غذاهای چهارمحال بختیاری غذاهای مخصوص شهرکرد-گروه غذایی


عمل سابیدن و افزودن آب را چند بار تکرار کنید تا غلظت آب قوروت‌آلود به غلظت دلخواه شما برسد. پیازهای خرد شده را در یک تابه با روغن حیوانی سرخ کنید تا طلایی و سبک شوند. سپس محلول قوروت را به‌همراه نمک و فلفل به پیاز داغ بیفزایید و غذا را برای چند دقیقه روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا گرم شود؛ اما به جوش نیفتد. روی قوورت بادمجان را با بادمجان سرخ شده، نعنا داغ و دارچین تزئین کنید.

  • در استان چهارمحال و بختیاری کوفته را با استفاده از میوه‌ها و سبزیجات محلی طبخ می کنند.
  • گردشگاه زیبای ‘پروز’ با طبیعت بهشتی خود در امتداد دره‌ای سبز قرار گرفته‌است.
  • نصف مخلوط زرشک را به گوشت‌ها بیفزایید و بقیه آن را برای تزئین کنار بگذارید.
  • در کنار انواع غذاهای ایرانی که در رستوران‌های مشهد سرو می‌شوند، غذاهای بومی بسیاری از قبیل کوکو شیرین، حلیم عدس، شله، ساطری پلو و دیگچه وجود دارند که برای یک بار هم که شده باید طعم لذیذ آن‌ها را بچشید.
  • توجه داشته باشید که نمک نباید از ابتدا به گوشت اضافه شود؛ زیرا باعث دیرپز شدن گوشت می‌شود.

کلم قمری را می‌توان پس از نیم‌پز شدن مواد آبگوشت در غذا ریخت. اگر هویج‌ها را خلالی خرد می‌کنید، در هنگام تفت، درب تابه را ببندید تا هویج‌ها بپزند. شما می‌توانید مرغ را با پیاز خلالی شده بپزید تا طعم بهتری پیدا کند. در برخی طرز تهیه‌ها در قابلی پلو از هویج هم استفاده می‌شود. ساطری‌پلو در بخش‌های مختلفی از خراسان رضوی طبخ می‌شود؛ البته پخت این غذا در استان‌های خراسان جنوبی و شمالی نیز رایج است.

استفاده از مواد اولیه تازه و طبیعی نظیر دانه‌های انار جنگلی در رب انار، گردو، شیر، کره، ماست، دوغ و روغن حیوانی باعث شده‌اند که غذاهای سنتی این منطقه، ارگانیک و سالم باشند. مصرف کم نمک، شکر و روغن و استفاده زیاد از سیر و پیاز نیز از جمله ویژگی‌های این غذاها هستند. شما می‌توانید با مراجعه به مجموعه غذاهای محلی کجارو با لیست کامل غذاهای استان مازندران و طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. مرغ ترش، اناربیج، باقلاقاتوق، میرزاقاسمی و زیتون پرورده، پنج غذای محلی استان گیلان هستند که نحوه طبخ سنتی آن‌ها به ثبت ملی رسیده است.

دستور تهیه 7 دستور تهیه شام رژیمی و خوشمزه

برنج، پیاز، سیب ‌زمینی، انواع گوشت (شتر، بره، گوسفند، گاو، مرغ و ماهی)، رب گوجه‌فرنگی، روغن و هویج از مواد تشکیل‌دهنده این پلوی سنتی با طعمی بی‌نهایت لذیذ هستند. چکدرمه تا حد بسیاری به استانبولی شباهت دارد و معمولا با مخلفات محلی مانند دوغ شتر، ماست و خیار یا ماست و بورانی سرو می‌شود. دارچین، زردچوبه، نمک و فلفل سیاه را به پیاز اضافه کنید و یک دقیقه دیگر مواد را تفت دهید تا با هم ترکیب شوند. در ادامه رب گوجه‌فرنگی را اضافه کنید و به‌خوبی تفت دهید تا طعم خامی رب گوجه‌فرنگی گرفته شود. آلو بخارا را به قابلمه اضافه کنید و در حد دو دقیقه تفت دهید تا با دیگر مواد یکدست شود. در ادامه زعفران دم‌کرده را به‌همراه دو پیمانه آب، شکر و آب لیمو ترش اضافه کنید و اجازه دهید تا سس روی حرارت ملایم غلیظ شود.

