غذاهای محلی گیلان؛ لیست کامل غذاهای اصیل گیلانی-گروه غذایی


اگر هم برای اولین بار است که می‌خواهید به طرف گیلان سفر کنید حتماً باید غذا خوردن را در رستوران گیلکی گیلان تجربه کنید. تجربه‌ای کاملاً منحصربه‌فرد و خواص خواهد بود که سال‌ها از آن صحبت خواهید کرد و هرگز نمی‌توانید به این سادگی طعم غذاهای آن منطقه را فراموش کنید. از غذاهای شمالی با بادمجان می توان به خورشت مرغ ترش، خورش ترشه واش و خورشت کدو و بادمجان اشاره کرد. آغوز مسما در واقع همان فسنجان با گوشت اردک یا غاز است که در شهرهای مختلف گیلان تهیه و پخت می‌شود.

  • شاید با شنیدن اسم این غذای گیلانی فکر کنید با نوعی کباب روبرو هستید.
  • برخی در تهیه این غذا از آلو بخارا استفاده می کنند تا خورشت طعم ملس و فوق العاده ای بگیرد.
  • در لیست غذاهای شمالی با دستور، سیر قلیه با سرخ کردن برگ سیر و خیساندن لپه آماده می شود.
  • برای تهیه ی این غذا از مرغ، دانه‌ های انار، آب نارنج، زعفران، پیاز، آلو و گردو استفاده می شود.
  • تفاوت باقلا وابیج با باقلاقاتوق این است که باقلاقاتوق به صورت آب‌دار سرو می‌شود اما این غذا کاملاً بدون آب است.

پس اگر رابطه خوشی با غذاهای دریایی ندارید، نگران نباشید! رستوران چلو شیش انواع کباب از جمله کباب ترش و خورش‌های خوشمزه همانند خورش فسنجان آلو با گوشت اردک سرو می‌کند. میرزا قاسمی یکی از غذاهای سنتی شهرهای شمالی ایران است که به دلیل طعم بی نظیرش در اکثر سفره های ایرانی وجود دارد. بادمجان، گوجه فرنگی، سیر و تخم مرغ مواد اصلی این غذا هستند. بوی آتشین میرزا قاسمی که باعث تفاوت خاص و قابل توجه این غذای شمالی نسبت به بقیه غذاها شد، به دلیل کباب شدن بادمجان آن است.

۱۲. رستوران زیتون رودبار

چرا که معمولا سطح قیمت‌ها بسیار بالا است و با توجه به لوکس بودن هتل تاج محل این قیمت توجیه دارد. نمی‌شود اهل گیلان بود یا به گیلان سفر کرد و از خیر غذاهای خوشمزه با مرغ و گوشت آن گذشت. پس شما هم آماده باشید تا از طعم دسته‌ای از غذاهای خوش طعم مرغ و گوشت‌دار برایتان بگوییم. برای تهیه این غذا ابتدا شما باید باقالی‌ها را پوست بگیرید و بعد شوید خشک شده، زردچوبه و نمک را در تابه بریزید و به آن‌ها کمی کره اضافه کنید و تفت دهید. گوشت قرمه شده، پیاز، ادویه جات، گوجه سبز و لوبیا قرمز مواد تشکیل دهنده این خورش هستند. برای تهیه این خورشت می‌توان گوشت اردک، غاز یا بلدرچین را جایگزین گوشت مرغ کرد.

خورش های شمالی

این غذا به عنوان یک گزینه محبوب برای شام عید نوروز و چهارشنبه سوری و سایر مراسم خانوادگی ایرانی شناخته می شود. خورشت «چغرتمه مرغ» یکی از غذا های سنتی گیلان است که طعم ویژه ای دارد. این غذا از ترکیب مرغ، تخم مرغ و آب نارنج تازه تهیه می‌ شود و یک ایده عالی برای تنوع بخشیدن به رژیم غذایی سالم است. از دیگر مزیت‌های این رستوران گیلکی که مشتریان و گردشگران، بسیار از آن تعریف کرده‌اند، صبحانه‌هایش است که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد.

شگفت زده از اینکه چطور همه چیز به صورت کاملا مدرن اما با طعم اصیل و دقیقا همان که باید باشد، است. در گیلک شما با غذاهایی شمالی اما به سبک خاص رو‌به‌رو هستید. برنج‌ها به صورت قالبی سرو می‌شود و کباب یا ماهی روی‌ آن قرار دارد. در اینجا انواع ماهی از جمله سالمون، قزال آلا وحشی، سوف و حتی تیلاپیا سرو می‌شود. یکی دیگر از رستوران‌های لوکس که غذای گیلانی سرو می‌کند و در هتل تاج محل قرار دارد رستوران ماهی ماهی است. این رستوران در کنار رستوران‌ هندی تاج محل تاسیس شده تا باز هم با ارایه نوع خاصی از غذا مشتری‌های خاصی هم پیدا کند.

اهالی شمال کشور آنقدر در غذا و طبخ آن خلاقیت داشتند که شهر گیلان به عنوان شهر خلاق غذا ثبت گردید. یکی از مناطق ایران که برای شکم گردی حرف ندارد استان مازندران و گیلان با غذاهای خوشمزه و رنگارنگ است. رستوران بلوط در یکی از مناطق ییلاقی اطراف رامسر به نام روستای اربه کله واقع شده است. شما می‌توانید غذای محلی لذیذ خود را در بالکن زیبا و دلنشین آن صرف کنید و همزمان از مناظر اطراف لذت ببرید.