بهترین غذاهای شمال ایران بهترین غذای ایرانی استان‌های شمالی کایت


برای تهیه این غذا اول سیر با شوید تفت داده می شود و بعد باقلا و آب به آن اضافه می شود تا خوب بپزد. بعد از پخته شدن باقلاها تخم مرغ ها را به غذا اضافه می کنیم. دیگر مواد این خورشت پودر موسیر، مرغ، پودر سیر، روغن کنجد، زعفران، سیر، رب انار و پیاز است. این غذا بعد از حدود ۱ تا ۲ ساعت جا می افتد و در آن به جای گوشت مرغ می توان از گوشت بلدرچین استفاده کرد. در خیلی از غذاهای شمالی و مازندرانی از باقلای پلویی استفاده می شود که طعم بینظیری به غذا می دهد.

  • این خوراک هم با گوشت قرمز درست می‌شود و هم با مرغ یا دل و جگر مرغ، گوسفند و گوساله.
  • کال کباب گیلانی اصلی گاهی با ناز خاتون مازندرانی اشتباه گرفته می‌ شود.
  • این غذا به دلیل وجود کدوحلوایی مقدار قابل توجهی پتاسیم دارد و ویتامین C موجود در انار بر خواص آن می‌افزاید.
  • اگر به دنبال غذاهای شمالی با اسفناج هستید، می‌توانید خورشت اسپناساک را در شهرهایی همچون آمل، تنکابن، بابل و … میل کنید.
  • در پنج دقیقه آخر پخت خورش، گلپر، فلفل و بادمجان‌های سرخ شده را در قابلمه بریزید.
  • یکی از غذاهای معروف شمال باقله قاتوق است که در شهرهای گیلان و مازندران پخته می شود.

در تهیه این خورش از گوشت مرغ یا گوسفند، شکر، آلو سیاه و قیصی استفاده می‌شود. این خورش به دلیل وجود شکر، آلو سیاه و آلو قیسی، طعم ترش و شیرین لذیذی دارد. به طور معمول این خورش با گوشت مرغ تهیه می‌شود اما می‌توانید از گوشت گوسفندی نیز استفاده کنید. فوت کوزه‌گری خوشمزگی خورش آلو مسما، کم آب بودن این خورش و استفاده از مرغ شمالی محلی است. باقلاقاتوق یکی از پرطرفدارترین و خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی گیلان است. تلفیق باقالی تازه شمالی با شوید، سیر و تخم‌مرغ بافت نرم و طعم بی‌نظیری به این غذای سنتی گیلانی می‌بخشد.

پاسخ به سوالات متداول درباره غذاهای شمالی

توجه داشته باشید که برگ سیر بعد از سرخ شدن نصف می‌شود، پس در ریختن آن صرفه‌جویی نکنید. مغز‌های گردو را داخل مخلوط‌کن بریزید و آسیاب کنید تا به‌شکل پودر درآیند. شمامی‌توانید در این غذا از ۱۰۰ گرم لوبیای چشم بلبلی هم استفاده کنید. شما می‌توانید علاوه بر آب نارنج از آبغوره نیز استفاده کنید. توجه داشته باشید که هرچه پیازها را ریز تر و یکدست‌تر خرد کنید، طعم و ظاهر نرگسی شما بهتر خواهد شد.

۱۳- خورش انار بیج یا خورش فسنجان محلی گیلانی

پس از پخت ماهی، آن را از قابلمه بیرون بیاورید و سبزی تفت داده شده را در قابلمه بریزید تا بپزد. آش ترش شمالی یا گیلانی و به‌قول خود گیلانی‌ها «تورشه آش»، یک آش بسیار لذیذ و مقوی است. از مواد تشکیل‌دهنده این آش می‌توان به سبزی، باقالی، نخود، لوبیا چیتی، برنج و سیر اشاره کرد. طعم این اش مخصوص گیلانی، کاملا ترش است و در برخی طرز تهیه‌ها برای ترشی بیشتر در آن، گوجه‌سبز هم می‌ریزند.

خورش موتن جن را با خلال بادام و انار تزیین کرده و با برنج سرو کنید. در ابتدا مرغ‌ها را با کمی نمک، فلفل سیاه و نیمی از زعفران در یک کاسه بریزید و آن‌ها را با دستانتان زیر و رو کنید تا مرغ‌ها مزه‌دار شوند. سپس درب ظرف را با سلفون بپوشنید و مرغ‌ها را برای نیم ساعت در یخچال قرار دهید. مرغ‌ها را در کمی روغن در تابه تفت دهید تا دو طرف آن‌ها طلایی رنگ شود. پیازها را به‌صورت جداگانه با کمی روغن در تابه تفت دهید تا سبک و نرم شوند.