معرفی بهترین غذاهای ایرانی ۴۰ غذای سنتی ایرانی عکس + آدرس + تلفن + موقعیت جغرافیایی-گروه غذایی


محیط جغرافیایی و فرهنگ هر شهر و دیار در غذاهای ایرانی تاثیر گذاشته اند. دارچین، میخک، هل، زعفران، زردچوبه و نمک و فلفل در آشپزی ایرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گاهی اوقات طعم‌هایی ایجاد می‌شود که به ذائقه همه خوش نمی‌آید. در ادامه لیستی از غذاهایی که برای طیف گسترده‌ای از مردم مطلوب نیستند را معرفی می‎کنیم.

برای تهیه خمیر آرد رو داخل ظرف مناسبی بریزین و نمک و خمیر مایه فوری رو بهش اضافه و به خوبی مخلوط کنید. اگر تمایل دارید می‌توانید از کلم قمری هم استفاده کنید. بهتر است برای خرد کردن کلم پیچ آن را به‌قدری برش بزنیم که در زمان خوردن به‌راحتی در قاشق جا شوند. کلم قمری را هم می‌توانید همانند خلال‌کردن سیب‌زمینی برای سرخ کردن خرد کند. لازانیا یک غذای ایتالیایی است که طرفداران بسیاری در اقصی نقاط جهان دارد. در ایران نیز اکثر خانم‌های خانه‌دار و کدبانو آن را درست می‌کنند.

  • هنگامی که میوه های تازه در دسترس نیستند، می‌توان از انواع مختلفی از ترشی، مارمالاد، مربا و میوه‌های خشک عالی مانند انجیر، زردآلو و هلو استفاده کرد.
  • تنوع این هنر غذایی ایران شامل خیساندن، آب‌کش کردن، جوشیدن، دم کشیدن، پخت و پز با مواد اولیه متنوع مثل اضافه کردن زعفران، انواع گیاهان، ادویه‌ها و گوشت است.
  • زرشک پلو با مرغ امروز از غذاهای ایرانی معروف استبه گفته برخی از قدیمی‌ها این غذا به سبب وجود نوعی گوشت در آن، یک غذای اعیانی بوده است.
  • وقتی برنج جوش آمد، موادی که از قبل تهیه کردید را به آن اضافه کرده و اجازه می‌دهید برنج بپزد.

بخش زیادی از محبوبیت پایین این خورش‌ها بخاطر نامأنوس بودن طعم کرفس، بامیه، ریواس و کنگر برای ذائقه ما است. این محتویات باید کاملاً تمیز شود و برای مدت طولانی بپزد تا نرم شود. غذای سیرابی معمولاً به صورت سوپ سرو می­‌شود و محتویات آن سیرابی، پیاز، سیر، ادویجات و گاهی نخود است. برای خوردن کله پاچه می­‌توانید نان را در آب آن خرد (تیلیت) کنید یا زبان و بناگوش و قسمت­‌های مختلف دیگر را بین نان قرار دهید و به عنوان یک لقمه کوچک میل کنید. این دسر ترکیباتی مانند جوانه گندم، تخم مرغ، گل رز، شکر، کره و … اگر می­خواهید تجربه لذت بخشی از میل کردن سوهان داشته باشید، سوهان را به همراه چای میل کنید.

۱۳-قیمه بادمجان

این غذا با استفاده از بادمجان کبابی، گوجه، سیر تازه و تخم مرغ تهیه می‌شود و عطر و بوی دلپذیر بادمجان کبابی، آن را به یک غذای وسوسه‌انگیز تبدیل می‌کند. این غذای بی‌نظیر، هم به عنوان پیش‌غذا سرو می‌شود و هم می‌توانید آن را به عنوان غذای اصلی همراه با برنج میل کنید. یکی دیگر از غذاهای مجلسی و مطمئنا خوشمزه ترین غذای ایرانی بین ما ایرانیان باقالی پلو با ماهیچه است.

مسلما برای همه ی ما یادگاری های خوشایندی به جا گذاشته. اصلا به نظر من یکی از دلخوشی های زندگی این است که خانه ات پر از عطر دلنشین قورمه سبزی شود و برای آماده شدنش لحظه شماری کنی. این آشپزها در سراسر جهان به عنوان نمایندگان آشپزی ایرانی شناخته می شوند و باید بگوییم که نمایندگان کاملی در معرفی دنیای غنی غذاهای ایرانی هستند. قنبر پلو شیرازی یك غذای خوشمزه مخصوص شهر شیراز بوده كه در شهر‌های دیگر هم بسیار طرفدار دارد. این غذا با گوشت چرخ‌كرده قلقلی، كشمش و پیازداغ تهیه می‌شود. كباب تابه‌ای از غذاهای ایرانی ساده و راحتی است كه در بسیاری از خانه‌های ایرانی دوست‌داران پر‌وپاقرص خودش را دارد.

