خوشمزه‌ترین غذاهای محلی گیلان و رشت به همراه تصویر آن‌ها


راهی سفر شمال هستید و به دنبال جاهای خلوت و خاص؟ در این مطلب ما بکرترین جاهای دیدنی شمال را معرفی کرده‌ایم. این غذا که در نگاه اول شباهتی به فسنجان دارد، برای جا افتادن هنگام پخت آن نیاز به زمانی در حدود ۳ تا ۴ ساعت دارد. اگر بوی مرغ و مزه ی آن را دوست ندارید باید مرغ ناردونی را امتحان کنید تا حتما نظرتان راجع به گوشت مرغ عوض شود.

  • پامادور قاتوق، پامادور خورش یا خورش گوجه، یکی از غذاهای محبوب گیلانی است که به سرعت و به آسانی در خانه آماده می‌شود.
  • در لیست غذاهای شمالی با ماهی مالابیج که نوعی غذا با سبزی معطر است قرار دارد.
  • پس از سرخ شدن بادمجان‌ها، گوجه‌فرنگی‌ها را به غذا اضافه کرده و سرخ کنید.

سبزی که خود گیلانی‌ها برای پخت این غذا استفاده می‌ کنند شامل نعنا، خالواش، چوچاق و گشنیز است. اما اگر به سبزی محلی شمال دسترسی ندارید می‌ توانید از نعنا، تره، گشنیز و جعفری استفاده کنید. این غذا را با نام «غورابیج مازندرانی» هم می‌ شناسند، اما غورابیج اصالتا گیلانی است. برای خواندن مراحل طرز تهیه کولی غورابیج روی لینک مطلب کلیک کنید.

بادمجان یکی از چیزهایی است که مازندرانی‌ها به وفور در غذاهای‌شان از آن بهره می‌برند. آنها از بادمجان کبابی، رب انار یا آب انار، گوجه‌فرنگی، پیاز رنده‌شده، آبغوره، نعنای خشک و گلپر غذایی به نام نازخاتون تهیه می‌کنند که طرفداران زیادی دارد. این غذا نزد کسانی که دارای رژیم گیاهخواری هستند محبوبیت زیادی دارد. یکی از مواد پرکاربرد در آشپزی مازندرانی‌ها، باقلای مازندرانی یا باقلا پلویی است. آنها با استفاده از این ماده و ترکیب آن با شوید خشک، تخم‌مرغ، سیر، کره و روغن، زردچوبه و دارچین غذایی به نام باقلا وابیج درست می‌کنند.

منو غذای شمالی

سپس گوشت خرد شده را به پیازها اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. در ادامه سه لیوان آب جوش در قابلمه بریزید و اجازه دهید تا گوشت روی شعله ملایم گاز بپزد. سبزی خرد شده را جداگانه سرخ کنید و آن را به‌همراه نمک، فلفل و آبغوره در خورش بریزید.

۲۱. ترش کباب و طرز تهیه آن

پس از آماده شدن ناز خاتون، روی کاسه را سلفون بکشید و برای سه ساعت در یخچال قرار دهید تا خوب جا بیفتد. برای اینکه بادمجان‌های شما زودتر و آسان‌تر کباب شوند، یک برش عمودی از طول با نوک چاقو در بادمجان‌ها ایجاد کنید. شما می‌توانید سیب‌زمینی‌ها را به‌صورت مکعبی در خوراک لوبیا بریزید تا ظاهر زیباتری داشته باشد. گردو را بیش از حد آسیاب و له نکنید تا کوکو بیش از اندازه چرب نشود. برای آماده‌سازی اشپل،پوسته روی اشپل را بگیرید و رگ‌های خونی داخل آن را نیز جدا کنید و در آخر، تخم‌ها را از هم باز کنید. شامی ترش رودباری و شامی ترش ماسوله نیز بسیار خوشمزه و مشهور هستند.

طرز تهیه کباب ترش خوشمزه و رستورانی به روش سنتی شمالی

اگر تصمیم گرفته‌اید به شمال سرسبز ایران سفر کنید، به شکم‌گردی هم فکر کنید. همان‌طور که خواندید غذاهای شمالی بسیار متنوع هستند و طعم بی‌نظیر آن‌ها می‌تواند لذت سفر را دوچندان کنند. آیا به جز غذاهای معرفی‌شده عاشق غذای شمالی دیگری در سفر پیشین خود شده‌اید؟ آن را به کاربران سایت در نظرات معرفی کنید. اگر از افرادی که از سفر شمال بازگشته‌اند درباره غذاهای شمالی بپرسید، به احتمال زیاد آن‌ها غذاهای شمالی را غذاهایی بسیار خوشمزه توصیف خواهند کرد.

پس از آماده شدن خورشت، مرغ‌ها را در ظرف چیده و آلوها را در کنار آن قرار می‌دهند و به همراه برنج سرو می‌کنند. معمولا در مورد غذاهای شمال که صحبت می شود بی تردید اولین غذاهایی که نامشان به ذهن متبادر می گردد؛ باقلاقاتق و میرزا قاسمی است. اما باید گفت سرزمین شمالی ایران تنوع بی نظیری از انواع غذاهای سنتی و اصیل دارد که برخی از آنها متاسفانه در این تنوع غذایی گمشده است. در غذاهای شمالی معمولا گردو، رب انار، سبزی های معطر، بادمجان و سیر بیشترین استفاده را دارد. لازم به ذکر است؛ غذاهای این بخش از ایران به طور معمول در میان بومیان شهرهای مختلف شمالی شناخته شده است یا اینکه ممکن است با اندکی تفاوت پخت شود. در سفر به شمال، اگر دل‌تان غذاهای دریایی خواست، مالابیج را امتحان کنید.

دیگر مواد اولیه‌ای که در این غذا استفاده می‌شود نمک و فلفل، گوشت اردک یا مرغ و لوبیا قرمز است. اگر قصد پخت این غذای ترش گیلانی را دارید بهتر است که به همراه آن برنج هم سرو کنید. حتی اگر سخت به دنبال کاهش وزن باشید باز هم نمی توانید در برابر این غذای خوشمزه مقاومت کنید. ترکیب گوشت اردک و گردو این غذا را تبدیل به غذایی مقوی و پرانرژی کرده است.

پس از سرد شدن، لبوها را رنده کنید و با سر رنده شده، ماست، نمک، فلفل و شکر مخلوط کنید. برای تهیه این خورش شمالی، نیازی به سرخ کردن ماهی نیست و به همین دلیل، قلیه ماهی غذایی بسیار مفید و مقوی است. ماهی را از یخچال بیرون بیاورید و داخل شکم آن را با این مواد پر کنید. لونگی ماهی را برای یک ساعت در فر از قبل گرم شده در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا بپزد. سپس گریل را روشن کنید تا روی ماهی برای چند دقیقه برشته شود.