غذاهای چهارمحال و بختیاری؛ از هر نوعی که دلت بخواد-گروه غذایی


خمیر باید برای دو روز، زیر نور آفتاب و در هوای خشک قرار بگیرد. پس از این مدن زمان، خمیر را با دست به‌شکل پودر دربیاورید و صبر کنید تا پودر هم کاملا خشک شود. پودر خمیر را پس از خشک شدن کامل، آسیاب کنید تا آرد کشک سالاری به دست آید. تهران، پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر ایران است و قدمت آن به دوران نوسنگی برمی‌شود. این شهر قدیمی از زمان حکومت قاجار تا به امروز، پایتخت سیاسی و اقتصادی کشور بوده است و به همین دلیل، در طول سال‌ها افراد بسیاری با فرهنگ‌ها و سنت‌های مختلف به آن مهاجرت کرده‌اند. شاید درست به همین علت نتوان غذاهای محلی تهران را مانند دیگر استان‌ها به تفکیک نام برد.

  • کوفته‌ها بر پایه مواد تشکیل‌دهنده خود به انواع مختلف تقسیم می‌شوند.
  • پیچاق قیمه مانند دیگر نسخه‌های خورش قیمه، همراه با برنج سرو می‌شود و معمولا آن را با پیاز داغ تزئین می‌کنند.
  • گوشت مرغاستان چهار محال و بختیاری از استان‌های مطرح در زمینهٔ تولید گوشت سفید است به‌طوری‌که هم‌اکنون ۲۱ درصد از کل گوشت سفید (مرغ) کشور ایران در استان چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود.
  • در فصل گرما اغلب آب ترشی درست می­ کنند برای تهیه این غذا، دانه ­های انار، (اناردون) را خوب می‌جوشانند تا پخته شود، بعد کمی انجیر و مویز وکمی روغن به آن اضافه کرده وقتی آماده شد نان در آن می­ ریزند و می‌خورند.

کباب زردک به آسانی و در کمتر از یک ساعت در خانه آماده می‌شود و می‌توان آن را به‌عنوان غذای اصلی، پیش‌غذا، غذای پیک نیک یا یک میان وعده خوشمزه سرو کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با طرز تهیه کباب زردک و نکات طلایی پخت آن آشنا کنیم. در طرز تهیه کباب بختیاری 4 الی 5 ساعت قبل از به سیخ کشیدن مرغ و گوشت، باید فلفل دلمه ای را نیز خورد کنید و در ظرفی که مواد کباب در حال مزه دار شدن هستند، قرار دهید. نیم ساعت قبل از پخت کباب بختیاری، آبلیمو را نیز به ظرف حاوی گوشت و مرغ اضافه کنید.

این سوغات لذیذ از ماده اولیه «انگبین» كه شیره گیاهی طبیعی و سفید رنگی می باشد و از دشت های این استان تهیه می شود تشکیل شده است سپس طی فرایندی به محصول شیرین و خوش طعمی به نام گز تبدیل می شود و انواع مختلفی دارد. پس در صورتی که از طرفداران پر و پا قرص گز هستید ودر آینده رزرو هتل در اصفهان انجام دادید و به این شهر سفر کردید اطمینان حاصل کنید که در صورت داشتن زمان به شهر بلداجی نیز سری بزنید. از عجایب سوغات استان چهارمحال و بختیاری كنار هم قرار گرفتن شیرین ترین طعم های طبیعت در كنار ترش ترین ها می باشد. عسل كه از پر خواص ترین و نام آشنا ترین سوغات این استان است به دو روش كلی در این استان یافت می شود. از دیگر انواع عسل، عسل های وحشی می باشند كه توسط زنبور های وحشی در دل كوه و صخره های صعب العبور در كندو های طبیعی درست می شوند.

این غذا از فيله گوسفند، سينه مرغ، فلفل دلمه‌اي، پياز متوسط، روغن زيتون، پودر سير و زعفران تهيه مي شود. گوشت مرغ و گوسفند را با روغن زيتون و پياز مخلوط مي‌كنند، با زعفران آغشته نموده و سپس يك تكه فيله گوسفند، يك تكه فلفل، يك تكه مرغ و يك تكه پياز را در سيخ مي گذارند و روي آتش كباب مي كنند. اين غذا از خوشمزه ترين غذاهاي محلی استان چهارمحال و بختياري بوده و از شهرت زيادي برخوردار است.

سایر مطالب آشپزی

استان قم با قدمتی از بیش از هفت هزار سال قبل، یکی از استان‌های کویری و مرکزی ایران است. با وجود اینکه بیشتر افراد به استان قم تنها به‌عنوان یک مقصد زیارتی نگاه می‌کنند؛ اما باید بدانید که قم با وجود جاذبه‌های گردشگری و طبیعی و همچنین غذاهای سنتی فراوان، مقصدی جذاب برای سفر گردشگری نیز به شمار می‌آید. در فهرست غذاهای سنتی این منطقه، انواع آبگوشت، آش، اشکنه و دیگر غذاها مانند دمپختک، کوفته قمی و غیره دیده می‌شود. شیرین پلو یا نثار پلو، یکی از لذیذترین و مجلسی‌ترین غذاهای سنتی استان قزوین است که طبخ و سرو آن در گذشته بسیار رایج و مرسوم بوده است. جالب است بدانید که در گذشته در مهمانی‌های مجلل و رسمی، شیرین پلو، اولین انتخاب و قیمه نثار، دومین انتخاب بود.

