طرز تهیه خوشمزه‌ترین غذاهای شمالی و جنوبی با ماهی


این غذای شمالی خوشمزه، مناسب برای افراد گیاه خوار نیز می باشد؛ چراکه در این غذا از هیچ گونه گوشتی استفاده نشده است. در عین حال غذایی سیر کننده و بسیار خوشمزه ای است که به حتما باید در سفر به این منطقه سرسبز و زیبا، آن را امتحان کنید. میرزا قاسمی یکی از غذاهای سنتی شهرهای شمالی ایران است که به دلیل طعم بی نظیرش در اکثر سفره های ایرانی وجود دارد. بادمجان، گوجه فرنگی، سیر و تخم مرغ مواد اصلی این غذا هستند. بوی آتشین میرزا قاسمی که باعث تفاوت خاص و قابل توجه این غذای شمالی نسبت به بقیه غذاها شد، به دلیل کباب شدن بادمجان آن است.

این غذا به نوعی نسخه قدیمی‌تر خورش فسنجان محلی گیلانی و شمالی است که برخلاف خورش فسنجان در ترکیب خود، سبزی و سیر هم دارد. قدیمی‌ها آن را در ظرف محلی «گمج» درست می‌ کردند و به آن «خورش فسنجان سبزی» می‌ گفتند. «کال کباب» یکی از خوشمزه‌ترین غذاهایی است که می‌ توانید با مواد ساده ای مثل سیر و بادمجان درست کنید. کال کباب گیلانی اصلی گاهی با ناز خاتون مازندرانی اشتباه گرفته می‌ شود. حقیقت هم این است که این دو غذا فرق چندانی با هم ندارند. مازندرانی‌ها به کال کباب گردو اضافه نمی‌کنند در عوض در آن آبغوره می‌ ریزند و به این ترتیب کال کباب گیلانی تبدیل به ناز خاتون مازندرانی می‌ شود.

چهار لیوان آب جوش در قابلمه بریزید و اجازه دهید تا گوشت و لوبیا روی حرارت ملایم بپزند.در همین حین، سبزی خورشتی خرد شده را در روغن تفت دهید تا کاملا سرخ شود. سپس سبزی سرخ شده را به خورش اضافه کنید و منتظر بمانید تا آب اضافی خورش کشیده شود و خورش به روغن بیفتد. در ۱۵ دقیقه پایانی پخت خورش، بادمجان‌های سرخ شده و لیمو امانی را در قابلمه بیندازید.

  • به همین دلیل پس از طبیعت سرسبز و بکر و آب و هوای عالی گیلان، غذاهای محلی این استان به عنوان یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری این شهر قلمداد می‌شود.
  • برای تهیه این خورش شمالی، نیازی به سرخ کردن ماهی نیست و به همین دلیل، قلیه ماهی غذایی بسیار مفید و مقوی است.
  • برای تهیه این غذا از مواد اولیه دانه‌های انار، رب انار، سبزیجات معطر، گردو و گوشت قلقلی استفاده می‌کنند.
  • رستوران خوش‌بین در خیابان سعدی شمالی، پایین‌تر از چهارراه سید علی (پلاک ۵۱۰) قرار دارد.
  • پرسنل رفتار خوبی دارند و برخوردشان با مشتری مناسب است.
  • در ادامه ماست را با کمی آب رقیق کنید و سبزیجات معطر آسیاب شده، نمک، بادمجان‌های ساطوری شده را به آن بیفزایید و مواد را خوب مخلوط کنید.

پیازهای نگینی خرد شده را در مقداری روغن داغ سرخ کنید تا نرم و سبک شوند. سپس گوجه‌فرنگی‌ها و زردچوبه را در تابه بریزید و آن‌ها را تفت دهید. در مرحله آخر، تخم‌مرغ را درسته روی خورش بشکنید و اجازه دهید تا تخم‌مرغ بپزد. باقلاقاتق یا خورش گل در چمن، یکی از غذاهای خوشمزه شمالی است که گیلانی‌ها در پخت آن، تبحر خاصی دارند.

۹. اشپل لقمه و طرز تهیه آن

شش انداز بادمجان را می‌توانید با کته و یا نان سنگک میل کنید. یعنی آشتی با انار و دل دادن به مزه ی ملس آن و دانه هایش. این غذا اصالتا برای مازندران است و ترکیب انار و رب انار و گردو و سیر و مرغ سرخ شده، با کته برنج شمال، طعمی فراموش نشدنی تا پایان عمر در ذهن شما خواهد داشت.

بیج بیج معمولا با کته سرو می‌شود؛ اما می‌توانید آن را با نان هم بخورید. اگر به دنبال یک پیش‌غذا یا میان‌وعده خوشمزه هستید و یا می‌خواهید غذای سبکی بخورید بورانی بادمجان شمالی‌ها را فراموش نکنید. این بورانی از ترکیب بادمجان کبابی با ماست پرچرب درست می‌شود و پودر موسیر و نمک نیز به آن اضافه می‌کنند.

منو غذای شمالی

در کنار این غذا برنج یا نان و انواع ترشی‌های محلی قرار می‌دهند. برای درست کردن این غذا اول سیر له شده را با نمک و زردچوبه تفت می دهیم و بعد تخم مرغ ها را به آن اضافه می کنیم. در ظرف دیگری برنج و انواع سبزیجات خرده شده را می پزیم و بعد از مدتی آرد را به این ترکیب اضافه می کنیم. در آخر ترکیب تخم مرغ و سیر را در خورشت می ریزیم و غذا آماده می شود.

بادمجان، گردو، رب انار، گوجه، و سبزی‌های معطر مواد اولیه خورشتی به نام بادنجان کباب هستند که در سفره مازندرانی ها دیده می شود. این خورشت را به عنوان غذای اصیل و بومی رامسر معرفی می‌کنند. یکی از خوشمزه‌هایی که با اردک می پزند، اردک شکم‌پر است که هر کسی از عهده تهیه‌اش بر نمی‌آید.

اجازه دهید تا آش روی حرارت ملایم بجوش و سبزیجات بپزند و نرم شوند. در ادامه پیاز رنده شده، گوشت چرخ‌کرده، نمک و فلفل را در یک کاسه مخلوط کنید و با دست خوب ورز دهید. سپس آن را برای نیم ساعت در یخچال قرار دهید تا کمی خودش را بگیرد.