غذاهای چهارمحال بختیاری غذاهای مخصوص شهرکرد-گروه غذایی


آش دوغ بختیاری همانند کباب بختیاری در این منطقه معروف است و طرفداران زیادی دارد. خورش آلواز دیگر غذاهای چهار محال بختیاری است که در آن از گوشت گوسفند، رب انار، ادویه و پیاز به همراه مقدار زیادی آلو خشک سیاه استفاده می شود. البته نوع پخت بختیاری ها با دیگر استان ها متفاوت است چرا که خورشت بختیاری ها غلیظ تر می باشد و همچنین به جای آلو بخارا از آلو سیاه خشک استفاده می کنند. از پر طرفدارترین کباب های ایرانی است که اصالتش به لرستان بر می گردد و در همه جای ایران و دنیا پخته می شود. این کباب لذیذ از راسته ی گوسفندی، فیله ماهی و سینه ی مرغ پخته می شود. کباب بختیاری اصیل، دارای یک طعم خوشمزه و بی نظیر است که با گوشت بره و دنبه به شکل یک در میان سیخ می شود.

یکی از ویژگی‌های اصلی این خوراکی محلی، طعم شیرین آن است و از همین رو بیشتر برای دسر مصرف می‌شود. غذاخوری‌های حاشیه زنده‌رود، خیابان‌های اطراف میدان نقش جهان، هتل‌های اصفهان و غیره از گزینه‌های پیش روی شما برای چشیدن بهترین خورش ماست عمرتان هستند که نباید از آن غافل شوید. خورش ماست از آن امضاهای اصیل اصفهانی است که خود به‌تنهایی دلیل خوبی برای سفر به خطه از کشورمان محسوب می‌شود.

  • کرمان، یکی از پنج شهر تاریخی ایران در جنوب شرقی کشور است که با شرایط اقلیمی و کویری، یکی از بهترین مقاصد گردشگری ایران به شمار می‌آید.
  • استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان های خطه ی زاگرس است.
  • جالب است بدانید کباب بختیاری جزو غذاهای ماه رمضانی در استان چهار محال و بختیاری است.

هر کدام از این صنایع برگرفته از عمق احساس بافنده و حاصل عمری زحمت و هنر است. گیاهان دارویی و معطر كه امروزه در صنایع پزشكی جای خود را باز كرده اند از دیگر سوغات كم نظیر این استان می باشند. این گیاهان در فصل بهار و در هر نقطه از دشت های استان و همجواری با چشمه های استان می روید تا مردم از این نعمت الهی به وفور استفاده كنند. از انواع گیاهان این استان می توان به پونه های وحشی، مچه، شنگ، پا غلا، سیر وحشی، تره كوهی و كرفس كوهی اشاره کرد. اگر تعداد مهمان‌های شما برای شب یلدا زیاد است، در بین لیست غذاهای …

نکات طرز تهیه کباب بختیاری

داخل ماهیتابه درست کنید، باید برای سیخ کردن کباب‌ها از سیخ چوبی استفاده کنید. بهتر است قطعات گوشت و مرغ را برای کباب بختیاری تابه‌ای کمی کوچک‌تر برش بزنید. تمامی روال مزه‌دار کردن کباب را همانند مراحل قبل انجام دهید. سپس مقداری روغن داخل ماهیتابه بریزید و بعد از داغ شدن آن سیخ کباب‌ها را داخل ماهیتابه قرار دهید. برای تهیه این کباب به هیچ عنوان از روغن زیاد استفاده نکنید و فقط کف ماهیتابه را کمی چرب کنید.

برای تهیه گردو پلو با گوشت، گردوها را درشت خرد کنید و آن‌ها را برای یک ساعت در آب خیس کنید تا پوست روی آن‌ها به‌راحتی جدا شود. قدمت خورش قورمه سبزی به ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ سال قبل برمی‌شود؛ زمانی که آریایی‌ها روشی جدید برای نگه‌داری از گوشت در تمام فصول سال را به وجود آوردند. آن‌ها گوشت را به‌اندازه‌های کوچک خرد می‌کردند و سپس آن را می‌پختند.

