طرز تهیه غذاهای محلی استان گیلان؛ بهشت عاشقان غذا کجارو


نمک بپاشید و بادمجان‌ها را یک ساعت کنار بگذارید تا تلخی آن‌ها گرفته شود. خورش شوید خولی را می‌توان به‌جای مرغ با گوشت اردک درست کرد. شوید قورمه را می‌توان با گوشت خورشتی و رب آلوچه نیز درست کرد. شما می‌توانید از سیر رنده شده و تفت داده شده نیز در شوید قورمه استفاده کنید.

به شما پیشنهاد می کنیم به جای سرخ کردن بادمجان ها، آن ها را کبابی کنید تا مزه دودی بی ‌نظیری میرزا قاسمی شما بگیرد. همچنین گوجه را نیز بعد از کبابی کردن بهتر است به خوبی له کنید. سیر نقش اساسی در تهیه میرزا قاسمی دارد و می‌تواند عطر و بوی آن را بی نظیر کند. از بین غذاهای شمالی حتما نام میرزا قاسمی را شنیده اید.

  • یک لیوان آب در تابه بریزید و اجازه دهید تا آب جوش بیاید؛ سپس شامی‌ها را در تابه بچینید و آن‌ها را برای ۳۰ دقیقه روی حرارت ملایم گاز، مغز پخت کنید.
  • مالابیج از جمله غذاهای شمال ایران است که حتما باید آن را امتحان کنید.
  • در کنار این غذا می‌توانید از طعم بی‌نظیر ترشی هفتا بیجار و سیرترشی نیز لذت ببرید.
  • پاچ باقلا، شوید، تخم‌مرغ، سیر و زردچوبه مواد اصلی این خورشت اصیل گیلانی را تشکیل می‌دهند.
  • پارکینگ اختصاصی از جمله ویژگی‌های مهم و کاربردی این رستوران بوده که عده زیادی برای میل کردن غذا به آن سر خواهند زد.

در ابتدا پوست روی اشپل را جدا کنید و با چنگال آن را دانه دانه کنید. اشپل ماهی را در تابه بریزید تا رنگ آن در اثر گرما تغییر کند. سپس اشپل‌ها را به‌همراه انار و گلپر دوباره در تابه بریزید. از خمیر درست شده در شکم ماهی پریزید و لبه‌های شکم را بدوزید.

۲. خورش انار مسما و طرز تهیه آن

تقریبا هر شبی که به میلاکوی سر بزنید اجرا زنده دارند و فقط هم آهنگ‌های تهرانی نمی‌خوانند و آهنگ‌های شمالی هم زیاد اجرا می‌کنند. اگر می‌خواهید به رستوران خوش‌بین بروید یادتان باشد که آنجا فقط ناهار سرو می‌کند و شب‌ها تعطیل است. فضای داخلی این رستوران زیاد بزرگ نیست و فقط چند میز دارد که با بقیه مشتری‌ها به طور مشترک استفاده می‌شود. توصیه می‌کنیم کمی زودتر به آنجا بروید و شماره بگیرید تا به ساعت شلوغی نخورید.

این مواد باعث می‌شوند اسفناج مرجی غذایی بسیار مقوی و خوشمزه محسوب شود. این غذا از گیجا واش تهیه می‌شود که سبزی مقوی و کمیابی است. تخم اردک نیز از مواد ضروری برای پخت این غذای گیلانی است. اگر روزی به رشت و شهرهای نزدیک آن سفر کردید، خوردن این خورش را فراموش نکنید. یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای شمالی، کباب‌های متنوع شمالی محسوب می‌شود که هر یک با طعم مخصوص خود می‌تواند شما را عاشق خود کند.

۹- کال کباب سنتی گیلانی

کمی که تفت داده شد، ۳۰۰ گرم گوشت گوسفندی نگینی اضافه کرده و تفت دهید. در تابه دوم ۲ عدد پیاز بزرگ را نگینی ریز خرد کرده و به همراه کمی روغن سرخ کنید، تا کاملا طلایی رنگ شود. در ادامه با سایت آشپزی یامی شف با لیست ۸ غذای شمالی همراه باشید. چغندر را پس از پاک کردن و شستن، بخارپز کنید یا در فویل بپیچید و برای یک ساعت در فر با دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد بپزید.

طرز تهیه بادمجان ناردونی خوشمزه و مخصوص به روش شمالی

مرغ ناردونی را می‌توان با تکه‌های فیله مرغ نیز تهیه کرد که زمان پخت آن کمتر می‌شود. این خورش خوشمزه را می‌توان در مهمانی‌های خاص سرو نمود و از طعم آن لذت برد. اگر اهل شکم‌گردی هستید و مقصد سفرتان را بر اساس خوشمزه‌هایش تعیین می‌کنید، ما به شما گفته‌ایم خوشمزه ترین غذاهای ایرانی را کجا پیدا می‌کنید.

خورشت ناردون از جمله بهترین غذاهای شمال ایران است که حتما باید امتحان کنید. این غذا از ترکیب گوشت مرغ، رب انار، انار ترش، پیاز، سیر، شکر و ادویه‌جات تهیه می‌شود. گاهی اوقات نیز به جای مرغ از اردک، خروس، غاز یا بلدرچین برای تهیه خورشت ناردون استفاده می‌کنند. ترشی انار در کنار شکری که به آن اضافه می‌شود، طعمی ملس به خورشت داده و آن را خاص و منحصربفرد می‌کند.

اگر با طعم ترش غذا میانه خوبی دارید حتما این خورشت را در سفر به شمال امتحان نمایید. لازم به ذکر است؛ مرغ ترش به صورت کبابی در مازندران طبخ می شود. تنوع بسیار بالای غذاهای شمالی سبب شده تا کمتر از آش‌های خوشمزه شمالی صحبت شود. هرچند که مردم شمال در وعده‌های غذایی خود کمتر به سراغ آش می‌روند اما آش‌های خوشمزه‌ای همچون ترشه آش یا همان تورش آش را در لیست غذاهای خود دارند. بادمجان، پیاز، رب انار، گوجه‌فرنگی، زردچوبه و مغز گردو مواد اصلی این خورش خوشمزه را تشکیل می‌دهند.