لیست کامل غذاهای سنتی ایرانی + عکس مجله دوراونتاش-گروه غذایی


در مرکز ایران در طبخ فسنجان، گوشت قرمز چهارپایان به‌صورت رنده شده و قل قلی ریز به‌کار می‌رود. با اینکه شاید ظاهر زیبایی نداشته باشد، اما به‌شدت خوشمزه و لذیذ است. نگران روغن روی خورش نباشید که این روغن در اثر تفت دادن و پختن گردو به‌وجود آمده و سالم است. به طور مثال یکی از غذاهای سنتی ایرانی که بسیار محبوب و مشهور است کوفته تبریزی است که در همه جای ایران تهیه می‌شود که ریشه آن از شهر تبریز است.

  • آبگوشت قنبید بسیار خوش‌طعم بوده و مواد لازم برای تهیه آن نخود، لوبیا سفید، سیب‌زمینی، قنبید، لیموعمانی، گوجه‌فرنگی، گوشت، پیاز، نمک و زردچوبه است.
  • بر روی خورشت لایه ی براقی از روغن و آب خورشت به چشم می‌خورد که نشانگر آن است خورشت در روغن و باقی مواد ساعت ها و به آرامی بر روی گاز پخته شده است.
  • رستوران بابا قدرت در زمره رستوران‌های لوکس و گران‌قیمت سنتی تهران قرار می‌گیرد و کیفیت خدمات بسیار مطلوبی دارد.
  • رستوران حوض خونه دو طبقه کاملاً مجزا دارد و از این رو بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که مراسم یا مهمانی‌های خود را در این رستوران برگزار کنند.

برای پخت این غذای خوشمزه ایرانی، به حدود ۱ ساعت زمان نیاز دارید. قنبر پلو هم یکی از غذاهای اصیل و اعیانی شیرازی است که اغلب در مجالس و مهمانی های مهم سرو می شود. به یاد داشته باشید که حتما این غذای خوشمزه را با سالاد شیرازی سرو کنید. برنج، گوشت چرخ کرده، کشمش، مغز گردو، پیاز، رب انار، آرد نخودچی، نمک و فلفل ترکیبات این پلوی خوشمزه هستند.

اگر به استان خوزستان سفر کردید، از غذاهای آنها نوش جان کنید و لذت ببرید. اگر بخواهید لیست غذای ایرانی را بدانید باید توجه کنید که با توجه به تنوع غذا ها لیست یک غذای ایرانی شامل انواع مختلف خورشت ها و پلو ها و مواردی که پیش تر ذکر شد می باشد. بعضی از غذاها جزو غذاهای مجلسی تر و بعضی ها جزو غذاهای ساده تر و یا محلی محسوب می‌شوند. «کباب سرداشی» یکی دیگر از غذاهای ایرانی فوق‌العاده لذیذ و خوشمزه است که در شهر همدان طبخ می‌شود. این غذا شباهت زیادی به کباب تابه‌ای دارد و در کنار گوجه فرنگی، سیب زمینی و فلفل بسیار لذیذ و خوشمزه است.

» طرز تهیه انواع آش ایرانی «

ترکیب گوشت گوسفند، جگر سفید، نان سنگک و سبزی خوردن تازه تبدیل به غذایی کم‌نظیر به نام بریانی می‌شود. زرشک پلو با مرغ یکی از رایج ترین غذاها در تمامی مجالس است. میرزاقاسمی یکی از غذاهای محلی استان گیلان و استان مازندران است.

در این رستوران می‌توانید روی تخت‌ها یا میزهای سنتی بنشینید و از تماشای تزئینات سنتی و عتیقه‌جات داخل رستوران لذت ببرید. جالب است بدانید که منوی این رستوران محدود به غذاهای سنتی نیست و انواع غذاهای فرنگی نیز در آن به چشم می‌خورد. در ضمن همه شب به جز ایام سوگواری، از ساعت ۷ عصر تا ۱۲ شب، برنامه موسیقی زنده سنتی با اجرای خوانندگان و نوازندگان بنام تهران برگزار می‌شود. رستوران و سفره‌خانه سنتی عمارت تهرانپارس، یکی از پاتوق‌های دنج برای دورهمی‌های دوستانه محسوب می‌شود.

کام شیرین مردمان خوش صحبت و مهربان شیرازی حتی در غذاها و پلوهایشان نیز به چشم می-خورد. شیرازی ها به مزه شیرین غذا بسیار علاقمندند و اغلب غذاهای سنتی و محلی شان شیرین است. شیرین پلو که یار دیرین قیمه در شیراز است از آن دست پلوهای محبوب است که در مجالس شیرازی ها حسابی پرطرفدار است. برای تهیه این پلو خوشمزه و البته شیرین و اعیانی برنج را از چند ساعت قبل می خیسانید.

طرز تهیه گبولی گوشت /غذای محلی جنوبی مخصوص هرمزگان

یکی از غذاهای اصلی ایرانی ها در مهمانی ها انواع پلو و چلو است. برنج پخته شده با انواع خورش، کباب یا بصورت پلو مخلوط سرو می شود. کوفته تبریزی جزء غذاهای محلی آذربایجان است و از محبوب ترین و لذیذترین غذاهای اصلی به حساب می آید . ممکن است اسم این غذای اصیل را با نام‌ هایی از قبیل کوفته آذری ، کوفته نخودچی و کوفته کله گنجش..

قدیمی‌ها «اشکنه» را به عنوان یک غذای ایرانی نونی خوشمزه می‌شناسند که آن را به عنوان غذای ساده برای شام یا ناهار هم درست می‌کنند. برای طرز تهیه اشکنه زمان کمی لازم است و با مواد ساده‌ای هم درست می‌شود. در فهرست غذاهای ایرانی «آبگوشت بز قورمه» از غذاهای محلی کرمانی‌هاست. معمولا کرمانی‌ها در طرز تهیه بز قورمه از گوشت بزغاله استفاده می‌کنند.

ترکیبی از گوشت چرخ کرده، سبزیجات مختلف، رب و ادویه‌های خوش عطر را داخل نان لواش به حالت مربعی می‌پیچند و سپس در روغن داغ سرخ می‌کنند تا سمبوسه آماده شود. در دوران مدرسه خیلی از زنگ تفریح‌ها را با خوردن سمبوسه‌ای که بوفه مدرسه آماده می‌کرد، سر می‌کردیم. و همچنین شما می توانید زماناقامت در اهوازدر یکی از ویلا های اهواز این غذای لذیذ را تجربه کنید. جالب است بدانید که کلسیم موجود در بادامی که در قیمه نثار استفاده می‌شود، دو برابر پسته است! علاوه بر این پروتئین و ویتامین دی موجود در آن را هم نباید نادیده گرفت. پس وجود این مغز‌ها در قیمه نثار می‌تواند ارزش غذایی آن را تا حدودی برای شما روشن کند.