انواع غذاهای محلی گیلان؛ سفره سنتی گیلانی ها مجله ایرانگرد


برای تهیه فسنجان، ۶ قاشق غذاخوری گردوی سابیده شده را با سه تا چهار پیمانه آب به‌همراه زردچوبه و نمک روی حرارت متوسط گاز بگذارید تا به جوش آید. سپس شعله گاز را کمی کنید تا یک چهارم آب در قابلمه تبخیر شود. در ادامه رب انار و رب گوجه فرنگی را در قابلمه خورش بریزید و اجازه دهید تا گردو روغن پس بدهد و فسنجان جا بیفتد.

  • نکته‌ای که وینگوم ماست را متمایز و خاص می‌کند، استفاده از سبزی‌های معطر محلی چون اوجی (پونه)، سوسنبر و گشنیز است.
  • در آخر، کمی آب و آبغوره در خورش بریزید و اجازه دهید تا خورش با درب بسته روی حرارت ملایم گاز بپزد و جا بیفتد.
  • برای ناهار و به‌خصوص در روزهای بارانی پاییزی سرو می‌شود.

در آخر، زعفران دم‌کرده و جعفری خرد شده را در سس بریزید . سس گوجه‌فرنگی و سس تند را در یک کاسه با سس مخصوص مخلوط کرده و در کنار کوکو سرو کنید. تخم‌مرغ‌های هم‌زده را با بیکینگ پودر، زعفران دم‌کرده و دو قاشق ماست چکیده هم بزنید.

۱۷. گمج کباب و طرز تهیه آن

خورش طلا کوله از غذاهای معطر و کمتر شناخته شده شمال کشورمان است که شاید خیلی ها با این غذای سنتی و قدیمی آشنایی نداشته باشند. میرزا قاسمی یکی از آن غذاهایی است که خوشمزگی بی حد و اندازه‌اش باعث شده تا تقریبا در هر شهری این غذا طبخ شود. این مساله باعث می‌شود تا دستور تهیه‌های مختلفی از این غذا در جای‌جای ایران وجود داشته باشد. جغرافیا، تاریخ و تأثیرات فرهنگی ایران تنوع مواد اولیه و روش های آشپزی را در یکی از قدیمی ترین و پیچیده ترین فرهنگ های جهان شکل داده است. وسعت وسیع ایران شامل طیف وسیعی از گویش های محلی، شیوه زندگی، سنت ها و آداب و رسوم منطقه ای است، بدون ذکر تنوع فوق العاده ای از مناظر و آب و هوا هستند. تمام غذاهای اصلی رستوران لاکان ماهی دارند و به همین ماهی‌هایشان هم معروف هستند.

اناربیج گیلانی

ترشه پلو، یک نوع پلوی مخصوص گیلانی است که معمولا با فسنجان، کوکو گردو و ترب سرو می‌شود. ترشه پلو با طبعی گرم، غذایی فوق‌العاده برای فصل زمستان است. در ضمن در تهیه قلیه ماهی شمالی علاوه بر گشنیز و شنبلیله از سبزی محلی چوچاق نیز استفاده می‌شود که عطری بی‌نظیر به آن اعطا می‌کند. در دستور تهیه قلیه ماهی شمالی از مغز گردوی آسیاب شده هم استفاده می‌شود.

لیست غذای شمالی

مرغ‌ها را درون قابلمه ریخته و به همراه آب روی اجاق قرار دهید، وقتیک ه آب جوشید، مرغ را آبکشی کنید سپس مرغ‌ ها را در روغن سرخ کنید. پخت این غذا و جا افتادن آن کمی زمان بر است، ولی خورش جا افتاده آغوز مسما به همراه کته شمالی واقعاً خوردن دارد. استفاده از مواد اولیه متنوع و تازه امتیاز ویژه غذاهای این منطقه است. سبزیجات کوهی و میوه‌های جنگلی عطر و طعم این غذاها را با هر جای دیگری متفاوت نموده است.