۲۰. غذاهای محلی استان خراسان شمالی

خوب است بدانید شهرکرد معمولا گرم‌ترین روزها را در مرداد ماه ( با دمای 34 درجه سانی‌گراد) و سردترین هوا را در دی ماه (با دمای منفی 19 درجه سانتی‌گراد) دارد. درصورتی‌که به ورزش‌های زمستانی علاقه‌مند هستید و دوست دارید به پیست اسکی چلگرد سربزنید از زمستان پربرف این استان هم لذت خواهید برد. پارک جنگلی پروز در منتهی‌الیه جنوب چهارمحال بختیاری و در فاصله ۵۰ کیلومتری شهر لردگان قرار دارد. گردشگاه زیبای ‘پروز’ با طبیعت بهشتی خود در امتداد دره‌ای سبز قرار گرفته‌است. فضای دنج و خلوت، سایه سار درختان بلند و قد کشیده پارک، چشمه‌های زلال متعدد، شالیزارهای پراکنده و درختان جنگلی اطراف، تصویری زیبا از طبیعت زیبا را جلوی چشم بیننده به نمایش می‌گذارد.

با دقت مواد را به ترتیب به سیخ بکشید و بعد از اینکه همه سیخ‌ها را آماده کردید، با استفاده از گوشت کوب یا بیفتک به آرامی روی گوشت و مرغ‌ها بکوبید تا مرز بین گوشت‌ها از بین برود و به هم نزدیک‌تر شوند. توجه داشته باشید که مقدار آب باید به حدی باشد که وقتی گوشت کاملا پخت، آب برای کته کردن برنج هم باقی مانده باشد. یک عدد پیاز باقی‌مانده را رنده درشت کنید و در روغن تفت دهید تا طلایی شوند. در ادامه یک قاشق غذاخوری از ترکیب ادویه‌ها را به این مواد اضافه کنید و کمی تفت دهید تا طعم خامی ادویه گرفته شود.

لاشه‌ بز در ادامه تمیز شده و از جایی مانند سقف راهرو یا دالان آویزان می‌شد تا برای یک شب به‌اصلاح لاشه ببندد. سپس قبل از طلوع آفتاب، لاشه‌ را به‌اندازه قیمه‌ای درمی‌آوردند. کوکوی شیرین یکی از غذاهای اصیل و قدیمی استان قزوین است که در دیگر مناطق ایران از جمله مشهد، اصفهان و تبریز نیز درست می‌شود.

استان سمنان به‌دلیل قرارگیری در منطقه‌ جغرافیایی ویژه با اقلیم بیابانی و نیمه بیابانی و همچنین به‌دلیل وضعیت آب و خاک، از موقعیت کشاورزی مطلوبی برخوردار نیست. گندم، جو، سیب‌زمینی، یونجه، چغندر، شبدر و پسته به‌عنوان محصولات کشاورزی این خطه از کشور شناخته می‌شوند. با این وجود می‌توان تنوع جالب و شگفت‌انگیزی از غذاها و خوراک‌های سنتی و محلی را در برنامه‌ی غذایی خانواده‌های این منطقه از ایران مشاهده کرد.

این آش از نظر ظاهری تفاوت چندانی با آش دوغ سایر مناطق دیگر در کشور را ندارد، اما آنچه که موجب منحصر به فرد شدن آش دوغ بختیاری شده است مواد اولیه آن است که از پوشش گیاهی این استان سرسبز تامین می شود. کاکولی نوعی نان است که خمیرش از شیر، آرد و خشکبار(گردو،کشمش، بادام)تشکیل شده و برای پخت بر روی این نان زرده تخم مرغ، گلرنگ، زعفران، زیره و ….زده می شود و در تنور پخت می شود. این نان شباهت زیادی به نان لواش دارد و دارای ضخامت 2 میلی متری و قطر 35 تا 40 سانتی متری و وزن 150 گرمی می باشد. اين شيريني همان مواد فتير را دارد (فتير نوعي شيريني كه در همه جا پخته مي‌شود. مواد آن تخم‌مرغ، شير، شكر، روغن، آرد، مواد معطر شيريني است)با اين تفاوت كه كمي شيرين‌تر است. و بعد از ور آمدن خمير آن را به اشكال دل خواه درآورده و در روغن سرخ مي‌كنند كه اين شيريني را در مناسبت‌هاي مختلف تهيه مي‌كنند. مثلاً زماني كه طفلي دندان در مي‌آورد يا بخواهند به جا خالي دختري بعد از ازدواج بروند.

رفته رفته و در دوران قاجار قلیه جای خودش را به خورش می‌دهد و تنها غذاهای جنوبی دیگر با این نام خوانده می‌شدند. قلیه ترش یا قلیه لری از غذاهای اصیل ایرانی است که با گوشت قرمز، پیاز، آب انار یا عصاره تمر هندی، رب انار یا رب گوجه فرنگی، سیب‌زمینی و ادویه‌جات درست می‌شود؛ البته می‌توان آن را با گوشت مرغ نیز درست کرد. این غذا از غذاهای قدیمی و البته راحت لرستان است که معمولا در مراسم‌های سنتی سرو می‌شود. مواد غذایی پرتله از گندم و شیر تشکیل شده و سادگی آن موجب می‌شود زود آماده شود.