فهرست منتخب غذاهای شمالی محبوب چاشلند محبوب ترین غذاهای شمال ایران-گروه غذایی


پخت این غذا و جا افتادن آن کمی زمان بر است، ولی خورش جا افتاده آغوز مسما به همراه کته شمالی واقعاً خوردن دارد. بعد از این که لوبیا خوب پخته شد و غذا جا افتاد تخم مرغ را درون آن شکسته و هم می‌زنند. استفاده از مواد اولیه متنوع و تازه امتیاز ویژه غذاهای این منطقه است. سبزیجات کوهی و میوه‌های جنگلی عطر و طعم این غذاها را با هر جای دیگری متفاوت نموده است. برای مطالعه طرز تهیه مرجو خورش یا خورش عدس سبز به روش طالقان و گیلان روی لینک مطلب کلیک کنید. همان طور که از اسم این آش پیداست، ترشی در آن نقش مهمی دارد.

اگر به شمال ایران سفر کردید، حتما خورشت مرغ ترش را به همراه برنج خوش‌عطر شمالی امتحان کنید. این غذا از ترکیب مرغ، سبزیجات معطر، گردو، رب انار، پیاز، نمک، فلفل و زردچوبه تهیه می‌شود. سبزیجات این غذا شامل گشنیز، جعفری، برگ سیر و سبزیجات محلی مازندران مانند زلنگ، اناریجه و اوجی می‌باشد. برای درست کردن مرغ ترش، ابتدا مرغ را با ادویه‌جات طعم‌دار کرده و سرخ می‌کنند. در ظرف دیگری سبزیجات خردشده را با مقدار کمی روغن تفت می‌دهند تا آب آن خشک شده و کمی سرخ شود.

  • کال کباب یک پیش غذای خوشمزه ی شمالی است که حیفه به شمال سفر کنید و آن را امتحان نکنید.
  • پس شما هم آماده باشید تا از طعم دسته‌ای از غذاهای خوش طعم مرغ و گوشت‌دار برایتان بگوییم.
  • این غذا از کباب های بسیار پرطرفدار بین مردم گیلان و مازندران است و برای تهیه آن می توان هم از گوشت گوساله و هم گوسفند استفاده کرد.
  • این غذای ساده پیشنهاد خوبی برای سفره‌های شما نیز می‌تواند باشد.
  • شما می توانید میزان سبزی را در این دستور غذایی طبق سلیقه خود کمتر یا بیشتر کنید.در ادامه طرز تهیه باقلا وابیج را خدمت شما عزیزان شرح خواهیم داد.
  • سبزی ترش واش در کنار طعم فوق‌العاده، خواص درمانی زیادی هم دارد.

این غذا به دلیل وجود سبزی و لوبیا قرمز شباهت بسیار زیادی به خورشت قرمه سبزی دارد. طرز تهیه اسفناج مرجی مازندرانیاسفناج مرجی از غذاهای سنتی و اصیل مازندرانی است. این غذای بسیار لذیذ را با مطالعه طرز تهیه اسفناج مرجی مازندرانی در منزل برای عزیزانتان تهیه کرده و با آنان میل کنید. این غذا به شکل بادمجان شکم پر درست می شود و برحسب ذائقه افراد در نقاط مختلف کشور با مواد غذایی مختلفی درست می شود. طرز تهیه ترشی نازخاتون مازندرانیهمانطور که ذکر شد ، نازخاتون یکی از ترشی های بسیار خوشمزه می باشد.

اناربیچ یکی از غذاهای شمالی است که مسافران زیادی از طعم خوشمزه آن در بسیاری از وب سایت ها نظر داده اند. اناربیج با رب انار فراوان، گردو، سبزی قورمه و گوشت چرخ کرده پخته می شود. برای پختن و جا افتادن این غذای اصبل گیلانی حتما چند ساعت زمان لازم است. اگر گیلان سفر کردید یادتان باشد اناربیچ را از دست ندهید. غذاهای شمالی ایران زبان زد تمام گردشگران بوده است و به همین خاطر بسیار معروف است. اگر به استان گیلان و یا مازندران سفر کنید طعم غذاهای بی نظیر شمالی دل از شما می رباید.

۱۵- مرجو خورش یا خورش عدس سبز

تهیه نازخاتون زمان زیادی از شما نمی‌گیرد و در فهرست غذاهای کم‌هزینه قرار دارد. این غذا هم مثل سیر واویج درست می شود با این تفاوت که به آن سبزی گیجاواش هم اضافه می شود. گیجاواش یک سبزی محلی است که به صورت خودرو در تپه های گیلان رشد می کند. برای درست کردن این غذا سبزی سیر و سبزی گیجاواش را تفت می دهیم و بعد تخم مرغ های زده شده را به روی سطح سبزی ها اضافه می کنیم. این غذای خوشمزه به عنوان یکی از غذاهای محلی استان مازندران معروف است. برای ترشی آش هم معمولا آب نارنج تازه به آن اضافه می‌ کنند.

میانگین سن بازنشستگی در استانداردهای جهانی ۱۳ سال کمتر از سن امید به زندگی است

ترش تره با انواع سبزیجات محلی، تخم مرغ، سیر، آب نارنج و آبغوره پخته می‌شود که در کنار آن نان یا برنج هم سرو می‌کنند. اگر قصد میل کردن این غذا را دارید حتما در کنار آن سیر، ترب سفید، زیتون و باقالا خام هم سرو کنید. خورشت ناردون از جمله بهترین غذاهای شمال ایران است که حتما باید امتحان کنید.

در این رستوران می‌توانید دیزی سنگی بسیار خوشمزه و پرگوشت سفارش دهید و نوش جان کنید. انواع مختلف دیزی از جمله دیزی کنجدی، دیزی زعفرانی، دیزی کلاسیک با گوشت گوسفند و دیزی کلاسیک با گوشت گوساله را می‌توانید به‌صورت جداگانه انتخاب کنید. دیزی‌های این رستوران بسیار پرگوشت و به قولی پرملات هستند!

کوبیده شدن سبزی معطر شمالی به همراه انار، سیر و گردو در ظرف سفالی “نمک‌یار” و تلفیق شدن آن با بادمجان‌ کبابی طعم بی‌نظیری به کال کباب می‌دهد. یکی دیگر از آش‌های منطقه مازندران که بسیار خوش‌طعم بوده و از خواص زیادی بهره‌مند است، آش گزنه نام دارد. این آش را تهیه کرده و علاوه بر طعم از خاصیت آن هم بهره‌مند شوید. این غذا به دلیل آنکه گوشت اردک و گردو را در خود جای داده است، سرشار از پروتئین، مواد معدنی و سایر ویتامین‌ها بوده و معمولا با برنج، نان و ترشی‌های محلی سرو می‌شود. این غذای گیلانی با ماهی کولی درست می‌شود و تقریبا چیزی شبیه فسنجان است. سبزی‌هایی که در این خورش استفاده می‌شود، شامل نعنا و گشنیز و سبزی‌های شمالی خاصی مانند خالواش و چوچاق است.