غذاهای محلی مازندران: خورش و برنج و .. با طرز تهیه همه غذاها مجله علی بابا-گروه غذایی


در این بررسی ها اگر تشخیص داده شود که شهر مورد نظر اهداف سازمان را مرتفع نکرده، از لیست مربوطه خارج خواهد شد. در همین راستا شهر رشت با انجام فعالیت هایی نظیر ایجاد کارگاه های آشپزی، برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره ها به بقای خود در این فهرست کمک می کند. قلیه‌ماهی هم در شمال پخته می‌شود و هم جنوب اما نسخه شمالی و جنوبی با هم تفاوت‌هایی دارد. در واقع، اگر این غذا را در شمال بخورید و بعد در جنوب هم امتحانش کنید، متوجه نمی‌شوید که نام هر دو قلیه‌ماهی است. ترشه تره از غذاهای گیلان است که به علت سبزی‌های معطری که در پخت آن استفاده می‌شود، عطر و طعم بی نظیری دارد.

  • این غذا بیشتر مناسب فصل پاییز و زمستان است که کدو حلوایی در بازار به وفور یافت می شود.
  • داخل محیط رستوران را به‌صورت کاملاً خانوادگی طراحی کرده‌اند.
  • «سیر قلیه» یا «سیر چغرتمه» یک خورش خوشمزه گیلکی است که در فصل زمستان حداقل هفته ای یک بار سر سفره گیلانی‌ها حاضر است.
  • مرغ ترش از غذاهای سنتی شمال ایران است که وجود دو ماده ی سیر و نارنج آن را از دیگر …

منوی رستوران هم با انواع کباب‌ها و غذاهای سنتی گیلان دستتان را برای انتخاب باز می‌گذارد. این رستوران در جاده اصلی رودبار به رشت قرار دارد و جای پارک هم در خیابان جلوی رستوران به اندازه کافی هست. غذاهای شمالی ایران زبان زد تمام گردشگران بوده و به همین خاطر بسیار معروف است، در اینجا با معرف ترین غذاهای شمالی آشنا شوید. رستوران گیلار در محله نیاوران از رستوران‌های با سابقه در ارائه غذاهای محلی شمالی است. طراحی داخلی آن به سبک خانه‌های ماسوله است و وقتی وارد می‌شوید حس و حال خوب خانه‌های سنتی شمالی به شما منتقل می‌شود. این جذابیت بصری بر سر میزها و سرو غذا در ظروف سفالی هم وجود دارد و در نهایت به طعم خوب‌ غذاها خاتمه پیدا می‌کند.

غذاهای نونی شمالی

چوچاق در بسیاری از خوراکی‌های سنتی گیلان نظیر زیتون پرورده و چاشنی‌هایی مانند دلال و ترشی هفت بیجار استفاده می‌شود. برای تهیه گمج کباب به جز سبزی چوچاق به گوشت گوسفندی، گردو و رب انار نیز نیاز است. این غذا برای جاافتادن و خوشمزه شدن باید مدت زمان زیادی روی شعله کم قرار بگیرد. کال کباب در واقع یک پیش غذای لذیذ گیلانی است که انار، گردو، سبزی های معطر (چوچاق، نعناع، خالواش)، سیرف بادمجان کبابی، آب انار، نمک و گلپر مواد تشکیل دهنده آن هستند. این غذا را پس از آماده شدن چند ساعت در یخچال می گذارند تا مواد آن به خوبی به خورد یکدیگر بروند. در تهیه این خورش بسیار لذیذ از گوشت مرغ یا مرغابی استفاده می شود؛ اما مرغابی رواج بیشتری در گیلان دارد.

یکی دیگر از غذاهای محلی مازندران که از شهرت خاصی در میان اهالی این منطقه برخوردار بوده و بسیار دلچسب است را می‌توان آش کدو معرفی کرد. مواد غذایی این آش مازندرانی را کدو، عدس، برنج، پیاز داغ، آب لیمو، شکر و نمک تشکیل می‌دهند. برای سرو آش کدو مازندرانی معمولا از نعنا داغ و کوفته ریزه استفاده می‌شود.

اگر علاقمند به غذای شمالی هستید، این 14 غذای خوشمزه و معروف شمالی را امتحان کنید!

طعم این کباب با هر کباب دیگری که تا کنون در زندگی خورده‌اید، تفاوت خواهد داشت! دوش کباب آنقدر لذیذ است که دلتان می‌خواهد آن را خالی میل کنید و از طعم آن لذت ببرید. یکی از ویژگی های کلیدی رستوران رزاقی، تجربه مثبت مشتریان این مجموعه است. با توجه به نظرات مشتریان این رستوران به عنوان بهترین رستوران در حیطه غذای گیلکی شناخته شده است. دیگر رستوران‌ گیلانی معروف و با سابقه در محله شیخ بهایی قرار دارد و نام آن گیلک است. رستورانی با فضای بسیار آرامش‌بخش که همه چیز آن طبق اصول است.

شاید بد نباشد بدانید که در زمان‌ های قدیم این غذا را با جوجه خروس درست می‌ کردند. جوجه خروس را به گیلکی «طلا کوله» می‌ نامیدند و اسم این خورشت هم«طلا کوله غورابه» بود. شاید در اسامی بسیاری از غذاهای گیلانی کلمه «بیج» را شنیده باشید. «بیج» از مصدر «بیجیدن» در گویش گیلکی گرفته شده و به معنی «سرخ کردن» است. پلو کبابی محرم از جمله غذاهای مشهور این رستوران گیلکی است که اگر سفری به گیلان داشتید، حتماً باید سری به آن بزنید و طعم این غذای متفاوت را بچشید.

برای درست کردن این خورشت گردوی آسیاب شده را به همراه رب انار می جوشانند و سپس مرغ یا مرغابی را به آن اضافه می کنند تا بپزد و خورش خوب جا بیفتد. برای جا افتادن این خورش آن قدر به آن زمان می دهند تا گردو روغن بیندازد و گاهی برای این کار از تکه ای یخ یا کمی کدو حلوایی هم استفاده می کنند. یکی دیگر از آش‌های خوشمزه و پرطرفدار استان مازندران که بسیار مقوی است را می‌توان بشته واش دانست.