از غذاهای شمالی کشور که از مواد خرد شده استفاده میشود ️ نکس


واویشکا در لیست غذاهای شمالی با گوشت چرخ کرده قرار می گیرد و جهت آماده سازی آن به گوشت چرخ کرده، پیاز، سیر، سیب زمینی، گوجه و آبغوره نیاز دارید. ابتدا باید سیب زمینی ها به خوبی خرد شود و سپس در آب قرار بگیرد تا نشاسته آن خارج گردد. گوجه ها نیز باید پوستشان کنده شود و درون میکسر تبدیل به پوره شود. این غذای شمالی طعم ترشی دارد و شما می ‌توانید آبغوره را بنا به ذائقه خود به میزان دلخواه کم و زیاد کنید. جهت تهیه ترش تره اصیل شمالی باید مواد اولیه چون جعفری، گشنیز، شنبلیله، اسفناج و سبزی خرفه را آماده کنید. سبزی های ترشی تره باید به خوبی ساطوری شود و به همراه برنج در یک قابلمه ریخته شود تا به همراه سه لیوان آب پخته شود.

نازخاتون نوعی ترشی شمال است که طعم بادجان کبابی آن را از یاد نخواهید برد. اصلی ترشی ناز خاتون بادمجان کبابی، گوجه فرنگی، پیاز، آبغوره، نعنا و رب انار است. یکی دیگر از غذاهای شمالی که برای گردشگران آن چنان معروف نیست سیرواویج است.

طعم غذاهای این رستوران هیچ فرقی با غذایی که در گیلان می‌خورید ندارند. آن‌ها را با همان شیوه‌های سنتی و ترکیب‌های خاص خودشان استفاده می‌کنند. اگر گوشت اردک دوست ندارید بهتر از قبل از انتخاب خورشت‌ها از کادر رستوران سوال کنید. چون بیشتر خورشت‌ها را با گوشت اردک و به شکل سنتی درست می‌کنند.

  • ماهی شکم پر شمالی را هم روی آتش و هم در فر می توان طبخ کرد.
  • در ادامه بادمجان‌های کبابی را با استفاده از چاقو، روی تخته آشپزخانه ساطوری کنید.
  • گوجه‌فرنگی‌های پوره شده را در تابه بریزید و با بقیه مواد مخلوط کنید.
  • باقلا، تخم مرغ و شوید از مواد لازم برای تهیه این خورش محسوب می‌شود و می‌توان آن را با نان و برنج میل کرد.

جالب است بدانید که این غذای خوشمزه به عنوان یکی از محبوب ترین غذاهای محلی ایران معروف است و مردم در نقاط مختلف کشور از صرف این غذای خوشمزه لذت می برند. برای درست کردن این غذا از تخم مرغ و برگ سیر استفاده می‌شود. به این صورت که ابتدا برگ سیر خرده شده و تفت داده می‌شود و تخم مرغ زده شده به آن افزوده می‌شود. تقریباً هیچ کسی نیست که به شمال کشور سفر کرده باشد ولی از خوردن غذاهای شمالی لذت نبرده باشد. مرغ را در قابلمه گذاشته، یک لیوان آب جوش اضافه کنید و برای چند ساعت با حرارت خیلی کم بپزید تا کاملا مرغ مغزپخت شود. در مرحله آخر کره محلی و یک قاشق غذاخوری آب نارنج اضافه کنید.

ترش ترشو

اگر شما هم وسوسه شده‌اید که این غذای محلی را تست کنید باید به شما بگوییم که به سادگی در آشپزخانه خود در هر کجای جهان که هستید می‌توانید این غذا را تهیه کنید. این غذا برای افرادی که گیاه خوار هستند بسیار مناسب است زیرا در مواد اولیه میرزاقاسمی هیچ‌گونه گوشتی وجود ندارد. در این مقاله خوشمزه شما را با انواع غذاهای محلی رشت و گیلان آشنا می‌کنم. بادمجان ترشی، سیر ترشی و هفت بیجار از جمله ترشی های خوشمزه مازندرانی ها هستند که در سفره‌های‌شان یافت می‌شوند. دستور آشپزی مشابهی با بنه بزه آش نیز وجود دارد که به آن دو آش یا همان آش دوغ می گویند. برای تهیه این آش از برنج و سبزی شامل ساقه و برگ سبز سیر و اسفناج خرد شده، استفاده می کنند.

ترش سماق یکی دیگر از غذاهای پرخاصیت شمالی است که به دلیل وجود سماق در آن خواص بسیاری دارد. سینه مرغ ،سبزی خورشت، پیاز، لوبیا قرمز، آبغوره، سماق، غوره، سیر و نمک مواد تشکیل‌دهنده این غذا هستند. آب را به سبزی، پیاز و سیر، گردو و رب انار اضافه کنید و حرارت اجاق را زیاد کنید. سپس درب قابلمه را ببندید تا یک ساعت روی حرارت ملایم بپزد. اگر از طعم بادمجان خوشتان می آید حتما عاشق این ترشی می شوید چون با خوردن این چاشنی مزه ی بادمجان کبابی اولین طعمی است که احساس می کنید. برای درست کردن ناز خاتون از بادمجان، گوجه فرنگی، پیاز رنده شده، آبغوره، نعنای خشک و رب انار استفاده می شود.

طعم بی‌نظیرغذاهای شمالی

اگر از رب انار شیرین استفاده می‌کنید، شکر را حذف کنید. اگر هم ترشی آن کافی نیست، کمی آبغوره یا آب لیمو به مواد اضافه کنید. پس از تبخیر آب خورش، آبغوره را به‌همراه کمی نمک به خورش اضافه کنید. خورش پس از پنج تا ۱۰ دقیقه آماده است و می‌توانید آن را با برنج کته سرو کنید. خورش طلا کوله، یک خورش مجلسی و اصیل گیلکی است که شباهت زیادی به خورش فسنجان دارد.

برنج را پس از حدود هفت دقیقه آبکش کنید؛ زمانی که هنوز دانه‌های آن سفت است و کاملا نپخته است. رب انار، رب آلوچه، شیره انگور و شکر را مخلوط کنید و با کمی روغن در یک تابه بریزید. تابه را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا این مخلوط به جوش آید. واویشکا با مرغ از غذاهای مشهور و محبوب استان گیلان است که طرز تهیه بسیار ساده‌ای دارد.

بهتر است در ابتدا مرغ را با آب خالی بجوشانید و کف روی آن را بگیرید؛ سپس آن را به‌همراه بقیه مواد بپزید. شما می‌توانید به‌جای گوشت مرغ از گوشت اردک و غاز هم استفاده کنید. برای مزه‌دار کردن مرغ، بهتر است با چاقو، روی آن‌ها برش‌های عرضی ایجاد کنید تا زعفران و دیگر مواد به خورد آن بروند. چغرتمه مرغ، یک خورش غلیظ است و نباید زیاد آب داشته باشد. در طرز تهیه شوید قورمه می‌توان فقط از شوید استفاده کرد. گردو را خیلی کم تفت دهید؛ زیرا در غیر این صورت گردو می‌سوزد و طعم خورش را خراب می‌کند.