دستپخت زنان بختیاری رنگین کمان سفره خانواده های چهارمحالی


برای این کار باید از سیخ چوبی به جای سیخ فلزی استفاده کنید. سپس یک قابلمه جا دار را تهیه کنید و مقداری روغن مایع را در آن بریزید و بر روی اجاق گاز قرار دهید و بعد از داغ شدن آن سیخ را در آن قرار دهید تا سرخ شود. البته کباب بختیاری را نیز می توان در فر کباب کرد، فقط باید فر را در حرارت بالا قرار دهید تا کباب ها کاملاً پخته شوند. پیازهای خلالی خرد شده را در مقداری روغن محلی یا کره تفت دهید. عدس، پیاز داغ و مرزه که کمی با هم جوش خوردند، رشته آشی را اضافه کنید و اجازه دهید تا آش با حرارت ملایم جا بیفتد. در صورت تمایل می‌توانید از آب گوشت یا آب قلم نیز استفاده کنید که طعم‌ و مزه بسیار خوشمزه‌تری به آش می‌دهد.

  • مواد گوشتی را روی سینی فر پهن کنید و گوجه‌ فرنگی‌ها و سیب‌زمینی‌های ورقه شده را به‌همراه فلفل‌های سبز حلقه حلقه شده روی آن بچینید.
  • گوزلمه یکی از غذاهای محلی ارومیه است که با سیر، تخم‌مرغ، ماست، روغن و نمک درست می‌شود.
  • ویلاهای استخردار، ویلاهای ساحلی و کلبه‌هایی با چشم‌انداز دریا و جنگل، سوئیت‌ها و آپارتمان‌های مبله، اکوکمپ‌ها و هتل‌های سنتی، اقامتگاه‌های ییلاقی، کوهستانی و کویری، تنوع اقامتگاه در هومسا را نشان می‌دهند.
  • سپس سیر ریز خرد شده را به پیازها اضافه کنید و آن را برای چند ثانیه کمی تفت دهید.
  • پس در سفر به مازندران و در خانه محلی‌ها حتما سراغ این غذای خوشمزه را بگیرید و اگر تاکنون آن را نخورده‌اید، حتما آن را امتحان کنید.

این خورش طعمی مشابه آبگوشت دارد که از همین نظر متفاوت است. قیمه نخود یزدی، رنگی زعفرانی دارد و در طرز تهیه آن معمولا رب گوجه‌فرنگی به کار نمی‌رود. این خورش با عطروبوی اشتهابرانگیز و ظاهر متفاوتش، گزینه‌ای عالی برای مجالس و مهمانی‌ها به شمار می‌رود.

غذاهای محلی استان چهار محال و بختیاری

سپس به آن زردچوبه بزنید و تفت دادن را ادامه دهید تا بوی زردچوبه بلند شود. برنج از قبل خیس خورده را به‌همراه آب به پیاز سرخ شده اضافه کنید و صبر کنید تا برنج بپزد و لعاب بیندازد. در همین حین، گوشت چرخ‌کرده با یک عدد پیاز رنده شده، نمک، فلفل و زردچوبه مخلوط کنید و ورز دهید. سپس از مایه گوشتی، کوفته ریزه درست کنید و آن‌ها را به‌همراه سبزی خرد شده در آش بریزید. سپس آن را در ظرف سرو بکشید و روی آن را با نعنا داغ تزئین کنید.

این استان زیبا با شهرهای دیدنی و مردمان خون‌گرمی که دارد، با غذاهای خوش‌طعم و به‌خصوص غذاهای دریایی از ماهی کبابی تا سس‌های مختلف با نان‌های گرم از مهمانان خود پذیرایی می‌کند. روغن کرمانشاهی، گوشت، لپه، روغن، سیب‌زمینی نیم‌پز، تخم‌مرغ، گردو، کشمش، پیاز سرخ شده، آب لیمو، شکر، نمک و رب گوجه‌فرنگی از مواد تشکیل‌دهنده هلو کباب هستند. طبخ این غذا کمی زمان‌بر است؛ اما مطمئن باشید که طعم و مزه نهایی آن، تمام زحمت‌های شما را جبران خواهد کرد. با توجه به طبیعت گرم زیره و طبع سرد برنج، زیره پلو طبع متعادلی دارد و به همین دلیل، غذایی مناسب فصل پاییز و زمستان است.

آش دنورو

گمنه یا «للک» در گویش بوشهری، جایگزینی برای پلو است و می‌توان آن را با انواع خورش‌های جنوبی سرو کرد. کباب زردک با یک نوع چاشنی مخصوص درست می‌شود که می‌تواند یک شهد ساده یا ترکیب سرکه و شیره انگور باشد. این کباب با طعمی ترش و شیرین معمولا با نان یا برنج سرو می‌شود و تجربه‌ای متفاوت از یک شامی را به شما ارائه می‌دهد. کباب زردک به آسانی و در کمتر از یک ساعت در خانه آماده می‌شود و می‌توان آن را به‌عنوان غذای اصلی، پیش‌غذا، غذای پیک نیک یا یک میان وعده خوشمزه سرو کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با طرز تهیه کباب زردک و نکات طلایی پخت آن آشنا کنیم. در طرز تهیه کباب بختیاری 4 الی 5 ساعت قبل از به سیخ کشیدن مرغ و گوشت، باید فلفل دلمه ای را نیز خورد کنید و در ظرفی که مواد کباب در حال مزه دار شدن هستند، قرار دهید.

رستورانی دنج با دکوراسیونی سنتی و کادری خوش‌اخلاق که بهترین غذاها را برای شما آماده می‌کنند. در این رستوران می‌توانید هر نوع کبابی که بخواهید،‌ سفارش دهید و در حالی که روی تخت‌هایی با قالیچه‌های قرمزرنگ نشسته‌اید، غذایتان را با لذت نوش جان کنید. این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که این رستوران، جزو گران‌ترین رستوران‌های شهرکرد است. سپس آن را به مکعب‌های کوچک برش بزنید و با خرماها در یک قابلمه آب بریزید.