باقالی پلو با مرغ

پس از آن، کره، دارچین، هل و پسته خرد شده را به ترکیب بدست آمده اضافه کنید تا دسر خوشمزه ما یعنی رنگینک آماده شود. یکی از خوشمزه‌­ترین و معروف‌­ترین دسرهای ایرانی زولبیا و بامیه است. گردشگران خارجی که در زمان ماه رمضان به ایران سفر می­کنند با خوردن زولبیا و بامیه به سرعت شیفته آن می­شوند.

همه‌ی ما با این غذای خوش ‌بر و روی زعفرانی و ته دیگی ایرانی آشنا هستیم؛ ته‌چین! ته‌چین یكی از غذاهای ایرانی محبوب و رایج است كه معمولاً در پخت آن از ماست، برنج، زعفران و تخم مرغ استفاده می‌شود. از دیگر غذاهایی که به هر گردشگر خارجی که به ایران می آید، پیشنهاد می شود، چلو کباب کوبیده است. کبابها در ایران انواع بسیار مختلفی دارند که از میان آنها کباب کوبیده عمومی تر است. از آنجایی که ایرانی ها عاشق گوشت هستند به خاطر همین در بیشتر غذاهایشان از گوشت گوساله و گوسفند و یا مرغ استفاده می کنند.

بعد از اینکه همه دلمه ها را در قابلمه گذاشتید، سس را به همراه مقداری آب روی آنها بریزید و اجازه دهید تا دلمه خوب بپزند. دستور کامل طرز تهیه دلمه برگ مو را در مقاله‌های بعدی مجله اسنپ اکسپرس بخوانید. خورش بادمجان یکی از انواع خورش های قدیمی و خوشمزه ایرانی است که شباهت زیادی به خورش قیمه دارد و از محبوب ترین غذاهای ایرانی محسوب می شود. در میان غذاهای ایرانی که سرشار از پروتئین یا مواد مغذی هستند می‌توان به آبگوشت، شیر برنج، باقالی پلو با ماهیچه یا گردن، خورش بز قورمه و … اشاره کرد. یک غذای ایرانی ساده که معمولا به عنوان پیش‌غذا هم از آن استفاده می‌شود، «شیر برنج» است. در طرز تهیه شیر برنج از شیر و برنج استفاده و با دارچین به آن عطر و طعم داده می‌شود.

بین غذاهای ایرانی برای یک مهمان ویژه، هیچ گزینه‌ای بهتر از خورشت فسنجان وجود ندارد، البته به شرطی که غذاهای شیرین و ملس را دوست داشته باشد. جالب است بدانید که در کشور مراکش و در شمال آفریقا غذایی به نام تاچین وجود دارد. بنظر می‌رسد واژه تاچین تغییر کرده کلمه ته چین خودمان است. در میان غذاهای معروف ایرانی، خورش قورمه سبزی (خورشت قورمه سبزی) جایگاه بسیار ویژه ای دارد. از جمله غذاهای پرطرفدار ایرانی لذیذ و بومی قزوین قیمه نثار، جوجه بروستد، دیماج، آش دوغ، شیرین پلو، کوکو شیرین است. این غذا با استفاده از حبوبات تازه، آب و رشته پخته می‌شود و همراه با کشک، پیاز داغ، سیر و نعنا داغ سرو می‌شود.

این خورش با استفاده از گردوی چرخ شده، گوشت مرغ یا گوشت قرمز و رب انار با سه طمع ترش، شیرین و ملس طبخ می‌شود. خورشت فسنجان اصیل مخصوص گیلان با اضافه کردن سبزی‌های معطر محلی و اناربیج تهیه می‌شود. خورشت بادمجان با رنگ قرمز و طلایی براقش که با گوجه فرنگی و زردچوبه پخته شده است، یکی از غذاهای بسیار محبوب ایرانیان است. بر روی خورشت لایه ی براقی از روغن و آب خورشت به چشم می‌خورد که نشانگر آن است خورشت در روغن و باقی مواد ساعت ها و به آرامی بر روی گاز پخته شده است. پیش از همه اندکی مزه ترش و تیز گوجه فرنگی، آب لیمو و گاهی مزه آبغوره را حس می‌کنید.