خوشمزه ترین غذاهای شمالی ؛ از کباب تا خورش و آش!


واویشکا گیلانی سه نوع دارد؛ واویشکا گوشت، واویشکا مرغ و واویشکا دل و جگر گوسفندی که به‌نوعی به جغوربغور زنجان شباهت دارد. سبزی گیجا واش نوعی سبزی کمیاب است که در برخی از جاهای گیلان می‌روید. گیجا واش تره را در شهرهایی مانند رشت می‌توانید امتحان کنید.

  • مرغ‌ها را پس از پخت از آب مرغ دربیاورید و کنار بگذارید.
  • بهتر است بدانید برای تهیه کال کباب از گوشت استفاده نمی‌شود.
  • پس از بستن تخم‌مرغ‌ها، آلوچه خشک را به خورش اضافه کنید و با همراه بقیه مواد کمی تفت دهید.
  • خورش طلا کوله، یک خورش مجلسی و اصیل گیلکی است که شباهت زیادی به خورش فسنجان دارد.

نمک، فلفل و زردچوبه را به مایه اشپل اضافه کنید و خوب هم بزنید. در آخر نیز تخم‌مرغ‌ها را به مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید تا یک مایه کوکوی یکدست داشته باشید. در تابه کمی روغن بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا داغ شود.

طرز تهیه خورش فسنجان خوشمزه و مجلسی اصیل گیلانی

1 قاشق رب گوجه فرنگی را به قابلمه اضافه کنید سپس مواد را تفت دهید تا رب گوجه فرنگی سرخ شود سپس به مقدار لازم نمک و فلفل اضافه کنید. لیست غذاهای شمالی بدون آش های خوشمزه کامل نمی شود، آش های مقویی و خوش عطر و طعم که مخصوصا خوردن آن ها در ماه های سرد زمستان خیلی می چسبد. برای درست کردن این آش از اسفناج، عدس، سیر، پیاز و زیره سبز استفاده می شود. باقلا قاتق از غذاهای ملی و محبوب شمال است که با لوبیا رشتی، شوید، سیر و تخم مرغ درست می شود و معمولا با برنج کته سرو می شود.

۱۰- خورش سیر قلیه یا سیر چغرتمه

مرغابی و مغز گردو را با یک لیتر آب در یک قابلمه بریزید، درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا برای دو ساعت روی حرارت ملایم گاز بپزد تا گردو به روغن بیفتد. پس از گذشت یک ساعت از پخت مرغابی در قابلمه، رب انار را با کمی نمک و فلفل به غذا اضافه کنید و هم بزنید. در ادامه دو تا سه قاشق غذاخوری روغن را در یک تابه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس قیسی و کشمش را برای سه تا چهار دقیقه در روغن تفت دهید و در آخر کمی دارچین روی آن‌ها بپاشید.

خورشت های مازندرانی

ماهی را در تابه و روی حرارت ملایم گاز قرار دهید و پس از سرخ شدن یک سمت، آن را برگردانید تا طرف دیگر هم سرخ شود. سپس آن‌ها را با پیاز رنده شده، تخم‌مرغ، نمک و فلفل مخلوط کنید و حسابی ورز دهید. روی سطح کار خود، آرد بپاشید و مایه کوکو را روی سطح کار پهن کنید. با استفاده از یک لیوان، کوکو را به‌شکل دایره برش بزنید و آن را در روغن سرخ کنید. سیب‌زمینی، رب گوجه‌فرنگی، تخم‌مرغ، مرغ، پیاز، آب لیموی تازه، نمک، فلفل و زردچوبه درست می‌شود.

پس از نیم ساعت، با دست، کوفته‌های کوچکی به‌اندازه فندق درست کنید و یکی یکی در آش بیندازید و اجازه دهید تا آش بجوشد. آب مرغ را به مرغ‌ها اضافه کنید و شعله گاز را زیاد کنید تا به جوش آید. سپس شعله گاز را کم کنید، درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا مرغ‌ها برای ۴۵ دقیقه بپزند. در همین حین، سبزی خرد شده را برای سه تا چهار دقیقه در روغن در یک تابه تفت دهید. سپس یک قاشق سوپ‌خوری سماق و بقیه زردچوبه را به سبزی اضافه کنید و با هم تفت دهید.