لیست کامل طرز تهیه انواع غذاهای ایرانی سنتی و محلی ایران کوک-گروه غذایی


پیاز و انواع سبزی‌های معطر از مهم‌ترین مواد لازم برای تهیه قلیه ماهی است. اناربیج یکی دیگر از خورشت‌های لذیذ و از غذاهای سنتی گیلانی است. با این تفاوت که در اناربیج از انواع سبزیجات خوش‌طعم هم استفاده شده است.

  • خورش قیمه، غذایی پرطرفدار در میان ایرانیان این خورش سنتی که یکی از غذاهای اصیل تهرانی نیز به شمار می‌آید.
  • یکی از بهترین غذاهایی که می‌توانید در رستوران‌های شهرهای این استان میل کنید اکبر جوجه است.
  • برای نگه داشتن رنگ آلبالو باید این غذا را در ظرف مسی یا لعابی تهیه کرد.

در حالت عادی همه آش‌ها پر از سبزی هستند، اما وقتی یکی از آن‌ها آش سبزی نامیده می‌شود یعنی همه جور سبزی برای پختش لازم است! برنج، عدس، نخود، دارچین، گوشت، لوبیا سفید، تره، ترخون و شوید از مهم‌ترین مواد اولیه تهیه این آش هستند. از هر کسی سراغ غذاهای شیرازی را بگیرید، کلم پلو را به شما معرفی می‌کند. معروف‌ترین غذای شیراز کلم پلو است که البته با کلم پلوهای سایر شهرها فرق دارد. به غیر از کلم، از سبزیجات معطر، گوشت و ادویه‌های مختلفی در پخت این غذا استفاده می‌شود.

غذای ایرانی بدون برنج

خورشت دوغ پای یا دوغ پی، یكی از غذاهای مشهور سیستان و بلوچستان است كه به دلیل ظاهرش، خیلی‌ها آن را با قیمه اشتباه می‌گیرند. این غذای سنتی ایران بسیار خوشمزه و البته نسبتاً ترش است و به محض میل كردن آن متوجه طعم متفاوت و جدیدش خواهید شد. به نظر می‌رسد رستوران‌ها هنوز آنقدر مهارت پیدا نكرده‌اند كه این غذای خوشمزه را به منوی خود اضافه كنند.

طرز تهیه کباب چنجه | دستور پخت کباب چنچه نرم و خوشمزه با گوشت گوساله و گوسفند

پس از گذشت چندین ساعت، مخلوطی از آب غلیظ و تیره رنگ خورشت بر بالای ظرف جمع می‌شود که نشان از قورمه سبزی جا افتاده دارد. کافیست تا نگاهی به نقشه و جغرافیای وسیع کشور ایران بیاندازید، در خواهید یافت که منشأ این تنوع بی نظیر از کجاست! وجود چندین اقلیم مختلف بر تنوع غذاهای ایرانی می‌افزاید. و همچنین راه بزرگ و مهم ابریشم از درون کشور ایران می گذشت، در نتیجه بسیاری از دیگر کشورها از ایران می‌گذشتند. همه این موراد در کنار هم باعث شدند تا غذاهای ایرانی ضمن تأثیر پذیرفتن از دیگر فرهنگ ها، فرهنگ غذایی غنی و منحصر بفردی را بسازند. به‌طور حتم سفر به هر شهر و دیاری زمانی دلچسب و ماندگار خواهد شد که بتوانید با تمام جزئیات فرهنگی مردم آنجا آشنا شوید.

در بسیاری از روش‌های طبخ این غذا، گوجه فرنگی‌های سرخ شده را قطعه قطعه می‌کنند، در کنار کباب می‌گذارند و آن را به شکل جداگانه می‌پزند. اما در روش‌های دیگر، گوجه فرنگی را رنده می‌کنند، آن را روی کباب در حال سرخ شدن قرار می‌دهند و با فلفل دلمه‌ای و برخی مخلفات دیگر همراه می‌کنند. این روش باعث می‌شود طعم گوشت به درون این مخلفات نفوذ کند و غذا به مراتب لذیذتر شود.