غذاهای چهارمحال و بختیاری؛ از هر نوعی که دلت بخواد-گروه غذایی


با استفاده از موادی همچون گوشت چرخ کرده، سبزی آش، برنج، پیاز، نعنا خشک، زرد چوبه و نمک و فلفل تهیه می شود. اگر گذرتان به شهرکرد افتاد حتما طعم بی نظیر این غذای خوشمزه را امتحان کنید. در زمان های قدیم به واسطه وجود بوستان‌های انار در برخی از مناطق استان چهارمحال و بختیاریآش انار یکی از خاص ترین غذاهای این منطقه به شمار می رفت و امروزه نیز مورد توجه بسیاری از اهالی می باشد. طعم این غذا ملس متمایل به ترش می باشد و ناگفته نماند که طرز تهیه این غذا مختص این منطقه است و خاصیت بسیار فراوانی دارد.

  • آن‌ها برای قورمه کردن گوشت، بزغاله را در اواسط پاییز ذبح می‌کردند و سپس پوست آن‌ را به‌صورت خیکی می‌کندند تا از آن مشک درست کنند.
  • دو لیوان آب جوش در قابلمه بریزید و درب آن را ببندید تا گوشت روی حررات ملایم گاز بپزد.
  • هرچند استان چهار محال و بختیاری در زمینه کشاورزی، باغداری و دام‌داری در سطح کشور مطرح تر است اما صنعت هم در این استان از رونق خوبی برخوردار است.
  • انواع خورش، غذاهای گیاهی، کباب، کوکو، آش، دسر و شیرینی در این خطه از کشور عزیزمان، طبخ و تهیه می‌شوند و به‌قدری مشهور و لذیذ هستند که امکان ندارد تاکنون، نام آن‌ها را نشنیده باشید.
  • کباب بختیاری اصیل، دارای یک طعم خوشمزه و بی نظیر است که با گوشت بره و دنبه به شکل یک در میان سیخ می شود.
  • میرزاقاسمی در گیلان، به‌همراه کته شمالی به‌عنوان غذای اصلی یا پیش‌غذا سرو می‌شود؛ اما در برخی از نقاط کشور، به‌خصوص تهران، این غذا با نان نیز خورده می‌شود.

برخی افراد در این غذا از گوشت قلقلی و لپه استفاده می‌کنند. در مرحله بعد، گوجه‌فرنگی نگینی خرد شده را در قابلمه بریزید و آن‌ها را برای چند دقیقه با پیاز داغ، سرخ کنید و تفت دهید. سپس بلغور را آبکش کنید و آن را به‌همراه دو پیمانه آب جوش در قابلمه بریزید و درب آن را ببندید تا بلغورها روی حرارت ملایم گاز بپزند.

تفاوت کباب بختیاری و کباب سلطانی چیست؟

دنده کباب با گوشت دنده گوسفند تهیه می‌شود و نسخه اصیل کرمانشاهی آن را با رب گوجه‌فرنگی، زعفران و ادویه‌جات طعم‌دار می‌کنند؛ در حالی که می‌توان این کباب خوشمزه را با انواع سس‌های دیگر نیز مزه‌دار کرد. دنده کباب، یکی از غذاهای مهم و مجلسی شهر کرمانشاه به شمار می‌آید که معمولا در مهمانی‌ها و مجالس مهم سرو می‌شود. تهیه و طبخ دنده کباب و سیخ کردن آن در خانه برخلاف بسیاری از کباب‌ها، نیاز به تبحر و تجربه خاص و رعایت کردن یکسری نکات دارد. قلیه ماهی از معروف‌ترین غذاهای جنوبی ایران است که در استان‌های بوشهر، خوزستان، هرمزگان و جنوب بلوچستان درست می‌شود. طرز تهیه این غذا بسیار ساده و سریع است و به‌علاوه به مواد اولیه بسیاری احتیاج ندارد. قلیه ماهی جنوبی با سبزی قلیه (گشنیز و شنبلیله)، ماهی جنوبی، تمر هندی و ادویه‌جات تهیه می‌شود.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه کباب بختیاری

سپس عدس از قبل خیس شده، گشنیز خرد شده و مقداری نمک را در قابلمه بریزید و اجازه دهید تا آش روی حرارت ملایم گاز بپزد و جا بیفتد. نمک، فلفل و زردچوبه را به ماهی سرخ شده اضافه کنید و آن‌ها را با هم تفت دهید. آب برنج خیس خورده را خالی کنید و آن را در یک قابلمه آب جوش بریزید تا مغز دانه‌های آن نرم شود. ته‌دیگ مورد نظر خود را با کمی روغن در کف یک قابلمه بچینید.

عجیب ‌ترین آداب و رسوم شب یلدا در کشورهای مختلف دنیا

استان کردستان در حوزه غذاهای محلی، بسیار غنی است و این موضوع به شیوه معیشتی مردم برمی‌شود که مبتنى بر دامداری، زراعت، باغداری و زنبورداری است. در نتیجه مردم این خطه از کشور از گیاهان طبیعى خوراکى مانند قارچ، کرفس، کنگر و ریواس به‌صورت تازه و خشک نهایت استفاده را می‌برند. اهالی شیراز معتقد هستند كه خوشمزگی اين آش به پخت آن با گوشت فراوان در دیگ‌های بزرگ است که اغلب در طباخی‌ها و هنگام پخت نذری، از شب تا صبح می‌پزد و همین روند طولانی پخت، طعمی فوق‌العاده به آن می‌دهد. آش سبزی شیرازی بسیار مغذی و مقوی است و از بهترین گزینه‌ها برای یک وعده صبحانه حسابی در روزهای سرد زمستانی به حساب می‌آید. آش سبزی به‌دلیل داشتن ویتامین‌های A ،C ،E و منگنز، خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و در نتیجه از بدن در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند.