طرز تهیه خوشمزه‌ترین غذاهای شمالی و جنوبی با ماهی


قلیه ماهی، یکی از غذا‌های اصیل ایرانی است که بیشتر در مناطق نزدیک دریا در جنوب و شمال کشور طبخ می‌شود. خورش قلیه ماهی معمولا با برنج به‌عنوان ناهار و شام سرو می‌شود و از مواد تشکیل‌دهنده آن می‌توان به ماهی، سبزی، پیاز و سیر اشاره کرد. قلیه ماهی شمالی با رب انار مزه‌دار می‌شود؛ در حالی که طعم‌دهنده قلیه ماهی جنوبی، تمبر هندی است. در هنگام خرید ماهی کولی، حتما توجه کنید که این ماهی تازه باشد. کولی تازه دارای چشم‌های برجسته و براق و گوشت آن سفت است و اثر انگشت روی سطح آن باقی نمی‌ماند؛ در حالی که کولی کهنه شل و نرم است.

  • در تهیه این غذا شما به ماهی سفید، خالواش، چوچاق، رب انار و مغز گردو نیاز دارید.
  • برنج نیم‌دانه را از چند ساعت قبل از درست کردن آش در آب و کمی نمک خیس کنید.
  • وقتی صحبت از غذاهای شمالی می‌شود قبل از هر چیزی کباب های شمالی قند را در دل آب می‌کنند.
  • سپس آن را با آب تازه برای سه ساعت روی حرارت ملایم گاز بپزید.
  • باقالا قاتق یک غذای ملی و محبوب بومی ایرانی است که با لوبیا، شوید، سیر و تخم مرغ تهیه می شود و معمولا با برنج سرو می شود.

واویشکا یکی از خوراک‌های خوشمزه‌ و مشهور شمالی است که اصالت آن به کشور روسیه برمی‌شود. این غذا پس از جنگ جهانی دوم به فرهنگ غذایی گیلان وارد شده است. این خوراک هم با گوشت قرمز درست می‌شود و هم با مرغ یا دل و جگر مرغ، گوسفند و گوساله. نسخه گیاهی این غذا با بادمجان و بدون گوشت قرمز و گوشت سفید درست می‌شود.

کال کباب به‌صورت سنتی در ظرفی به اسم نمکیار، نمیار یا نمکار درست می‌شود. نمکیار یک ظرف قطور و گود از جنس گِل است که عمق زیادی دارد. گیلانی‌های قدیمی کماکان تمام مواد کال کباب را در ظرف نمکیار و با سنگ گرد یا بیضی می‌سابند.

ارتباط با ایرانگرد

برای سرو، خورش را در کاسه بکشید و تکه‌های ماهی را روی آن بچینید. ماهی نباید بیشتر از سه تا چهار دقیقه در خورش بپزد؛ زیرا ماهی‌های سرخ شده خیلی زود له می‌شوند و شکل خود را از دست می‌دهند. به‌جای آب می‌توان از آب مرغ برای طبخ خورش استفاده کرد. تخم‌مرغ‌ها را با همزن برقی برای چند دقیقه هم بزنید تا کوکوی شما پفکی شود. شما می‌توانید مقدار کمی زنجبیل تازه و رنده شده یا کمی پودر زنجبیل را به مایه کوکو اضافه کنید. شما می‌توانید مرغ را به‌جای ریش ریش کردن، چرخ کنید؛ اما سبک سنتی تهیه این کوکو با مرغ ریش ریش است.

خورش سیر قلیه گیلکی با مرغ را با برنج، ترب سفید، انواع ترشی و سالاد و زیتون سرو کنید. پیاز خرد شده را به‌همراه کمی روغن در یک قابلمه مناسب تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شود؛ سپس مرغ‌های خرد شده را در قابلمه بریزید و تفت دهید تا رنگ آن‌ها عوض شود. زردچوبه و فلفل سیاه را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و تفت دهید تا بوی ادویه‌ها دربیاید.

بهترین غذاهای شمال ایران | بهترین غذای ایرانی استان‌های شمالی

گیجاواش یک سبزی محلی است که به صورت خودرو در تپه های گیلان رشد می کند. برای درست کردن این غذا سبزی سیر و سبزی گیجاواش را تفت می دهیم و بعد تخم مرغ های زده شده را به روی سطح سبزی ها اضافه می کنیم. این غذای خوشمزه به عنوان یکی از غذاهای محلی استان مازندران معروف است. یکی از مقاصد اصلی کشور، شهرهای شمالی ایران است که هر ساله بسیاری از مسافران و گردشگران این شهرها را میعادگاه اصلی خود می دانند. شهرهایی که به غیر از جاذبه های منحصربفرد غذاهای خوشمزه ای هم دارد.

۹-کباب ترش

«ورقه بادمجون گیلانی» یکی از خوشمزه ‌ترین غذا های محلی استان گیلان است. ممکن است از نظر ظاهری این غذای ساده گیلانی خیلی خوشمزه به نظر نرسد. در ضمن یکی از وجوه تفاوت این شامی، سسی است که شامی در آخرین مرحله در آن پخته می شود. برای خواندن طرز تهیه خورش شامی ترش یا ترشه شامی گیلانی روی لینک مطلب کلیک کنید. «غورابیج» یک غذای گیلانی است که معمولا با ماهی کولی درست می‌ شود و شبیه خورش فسنجان است. البته این غذا را با مرغ هم می‌ توان طبخ کرد ولی طرز تهیه غورابیج با مرغ اندکی کمی فرق می کند.

برخی افراد در ابتدا ماهی را برای دو ساعت در مقداری نمک و آب لیمو می‌خوابانند تا مزه‌دار شود؛ سپس به سراغ پر کردن شکم ماهی می‌روند. شما می‌توانید در کف تابه، یک ردیف پیاز حلقه شده قرار دهید و ماهی را روی آن‌ها بگذارید تا ماهی در حین پخت، نسوزد. افزودن سبزیجاتی چون نخودفرنگی، قارچ، هویج پخته و سیب‌زمینی به کوکوی مرغ بادکوبه‌ای سلیقه‌ای است؛ اما طعم آن را خوشمزه‌تر می‌کند.