غذای سنتی؛ معرفی 17 تا از بهترین غذاهای سنتی ایرانی گل من و تو-گروه غذایی


از جمله موادی که داخل مرغ می‌گذارند می‌توان به انواع سبزیجات، پیاز داغ، گردو، زرشک، قیسی، آلو و آب نارنج اشاره کرد. زمانی که ترشه تره می‌خورید، طعم انواع سبزی‌های خوش‌عطر را حس می‌کنید. آب نارنج یا آبغوره فراوان طعم ترش خوشایندی به این غذا می‌دهد. تخم‌مرغ، دارچین و سیر از دیگر موادی است که برای تهیه ترشه تره مورد استفاده قرار می‌گیرد. غذاهای محلی ایران از شمال گرفته تا جنوب و از غرب گرفته شرق، آن‌قدر متنوع هستند که جمع‌آوری آن‌ها به یک دایره‌المعارف چند هزار صفحه‌ای نیاز دارد.

  • این غذا انواع مختلفی دارد و در مناطق گوناگون کشور با توجه به سبزیجات و مواد موجود در آن بخش و متناسب با سلیقه خانم های خانه دار به شیوه های مختلف و طعم های متفاوت تهیه می شود.
  • کوفته تبریزی یکی از پرطرفدارترین و محبوب ترین غذاهی سنتی که مخصوص تبریز است.
  • به خاطر ارزان بودن مواد اولیه‌ای که برای پخت فلافل استفاده می‌شود، قیمت نهایی آن خیلی مقرون به صرفه از آب درمی‌آید.
  • این غذا مقادیری ماده معدنی روی هم دارد که به افزاید تولید تستوسترون کمک می‌کند.
  • غذا های محلی و سنتی ما جزء خوش طعم ترین غذا هایی هستند که در جهان طبخ می شوند.

بر این اساس ایرانی‌ها از آبغوره، آبلیمو، سرکه یا ترکیبی از هرکدام به اضافه کمی نمک و نعنا برای چاشنی استفاده می‌کنند. از غذاهای محلی شیرازی‌ها، دمپختک، مخلوط دم کرده برنج با مواد دیگر است. دمپختک در ایران انواع مختلفی دارد و به دلیل سادگی در پخت و خوشمزگی و مقوی بودن از محبوبیت بالایی برخوردار است.

طرز تهیه کوکو چند لایه مجلسی و خوشمزه شیک

آش سبزی از انواع سبزی سبزرنگ تشکیل شده است که به‌آرامی با گوشت پخته می‌شود. این غذای سنتی شیراز معمولاً با پیاز سرخ شده، آبلیمو و نان سنگک سرو می‌شود. در کنار این غذاهای لذیذ بی‌نظیر، همیشه یک نوع غذای جانبی وجود دارد که تجربه غذا خوردن را دلپذیرتر می‌کند. یکی از سالادهای معروف شیراز، سالاد شیرازی است که در کنار اکثر غذاهای ایرانی قرار دارد.

قنبر پلو شیرازی یک غذای خوشمزه مخصوص شهر شیراز بوده که در شهر‌های دیگر هم بسیار طرفدار دارد. این غذا با گوشت چرخ‌کرده قلقلی، کشمش و پیازداغ تهیه می‌شود. استانبولی یا دمی گوجه یکی از ساده ترین غذاهای خوشمزه است که با مواد دم دستی ساده هم تهیه میشود.

طرز تهیه جگر مرغ خوشمزه

این آش در بیشتر مراسم مذهبی و اعیاد ایرانی مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجا که ته‌چین مرغ، طرفداران بیشتری دارد، بد نیست بدانید که سینه مرغ استفاده شده در این غذا حاوی ویتامین ب. ۳ است که فعالیت‌های آنتی اکسیدانی دارد و به تنظیم قند خون و تولید انرژی کمک زیادی می‌کند.

آش کلم ارومیه

یکی از غذاهای خوشمزه گیلانی که عطر و بویش، دل همه را می‌برد، خورشت سیر قلیه است. مرغ، لپه، سیر و رب گوجه فرنگی اصلی‌ترین موادی است که در سیر قلیه می‌ریزند. سیر قلیه هم مثل خیلی از دیگر غذاهای گیلانی با برنج خورده می‌شود. کوفته تبریزی همان طور که از اسمش مشخص است اصالتا غذایی تبریزی است اما امروزه در سرتاسر ایران تهیه می شود و یکی از خوشمزه ترین غذاهای ایرانی به حساب می آید. یکی از اصیل ترین گزینه ها در لیست غذاهای ایرانی ، آبگوشت است. در سال های گذشته معمولا برای مهمانی های خانوادگی دیگ آبگوشت بار می گذاشتند.

همچنین اندکی شکر به پلو افزوده می‌شود تا ترشی بیش از حد زرشک ها را به تعادل برساند. مرصع پلو را تنها برای مناسبات خاص مانند عروسی ها تدارک می‌بینند، چرا که طعم شیرین آن نشانی از امید به آغازی شیرین و خوش است. اما آش رشته از تمامی این آش‎ ها معروف تر و محبوب تر است. این آش در ایامی مانند ماه رمضان به صورت نذری پخته می‎ شود و برای طبخ آن به موادی مانند حبوبات مختلف، سبزی‎ های مخصوص آش و رشته و کشک نیاز است. مهم ترین قسمت آش تزئین روی آن است و ایرانی ها در این مورد بسیار ماهر و خوش سلیقه هستند.

برای صرف غذاهای محلی استان شیراز می‌توانید به رستوران شرزه مراجعه کنید. شرزه یکی از محبوب‌ترین رستوران‌های شیراز است که در نزدیکی ورودی بازار اصلی شهر، بازار وکیل، مملو از حیاط‌ها و مغازه‌های جذاب واقع شده است. این رستوران در دوطبقه ایجاد شده و بهترین کبابخانه شیراز محسوب می‌شود. یکی از غذاهای رایج سر سفره مردم ایران و مهمانی‌های دورهمی آنها حلیم بادمجان است.