در ادامه گوشت خرد شده، فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه را به پیاز سرخ شده بیفزایید و آن‌ها را خوب تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. آب لوبیای خیس خورده را خالی کنید و آن را به‌همراه دو پارچ آب در قابلمه بریزید. سپس شعله گاز را کم کنید و درب قابلمه را ببندید تا گوشت و حبوبات بپزند. پیازهای خلالی خرد شده را کمی با کره و روغن تفت دهید تا سبک و کاراملی شوند. سپس تکه‌های مرغ را در تابه بریزید و همراه با پیازها تفت دهید تا رنگ مرغ تغییر کند. در ادامه نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین را به مرغ اضافه کنید و کمی دیگر تفت دهید تا بوی ادویه‌ها دربیاید.

دستور العمل تهیه پاستا رژیمی سالم برای کاهش وزن

در انتها مقداری فلفل دلمه و پیاز را خلالی کنید و به مواد اضافه کنید. برنج را از حدود یک تا دو ساعت قبل، بدون نمک خیس کنید و قلم را هم با کمی نمک به‌صورت جداگانه بپزید. آب برنج را خالی کنید و آن را همراه با آب قلم در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا چند جوش بزند.

از سالیان دور این هنر از سخت ترین و ظریف ترین صنایع بوده و هنرمندان از قفل هایی كوچك چند میلیمتری تا بزرگترین قفل ها را می سازند. مجله کوروش محتواهای جامع و به روزی از آموزش های آشپزی، سبک زندگی، سلامت، فیلم و سریال و علم و تکنولوژی به شما ارائه می دهد. خانواده ایرانی روزانه می تواند به جدیدترین محتواها از معتبرترین منابع دنیا دسترسی داشته باشد. بعد از اینکه از مغز پخت شدن کباب­ها اطمینان حاصل کردیم، کره را آب می کنیم و با استفاده از یک قلم مو یا ابزاری مشابه هر دو سطح کباب­ را به کره آب شده آغشته می­ کنیم. برخی افراد نصف پیمانه سبزی ماهی نیز به این خوراک اضافه می‌کنند.

سپس نمک، کشک و برنج نیم‌دانه شسته شده را به کله پاچه بیفزایید و اجازه دهید تا غذا برای سه تا چهار ساعت، روی شعله ملایم گاز با درب بسته بپزد. سپس سیب‌زمینی‌های نگینی خرد شده را در تابه بریزید و آن‌ها را تفت دهید تا حسابی طلایی و ترد شوند. سیب‌زمینی‌های سرخ شده را از تابه بیرون بیاورید و روی دستمال مخصوص آشپزخانه قرار دهید تا روغن اضافه آن‌ها گرفته شود. با قدم گذاشتن در یک مغازه بریانی‌ در کوچه‌های تاریخی اصفهان، عطر و طعم گوشت تازه گوسفند سرخ‌شده شما را مدهوش خواهد کرد.

جنگل‌های استان چهارمحال و بختیاری در گروه جنگل‌های غرب و جنوب غرب کشور قرار می‌گیرند. بخش زیادی از این جنگل‌ها در پنج منطقه بازفت، اردل، ناغان، لردگان، دوراهان و فلارد قرار گرفته‌اند. این جنگل‌ها با مساحتی در حدود ۳۰۷ هزار هکتار به صورت نواری از شمال به جنوب از منطقه بازفت در شهرستان کوهرنگ به سمت منطقه فلارد در شهرستان لردگان و شهرستان فلارد کشیده شده‌اند. پوشش عمدهٔ جنگلی این مناطق، تقریباً ۹۸ درصد از بلوط تشکیل شده‌است. حاشیه سبز رودخانه زاینده رود که می‌توان گفت جزی جنگل‌های مصنوعی و توریست پذیر استان می‌باشد. گوشت مرغاستان چهار محال و بختیاری از استان‌های مطرح در زمینهٔ تولید گوشت سفید است به‌طوری‌که هم‌اکنون ۲۱ درصد از کل گوشت سفید (مرغ) کشور ایران در استان چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود.