فهرست منتخب غذاهای شمالی محبوب چاشلند محبوب ترین غذاهای شمال ایران


تهیه ی این ترشی خیلی آسان است و تنها چیزی که شاید کمی زمانبر باشد کبابی گردن بادمجان هاست. مواد اصلی برای پخت این غذا تخم مرغ، سبزی گیجا واش و برگ سیر است. برای درست کردن گیجا واش ابتدا سبزی گیجا واش خرد شده به همراه برگ سیر خرد شده خوب تفت داده می‌شوند و سپس تخم مرغ زده شده به آن افزوده می‌شود.

  • در ادامه نمک، فلفل و زردچوبه را در تابه بریزید و تفت دهید تا بوی ادویه‌ها دربیاید.
  • سپس سیر، نعناع و گشنیز خرد شده را به آن اضافه کرده و با آب‌غوره یا آب انار ترکیب می‌کنند.
  • سبزی گیجا واش یک سبزی خودرو است که در ارتفاعات شمال کشور یافت می‌شود.
  • سپس آن‌ها را با پیاز رنده شده، تخم‌مرغ، نمک و فلفل مخلوط کنید و حسابی ورز دهید.

بیج بیج یکی از سریع‌ترین غذاهای شمال ایران است که با گوشت چرخ‌شده تهیه می‌شود. برای درست کردن این غذا، پیاز را کمی تفت داده و گوشت را به همراه ادویه‌جات به آن اضافه می‌کنند. پس از سرخ شدن گوشت، مقداری گوجه‌فرنگی خردشده به خورشت اضافه می‌شود.

۶. کوکو چغرتمه یا بادکوبه‌ای و طرز تهیه آن

در مرحله بعد مقداری آب به غذا اضافه می‌کنند تا جوش بیاید و پس از آن دانه‌های ساییده‌شده انار و پودر گردو را به ترکیب می‌افزایند. در این غذا نیز مانند دیگر غذاهای مازندرانی از ترکیب رب انار و شکر استفاده می‌شود که طعمی ملس به آن می‌دهد. آغوز مسما را پس از آماده شدن به همراه برنج سرو می‌کنند. خورشت آلو، همانند اغلب غذاهای مازندرانی طعمی ترش دارد که در ترکیب با شکر، مزه‌ای ترش و شیرین ایجاد می‌کند. سپس پیاز را در کمی روغن تفت داده، آلو، دانه‌های انار، آب نارنج و مقداری شکر و زعفران را به آن اضافه می‌کنند.

رستوران آویشو

این غذا همچنین غذای مناسبی برای مسافران گیاه خوار است. اگر به شکل و شمایل این غذای خوشمزه نگاه کنید ممکن است که در نگاه اول تصور کنید قورمه سبزی است اما این غذا کاملاً با قرمه سبزی تفاوت دارد. برای تهیه شوید قورمه به جای سبزی قورمه از شوید استفاده می‌کنند و همچنین به جای استفاده از لیمو عمانی در آن گوجه سبز می‌ریزند.

۸. شش انداز گیلانی و طرز تهیه آن

در تهیه این غذا که معمولا به‌صورت تک نفر در یک قابلمه کوچک سرو می‌شود، اردک را در برنج قرار می‌دهند و آن‌ها را با هم می‌پزند. بادمجان‌های سرخ شده را به گوشت اضافه کنید و یک لیوان آب جوش روی آن‌ها بریزید. درب تابه را ببندید و اجازه دهید تا واویشکا برای ۲۰ دقیقه بپزد و جا بیفتد. پس از کشیده شدن آب خوراک، غذا را با برنج یا نان سرو کنید.

سپس سیر خام ساییده‌شده، نعناع خشک و دوغ را هم می‌زنند و به آن اضافه می‌کند. در گذشته آش دوغ را با ماهی کلمه یا تلاجی میل می‌کردند. طرفداران آش می توانند حسابی در مازندران خوش بگذرانند و آش های خوشمزه این دیار را امتحان کنند. یکی از غذاهای دیگر مازندرانی که بسیار به آش شباهت دارد، ترش ترشو است که برای تهیه آن برنج را همراه با حبوبات و ترشی آلوچه به شکل آش در می‌آورند. مرغ پخته شده و نمک و فلفل را به خورشت اضافه کنید و یک ساعت صبر کنید تا خورشت جا بیوفتد. سپس آب انار، ادویه جات و گردو را به پیاز و مرغ اضافه کنید تا مواد ترکیب شوند.