برخی افراد علاوه بر نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و فلفل قرمز در خورش، مقدار کمی تخم شنبلیله هم می‌ریزند؛ اما مراقب باشید که در مصرف این ادویه زیاده‌روی نکنید تا خورش شما تلخ نشود. شما همچنین می‌توانید مقدار کمی سبزی شنبلیله خشک را جداگانه کمی تفت دهید و در پایان پخت در خورش بریزید تا طعم بی٬نظیری به آن بدهد و باعث به روغن افتادن خورش شود. برای آشنایی با انواع خورش قیمه در ایران می‌توانید به مقاله‌های غذای محلی کجارو مراجعه کنید. دمپخت ماهی بوشهری، دمی لخ لخ یا در زبان محلی ماهی «می‌یَدُم»، یکی از لذیذترین غذاهای بوشهری است که با ماهی، برنج، سبزی (گشنیز، شنبلیله و شوید)، سیر، پیاز، تمر هندی و ادویه‌جات درست می‌شود. نام این غذا از کلمه عربی «لخلخه» به‌معنای «بوی خوش» گرفته شده است. این خوراک با نام‌های متفاوت در برخی دیگر از شهر‌های جنوبی و هرمزگان نیز طبخ می‌شود؛ اما مشهورترین نام آن، دمی لخ لخ یا لخلاخ بوشهری است.

طرز تهیه پوره سیب زمینی با تخم مرغ و سبزی

اگر در تابستان به شهرکرد رفته‌اید، با رفتن به کافه لئو و سفارش یک آیس پک شکلاتی حسابی خنک می‌شوید. در زمستان‌ها نیز این کافه با قهوه‌های گرم و عالی در انتظار شما است. اگر تصمیم گرفتید آن را داخل ماهیتابه درست کنید باید حتما کف تابه را با کره چرب کنید و بعد کباب را سرخ کنید. این آش را به شادی میمنت روییدن دندان بچه‌ها می‌پزند و شاید بتوان گفت این آش نوعی غذایی آئینی است که در پخت آن از نخود، لوبیا، عدس، باقلا، گندم استفاده می‌کنند. سپس سیخ های کباب را داخل تابه می چینیم و حرارت را ابتدا ملایم می کنیم تا گوشت ها آب نیندازند و بعد از اینکه رنگ گوشت ها عوض شد آن ها را بر می گردانیم تا طرف دیگر آن ها نیز خودش را بگیرد و بعد حرارت را کم می کنیم. (می توانید ۱ الی ۲ قاشق آب لیمو ترش تازه نیز اضافه کنید) و روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و داخل یخچال قرار می دهیم تا به مدت ۴ ساعت استراحت کنند.اگر زمان کافی دارید از شب تا صبح اجازه بدهید استراحت کنند.

در واقع می‌توان به جای استفاده از فیله مرغ، از فیله ماهی نیز استفاده کرد. البته در روش اصیل تهیه کباب بختیاری توسط خود بختیاری‌ها از گوشت راسته گوسفند به همراه دنبه گوسفند استفاده می‌شود که یکی در میان به سیخ کشیده می‌شوند. کباب بختیاری با کباب قفقازی شباهت هایی دارد، اما در کباب بختیاری از ماست و خامه استفاده نمی‌شود. در ادامه شما را با طرز تهیه کباب بختیاری و نکاتی برای خوشمزه تر شدن آن آشنا خواهیم کرد.

بزرگ‌ترین منبع آب شیرین ایران ( غار یخی چما )

طرز تهیه مرجو خورش گیلانی و مازندرانی نیز مشابه مرجو خورش طالقان است؛ با این تفاوت که در آن‌ها از گردوی خرد شده و سبزی معطر نیز استفاده می‌شود. غذاهای معروف اصفهانی طیف وسیعی از غذاهای معروف و کمتر شناخته‌شده را در بر می‌گیرند که اغلب به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ غذاهایی که پخته و کوبیده می‌شوند و غذاهای شل، آب‌دار و آش‌مانند. در واقع، غذاهای اصفهان معمولا از ترکیب حبوبات و گوشت تشکیل می‌شوند که به‌صورت له‌شده درمی‌آیند و با نان تازه و سبزی خوردن سرو می‌شوند. در این میان غذاهای گرمی شبیه به سوپ و آش‌ نیز وجود دارند که باز هم گوشت نقش پررنگ و مهمی در آن‌ها ایفا می‌کند.