خوشمزه‌ترین غذاهای محلی گیلان و رشت به همراه تصویر آن‌ها


مقداری روغن در یک تابه بریزید و آن را روی حرارت گرم کنید. سپس زردچوبه را در آن بریزید و اجازه دهید تا روغن، رنگ زردچوبه را به خود بگیرد. پنیر تکه تکه شده را در تابه بریزید و صبر کنید تا کمی آب شوند.

این غذا که در مناطق بومی تر به عنوان ناهار عروسی سرو می‌شود طعم بسیار لذیذی دارد. برای تهیه این غذا از گوشت مرغ، اردک یا غاز استفاده می‌کنند و انار ترش یا ملس، پیاز، رب انار، شکر و سیر مواد دیگر این غذا را تشکیل می دهند. اگر هوس چشیدن طعم گوشت اردک به سرتان زده حتما آغوز مسما را امتحان کنید.

سینه مرغ را با مقداری زردچوبه، یک عدد پیاز و یک حبه سیر بپزید. سپس یک عدد پیاز رنده شده و دو حبه سیر رنده شده را به مرغ ریش ریش در یک کاسه بیفزایید و خوب با هم مخلوط کنید و ورز دهید. هویج و سیب‌زمینی پخته و درشت رنده شده را به‌همراه نخودفرنگی پخته و قارچ تفت داده شده در کره به مایه کوکو اضافه کنید و خوب هم بزنید. در ابتدا نخود و لوبیا قرمز را از شب قبل به‌صورت جداگانه خیس کنید و چند بار آب آن‌ها را عوض کنید تا نفخشان گرفته شود.

میزها با فاصله مناسبی چیده شده‌اند و سالن تزئین جالبی با چوب و گیاه دارد. رستوران آویشو در فلکه اول تهرانپارس، خیابان امیری طائمه قرار دارد. بنابراین دسترسی آن برای کسانی که شرق تهران زندگی می‌کنند خیلی راحت است. خوبی این رستوران امکانات خوبی است که در اختیار مشتری‌هایش قرار می‌دهد. شما می‌توانید با خیال راحت با ماشین شخصی به آنجا بروید و در پارکینگ رستوران پارک کنید. بعضی شب‌ها هم با اجرای موسیقی زنده حس و حال خوبی به فضای رستوران می‌دهند.

  • بهتر است در ابتدا مرغ را با آب خالی بجوشانید و کف روی آن را بگیرید؛ سپس آن را به‌همراه بقیه مواد بپزید.
  • پیازهای نگینی خرد شده را در مقداری روغن داغ سرخ کنید تا نرم و سبک شوند.
  • بادمجان کبابی، گوجه فرنگی، سیر، تخم مرغ، ادویه و رب گوجه فرنگی جزو مواد اصلی میرزا قاسمی است.
  • این غذا برای جاافتادن و خوشمزه شدن باید مدت زمان زیادی روی شعله کم قرار بگیرد.

بعد از گذشت ۱ ساعت دوباره ۲ لیوان آب یخ ریخته و درب گمج رو گذاشته تا حدود ۳ ساعت بپزد و حسابی به روغن بیفتد. ۱۲۰ گرم مغز گردو آسیاب شده را اضافه کرده و کاملا مواد را با هم مخلوط کنید. همون‌طور که از اسمش پیداست این غذا در گمج به شکل سنتی طبخ میشود، این غذا در گمج بسیار خوشمزه تر از قابلمه های چدنی یا مسی است. ۲ تا تخم مرغ زده شده را اضافه کرده و در قابلمه رو بگذارید تا تخم‌مرغ ها بپزد. ۱ پیمانه برنج نیم‌دانه را به روش سنتی با سنگ بکوبید تا کاملا له شود(میتوانید برنج را داخل میکسر آسیاب کنید و یا درغیر این‌صورت۳ قاشق آرد برنج اضافه نمایید).

۱۸. خورش ملا قورمه شمالی و طرز تهیه آن

خورشت سیر انار یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و لذیذ مازندران است که محبوبیت بالایی در این استان دارد. سیر انار را با گوشت اردک یا مرغ می‌توان تهیه کرد و با برنج در وعده‌های اصلی میل کرد. پاچ باقلا، شوید، تخم‌مرغ، سیر و زردچوبه مواد اصلی این خورشت اصیل گیلانی را تشکیل می‌دهند.

۴- ماهی سفید شکم پر

اگر راهی سفر طعم‌ها شدید، سری به جاذبه های لاهیجان بزنید. میرزاقاسمی را باید یکی از غذاهای شناخته شده و لذیذ گیلانی دانست که در شهرهای رشت، انزلی، لاهیجان، صومعه‌سرا و … محبوبیت بالایی دارد. معمولاً نازخاتون را به همراه غذاهایی مانند شامی، ترش کباب و واویشکا به‌عنوان چاشنی استفاده می‌شود.

طرز تهیه خورش مرغ ترش مازندرانی و بابلی، درست شبیه به خورش مرغ ترش گیلانی است. در ادامه تکه‌های مرغ را به پیازها اضافه کنید و آن‌ها را نیز کمی تفت دهید تا تغییر رنگ دهند. سپس لپه‌ها را همراه با مرغ و پیاز تفت دهید و مراقب باشید که له نشوند.

ناردونی به معنی دانه‌های انار، نام یکی از معروف‌ترین غذاهای شمال است. این غذا از انار، سیر، پیاز، رب انار و مرغ پخته می‌شود. دانه‌های انار و لعاب خورشت ناردونی واقعا وسوسه انگیز است. آشپزان رشتی مرغ یا مرغابی را می‌پزند، سپس با پیاز سرخ شده، رب، آلو و ادویه تفت می‌دهند.

۱۲. خورش غورابه و طرز تهیه آن

در میان غذاهای خوشمزه شمال باید به بشته واش اشاره کرد. این آش که از اسفناج، عدس، سیر، پیاز و زیره سبز درست می‌شود پیشنهادی ویژه برای یک عصرانه لذیذ در روزهای سرد زمستان است. غذاهای شمالی ایران زبان زد تمام گردشگران بوده و به همین خاطر بسیار معروف است، در اینجا با معرف ترین غذاهای شمالی آشنا شوید.