لیست آموزش طرز تهیه انواع غذاهای شمالی برای شام و ناهار


لیست غذاهای شمالی شامل موارد بسیار زیادی می‌ شود که به عنوان یک ناهار یا شام خوشمزه می توانید آن ها را تهیه کنید. منوی غذای شمالی آنقدر متنوع است که شما در هنگام انتخاب می توانید تمام سلایق را راضی نگه دارید. امکان طبخ انواع غذاهای نونی شمالی، غذا با گوشت و بدون گوشت برای شما میسر است و ما در این مقاله قصد داریم به شما دستور پخت ۱۵ غذای مختلف را معرفی کنیم. ترکیب بادمجان کبابی با آب انار ترش و سبزی‌های معطر شمالی بی‌شک شما را شگفت‌زده خواهد کرد. شمالی‌ها با سالم‌ترین مواد غذایی و البته با ذوق فراوان، هنرمندانه خورشت‌های بی‌نظیری درست می‌کنند.

  • سبزی را بیش از حد سرخ و تیره نکنید؛ زیرا خورش شما خشک و تلخ خواهد شد.
  • دستور آشپزی مشابهی با بنه بزه آش نیز وجود دارد که به آن دو آش یا همان آش دوغ می گویند.
  • در میان غذاهای رسمی استان مازندران خورشت ناردون یکی از خوشمزه‌ترین‌هاست.
  • البته در آنجا می‌توانید غذایتان را در همان فودکورت میل کنید اما رستوران فضای اختصاصی ندارد.

بادمجان‌های خرد شده را در روغن داغ سرخ کنید تا طلایی شوند. سپس بادمجان‌های سرخ شده را به‌همراه پیاز داغ و کمی دارچین به مغز گردو در قابلمه اضافه کنید. پلا سر تره، یک غذای محبوب شمالی است که در استان گیلان با این نام و در استان مازندران با نام «تره بیج» شناخته می‌شود. این غذای خوشمزه با سبزیجات معطر، پیاز، سیر، تخم‌مرغ و گوجه‌فرنگی درست می‌شود و معمولا آن را کنار کباب، ماهی یا مرغ و با برنج یا نان و ماست سرو می‌کنند.

طرز تهیه دختر لوس، غذای خوشمزه شمالی با بادمجان

برخی تنها با اضافه کردن کمی نمک و فلفل، ماهی سفید را در روغن سرخ می‌ کنند و برخی دیگر به صورت شکم پر و با مخلفات و رب انار و سبزی این ماهی را درست می‌ کنند. این غذا به عنوان یک گزینه محبوب برای شام عید نوروز و چهارشنبه سوری و سایر مراسم خانوادگی ایرانی شناخته می شود. استفاده از دانه های ساییده انار نیز در این غذا از دیگر تفاوت های آغوز مسما با خورشت فسنجان است. پودر گردو، رب انار و شکر از دیگر ترکیباتی است که در این نوع غذا در شمال کشور استفاده می شود. زمانی که سس شما آماده شد، سیر رنده شده و فلفل را نیز با باید اضافه کنید و تکه های گوشت را در آن بخوابانید تا چند ساعت به خوبی مزه دار شود.

طرز تهیه مرغ لواشکی خوشمزه و مخصوص به روش شمالی

خورش مرغ ترش ظاهری شبیه به قرمه سبزی دارد؛ برای طبخ این غذا از سبزیجاتی همچون گشنیز، جعفری، تره و کمی نعناع استفاده می شود. تکه های مرغ، سیر، لپه، رب انار و تخم مرغ نیز از دیگر موادی است که در طبخ این غذای خوشمزه به کار می رود. لازم به ذکر است؛ این خورشت را بدون لپه نیز طبخ می کنند.

اگر طرفدار غذاهای شمالی با بادمجان هستید، شش انداز بادمجان یکی از غذاهای محبوب گیلان است. اما اگر طرفدار غذاهای شمالی هستید، خوشمزه‌ترینشان را در هر وعده می‌توانید اجاره اقامتگاه بوم گردی گلبند رودبار بخورید! آن هم در یک اقامتگاه کاهگلی که هر گوشه‌اش پر است از آرامش و زیبایی. یکی دیگر از غذاهای شمالی خوشمزه شوید قورمه است که مانند بیشتر غذاهای شمالی طعم ترش دارد. البته میزان ترشی آن را باتوجه‌به ذائقه‌های مختلف می‌توان کم یا زیاد کرد.

در یک ساعت آخر پخت، زردچوبه، نمک و فلفل را به گوشت بیفزایید. در ادامه پیازهای ریز خرد شده را در روغن داغ تفت دهید تا طلایی شوند. سپس قیسی از قبل خیس کرده را به پیازها اضافه کنید و کمی آن‌ها را با هم تفت دهید.