غذاهای محلی مازندران گشتی در میان خوشمزه های شمالی ️ کارناوال


آش گزنه از آش های خوشمزه و پرخاصیتی است که با آرد گندم، چغندر، عدس، نخود، لوبیا، باقلا، کدو حلوایی، گشنیز، جعفری، سیر، ماست، نمک و زردچوبه طبخ می‌شود. حبوبات و سبزیجات خواص بسیاری را برای این آش به ارمغان می‌آورند. برای شما هم که قصد دارید در سفر بعدی‌تان سری به شمال ایران بزنید و می‌خواهید برای این کار برنامه‌ریزی کاملی انجام دهید، پیشنهاد خوبی داریم. گردو را آسیاب کنید را به همراه سبزی سرخ‌شده به پیازها اضافه کنید.

  • سپس اشپل ماهی را به این مواد بیفزایید و با گوشتکوب یا میکسر، خوب با هم مخلوط کنید.
  • سپس درب قابلمه را ببندید تا یک ساعت روی حرارت ملایم بپزد.
  • باقلا وابیج با باقلا، شوید خشک، تخم‌ مرغ، سیر و کره درست می شود و معمولا با برنج خوش عطر شمال، زیتون پرورده و ماهی شور خورده می شود.
  • باقالا قاتق یکی دیگر از غذاهای سنتی شهرهای شمالی ایران است که به دلیل محبوبیت آن در سایر شهرهای ایران نیز یافت می شود.
  • فضای داخلی رستوران کاملاً ساده است و کمی هم به رستوران‌های شلوغ بازار شباهت دارد.
  • باقلاقاتق و ترش تره نیز در این دسته قرار می‌گیرند که در بخش‌های پیشین آن‌ها را معرفی کردیم.

سپس آن‌ها را به‌همراه فلفل روی گوجه‌ها در داخل قابلمه بریزید. درب قابلمه را ببندید و ۱۰ دقیقه صبر کنید تا تخم‌مرغ‌ها خودشان را بگیرند و پلا سر تره آماده شود. مواد تشکیل‌دهنده باقلا وابیج یا خشکابیج، شوید، باقالی های سبز، نمک، روغن، زردچوبه و تخم‌مرغ هستند. تفاوت آن‌ها در این است که باقلاقاتوق به‌صورت آب‌دار سرو می‌شود؛ در حالی که باقلا وابیج، یک خوراک خشک و بدون آب است. در فهرست غذاهای محلی و سنتی گیلانی نام «شامی پوک» همیشه در بالای لیست است. شامی پوک یکی از خوشمزه ‌ترین غذاهای نونی استان گیلان است.

کانال تلگرام غذاهای شمالی

سبزی ترش واش در کنار طعم فوق‌العاده، خواص درمانی زیادی هم دارد. خورشت «چغرتمه مرغ» یکی از غذا های سنتی گیلان است که طعم ویژه ای دارد. این غذا از ترکیب مرغ، تخم مرغ و آب نارنج تازه تهیه می‌ شود و یک ایده عالی برای تنوع بخشیدن به رژیم غذایی سالم است.

تنوع کباب‌های مخصوص شمالی به‌قدری بالا است که شگفت‌زده خواهید شد. اگر تا اینجای این مطلب از شادیما همراه ما بوده اید قطعا متوجه شده اید که سیر بخش جدایی ناپذیر غذاهای شمال ایران است. سیر واویج هم یکی از غذاهایی است که از سیر درست می شود ولی فقط برگ بوته سیر در آن استفاده دارد. نمی شود از غذاهای شمالی یاد کرد و نازخاتون را فراموش کرد و اسمی از آن نبرد. این ترشی محلی شمال، برای کسانی است که عاشق بادمجان هستند و اگر به بادمجان حساسیت دارید و یا اینکه بادمجان را دوست ندارید، نازخاتون انتخاب خوشایندی برای شما نیست.

خورشت مرغ ترش

۱۰ دقیقه مانده به اینکه غذا حاضر شود، دو تخم مرغ در آن می شوند و با تزیینات و کته ی برنج در هر رستورانی از شمال موجود است که می توانید آن را نوش جان کنید. انار و محصولات آن جایگاهی خاص در آشپزی مازندرانی ها دارد. خورشت سیر انار هم یکی از غذاهایی است که با استفاده از این میوه طبخ می شود. برای تهیه این خورشت خوشمزه، پودر موسیر، پودر سیر، نمک، انار، سیر، رب انار، مرغ، پیاز، روغن کنجد و زعفران را با هم ترکیب می کنند. البته برخی ترجیح می‌دهند به جای گوشت مرغ از گوشت بلدرچین استفاده کنند. نام این غذا کمی عجیب به نظر می رسد؛ اما با چشیدن طعمش قطعا آن را در فهرست غذاهای خوشمزه‌ای که تا به حال خورده اید قرار می‌دهید.

۸- شش انداز بادمجان

پس از طلایی شدن پیازها و سرخ شدن مرغ، یک لیتر آب جوش در قابلمه بریزید و درب قابلمه را ببندید تا مرغ بپزد. لوبیا قرمز را از قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ آن گرفته شود. سپس آن را با آب تازه برای سه ساعت روی حرارت ملایم گاز بپزید. سپس آن‌ها را در کمی روغن تفت دهید تا دو طرف آن‌ها طلایی شود. یک قاشق سوپ‌خوری سماق، پودر سیر، نمک، فلفل و نیمی از زردچوبه را به تکه‌های مرغ اضافه کنید و هم بزنید تا ادویه‌جات تفت بخوردند و بوی آن‌ها بلند شود. خورش ترشه واش یکی از غذا‌های محلی استان گیلان است که نام خود را از گیاهی به اسم «شبدر‌ترشک» یا همان ترشه واش گرفته است.