خوشمزه ترین غذاهای شمالی ؛ از کباب تا خورش و آش!


کباب ترش غذای اصیل رشت و یکی از شناخته شده‌ترین غذاهای سنتی این شهر محسوب می‌شود. اگر شما به شهر گیلان سفر کنید و به رستوران‌های آن بروید این غذای بی‌نظیر را در تمامی رستوران‌ها می‌توانید پیدا کنید. برای تهیه کباب ترش و جوجه ترش ابتدا گوشت گوسفند، گوساله یا مرغ را در سس مخصوص می‌خوابانند. سس مخصوص این غذا شامل پیاز، گردوی خرد شده، رب انار، سیر و آب انار می‌شود. اگر قصد دارید در خانه خود این غذای لذیذ را طبخ کنید ابتدا گوشت مورد نظر را برای مدتی در سس مخصوص بخوابانید و پس از مزه‌دار شدن آن را به سیخ بکشید و کباب کنید.

  • خورش ملا قورمه شمالی، یک غذای گیاهی لذیذ و سبک است که می‌توان آن را با برنج یا نان سرو کرد.
  • برخی افراد سبزی خشک را با دو قاشق برنج آسیاب کرده و آرد برنج را از طرز تهیه حذف می‌کنند.
  • واویشکا ترکیبی از گوشت گوسفندی و پیاز است که در نهایت با تخم مرغ سرو می شود و عطر دائمی غذاهای شمالی، یعنی سیر هم در این غذا وجود دارد.
  • اسپناساک یکی از اصیل‌ترین خورش‌های مازندرانی است که با اسفناج تهیه می‌شود و به همین دلیل یک غذای کاملاً سالم و مقوی محسوب می‌شود.
  • برای یکدست‌تر شدن ناز خاتون، می‌توان به‌جای ساطوری کردن، از غذاساز استفاده کرد تا مواد کاملا به یک اندازه خرد شوند.
  • برای تهیه این خورشت به مرغ تکه‌شده، دانه‌ انار ملس، آب نارنج، زعفران، پیاز، آلو و مغز گردوی خرد شده احتیاج دارید و باید کمی صبور باشید.

در ادامه سه لیوان آب در قابلمه بریزید و شعله گاز را زیاد کنید تا آب به جوش آید. پس از جوشیدن آب، شعله گاز را کم کنید، درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا مرغ‌ها بپزند. در همین حین، سبزیجات را ساطوری خرد کنید و در روغن تفت دهید. پس از طلایی شدن پیازها، تخم‌مرغ‌های هم‌زده را در تابه بریزید و مواد را مخلوط کنید تا تخم‌مرغ، خودش را بگیرد. در آخر، مقداری آب نارنج یا آب لیمو و نمک به خورش اضافه کنید. خورش چغرتمه مرغ را در ظرف سرو بکشید و همراه با برنج نوش جان کنید.

در کنار این غذا می توانید از ماست و ترشی نازخاتون شمالی نیز استفاده کنید. همچنین اگر برخی سبزی های محلی شمالی را در دسترس نداشته باشید می توانید از نعناع و ریحان استفاده کنید. مواد شما اگر اضافه بود می توانید در گوجه نیز آن ها را بریزید و گوجه شکم پر را در کنار غذایتان سرو کنید.

برای طرز تهیه دیبیجا ابتدا دل و روده‌های ماهی را تمیز کرده و بشویید. آن‌ها را به همراه روغن مایع درون یک تابه مناسب بریزید و تفت دهید تا آب اضافی آن‌ها تبخیر شود. نازخاتون در واقع به‌عنوان یک پیش غذا یا چاشنی روی سفره‌های گیلانی می‌درخشد.

کباب ترش و جوجه ترش

استفاده از آبلیمو طعمی ترش به این غذا می‌دهد که آن را متمایز از تمام کوکوهایی که تا کنون میل کرده‌اید می‌کند. اگر به خوردن سیر علاقه دارید و از بوگرفتن دهان خود واهمه‌ای ندارید حتما باید سیر قلیه را امتحان کنید. سیر قلیه یکی از غذاهای سنتی گیلان است که با برگ سیر تازه، تخم‌مرغ، لپه و گوشت اردک تهیه می‌شود. مزه عالی گوشت اردک و رنگ سبز برگ سیر باعث می‌شود که این غذا مانند یک نقاشی شمالی به نظر برسد. اگرچه شاید بتوانید این خورش خوشمزه را در شهر خود تهیه کنید، اما طعم اصیل سیر قلیه تنها و تنها در شهر سرسبز و خوش آب و هوای گیلان پیدا می‌شود. این غذا کاملا شبیه به کباب است اما بسیار متفاوت‌تر از آن پخته می‌شود.

اناربیج

البته اگر می‌خواهید به گیلان سفر کنید، می‌توانید ماهی فویج را که بسیار شبیه این غذا است میل کنید. گردوبیج از سبزیجات معطر، رب انار، ماهی سفید و گردو تهیه می‌شود. اسفناج، سیر، عدس و پیاز مواد اصلی این غذای لذیذ که از بهترین غذاهای شمالی محسوب می‌شود را تشکیل می‌دهند. شاید وقتی که حرف از تنوع غذایی به میان بیاید، شمال ایران یکی از مناطقی باشد که سر دم دار تنوع در غذاهای محلی است. به همین دلیل در این مطلب از شادیما برای شما بهترین غذاهای شمالی را آورده ایم تا بیشتر با این سرزمین خوشمزه آشنا شوید.

پیشینه هر شهری را می‌توان با توجه به غذای محلی آن شهر تشخیص داد. معمولا به هنگام سرو بر روی این آش نعنا داغ می‌ریزند و برخی از کوفته ریزه هم در آن استفاده می‌کنند. اگر طرفدار غذاهایی هستید که گوجه‌فرنگی در آنها پایه ثابت است حتما بیج بیج را امتحان کنید. این غذا از ترکیب گوشت چرخ‌کرده، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، پیازداغ، زردچوبه، نمک و فلفل تهیه می‌شود و طعم آن تا مدت‌ها در ذهن‌تان می‌ماند.

بادمجان‌ها را از طول نصف کنید و برای مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه در یک کاسه آب و کمی نمک بگذارید تا تلخی آن‌ها گرفته شود. در ادامه بادمجان‌ها را در روغن داغ سرخ کنید و سپس آن‌ها را کنار بگذارید. بورانی برگ چغندر با برگ چغندر، پیاز، سیر و تخم‌مرغ درست می‌شود و معمولا آن را با سیر خام و ماست سرو می‌کنند.