • اشکنه، پیش‌غذایی است که به سرعت و به‌سادگی در آشپزخانه طبخ می‌شود و شما می‌توانید انواع آن را برای مهمانی‌های خانوادگی و دورهمی‌های دوستانه درست کنید.
  • در ابتدا فیله گوسفند یا گوساله را به خوبی شستشو دهید و به طول روی سطح مناسبی قرار دهید و برش بزنید.

این غذا به سبب وجود کشک بسیار مناسب برای افرادی که دچار پوکی استخوان هستند می باشد. پیاز، لوبیا، برنج، سبزی آش، کشک، نعنا، نمک و فلفل سیاه و زردچوبه از مواد تشکیل دهنده آن هستند. چهارمحال و بختیاری را می توان در سطح مرکز استان و دیگر شهرستان ها پیدا کرد. در طبخ این غذا زیاد تفاوتی در شهرستان های دیگر استان وجود ندارد.

» طرز تهیه کباب بختیاری

پس از پخت کامل ماش و کم شدن آب داخل قابلمه، مقداری آب سرد در قابلمه بریزید تا پوست ماش کنده شود و به روی آب بیاید. رایج‌ترین نوع چکدرمه در گنبدکاووس و شهرهای ترکمن نشین با گوشت گوسفند درست می‌شود؛ اما چکدرمه دارای انواع دیگری نیز است که می‌توانید آن‌ها را در منزل درست کنید. برای مشاهده طرز تهیه چکدرمه به مجموعه مقاله‌های غذاهای محلی کجارو سر بزنید. برای درست کردن کوفته‌ها، لپه‌های از قبل خیس شده را با دو پیمانه آب تازه در قابلمه نیم‌پز کنید. سپس لپه نیم‌پز شده را به‌همراه سیب‌زمینی نیم‌پز، گوشت و پیاز، دو بار چرخ کنید تا با هم یکدست شوند، سپس مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه اضافه کنید و مواد را با دست چند دقیقه ورز دهید تا انسجام و چسبندگی لازم را پیدا کنند. سپس یک عدد مغز گردو و چند عدد کشمش (و در صورت تمایل آلو بخارا) را در مغز کوفته قرار دهید و آن را ببندید.

خورش ریواس

قلیه ترش یا قلیه لری از غذاهای اصیل ایرانی است که با گوشت قرمز، پیاز، آب انار یا عصاره تمر هندی، رب انار یا رب گوجه فرنگی، سیب‌زمینی و ادویه‌جات درست می‌شود؛ البته می‌توان آن را با گوشت مرغ نیز درست کرد. طرز تهیه به این صورت است که ابتدا پیاز را خوب سرخ می کنیم گوشت یا مرغ را به آن اضافه می کنیم بدون اضافه کردن هیچ ادویه ای اجازه می دهیم تا گوشت با آب خودش بپزد. طرز تهیه به این صورت است که نخود خیس و آبکش‌ شده را در قابلمه‌ ای بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا ۴ ساعت و ۳۰ دقیقه بپزد. یک ساعت و ۳۰ دقیقه پس از شروع پختِ نخود، لوبیای خیس و آبکش‌ شده را به آن بیافزایید تا کاملاً بپزند.

آب دیز

دستور پخت کباب بختیاری به دوران ناصر الدین شاه برمی گردد و بدون شک هر کس به چهار محال بختیاری سفر کند، طعم اصیل این کباب را تجربه خواهد کرد. طرز تهیه کباب بختیاری سخت نیست و تنها در چند مرحله این غذای بی نظیر آماده می شود. پس تا پایان این مقاله با بزرگترین مسئول پخش کباب ترکی در کشور همراه باشید.

این آش را بیشتر در فصل زمستان در لرستان پیدا خواهید کرد چون برای سرماخوردگی و بدن در فصل سرما مفید است. سبزی‌ای که در این آش استفاده می‌ریزند، مختص لرستان است و بلمک نام دارد. برای تهیه پرشکه ابتدا آرد را الک می‌کنند و مقداری آب به آن اضافه می‌کنند تا خمیری کم آب و خشک ایجاد شود. بعد از آن پرشکه را به صورت ریز ریز مانند عدس در می‌آورند و زیر آفتاب قرار می‌دهند تا خشک شود. برای پختن آش نیز ابتدا عدس و سبزی را با هم می‌پزند و بعد به آن پرشکه اضافه می‌کنند. برای تهیه دنده کباب ابتدا گوشت دنده گوسفندی را به صورت پهن و دراز جدا می‌کنند و در آن زمان سیخ پهن را به گوشت می‌زنند تا حالت خودش را حفظ کند.