غذاهای محلی مازندران: خورش و برنج و .. با طرز تهیه همه غذاها مجله علی بابا-گروه غذایی


اهمیت این موضوع را می‌توان در تنوع غذاهای استان به ویژه در رشت که مرکز استان گیلان است، مشاهده کرد. وجود گیاهان، طیور و جانوران دریایی مختلف، راه را برای ایجاد غذاهای متنوع باز کرده است. غذای شمالی به عنوان یکی از نمادهای این منطقه است که فرهنگ هر قسمت از شمال ایران را به خوبی نشان می‌دهد.

  • در شهر های شمالی کشور رسم بر اینه که شب چهارشنبه سوری و شب عید ماهی شکم‌پر و کوکو سبزی یا گاهی سبزی‌پلو ماهی بپزند؛ اما قدیمی تر ها با ماهی، غذاهای خوشمزه تری سرو می کردند.
  • این مساله باعث می‌شود تا دستور تهیه‌های مختلفی از این غذا در جای‌جای ایران وجود داشته باشد.
  • رستوران گیلار در محله نیاوران از رستوران‌های با سابقه در ارائه غذاهای محلی شمالی است.
  • طرز تهیه کهی پلا مخصوص مازندرانی ، این غذای خوشمزه را به صورت کامل و حرفه ای با بهترین دستور پخت برایتان قرار داده ایم.
  • در میان غذاهای شمالی انواع غذای نونی طرفداران بسیار زیادی دارد.

«واویشکا» غذایی با ریشه روسی است که بعد از جنگ جهانی دوم به آشپزخانه گیلانی راه پیدا کرد. برای درست کردن واویشکا می‌توانید هم از گوشت قرمز استفاده کنید و هم از گوشت مرغ یا دل و جگر مرغ، گوسفند و گوساله. اگر هم گیاهخوار هستید واویشکا را با بادمجان و بدون گوشت قرمز و گوشت سفید درست کنید.

۶- خورش ترش واش محلی

سرویس قلیان و چای در کنار انواع غذاهای محلی و سنتی، این رستوران را به یکی از مکان‌های محبوب رامسر برای غذا خوردن تبدیل کرده است. غذاهای گیلان و رشت جزو غذاهای بسیار معروف و خوشمزه در سرتاسر ایران شناخته می‌شود. اگر هنوز موفق نشدید که طعم این غذاها را بچشید پیشنهاد می‌کنیم که حتما امتحان کنید و لذت ببرید. گمج کباب را می‌توان یکی از پرطرفدارترین غذاهای استان گیلان دانست. گمج کباب در ظروف سفالی به نام گمج طبخ می‌شود، به همین علت به این غذا گمج می‌گویند.

کباب سرای حاج حسین انواع مختلف کباب خوشمزه را سرو می‌کند؛ اما معروف‌ترین کباب آن، دوش کباب است. شهر رشت را بسیاری فقط به کباب ترش می‌شناسند؛ اما دوش کباب هم از جمله کباب‌های معروف این شهر است. روی گردن گاو نر یا همان گاومیش، یک برآمدگی وجود دارد که به آن کول یا دوش می‌گویند. دوش گاو‌های جوان فقط تازه هستند و دوش گاو‌های پیر سفت می‌شوند. رستوران ضیافت | رستوران های گیلانوقتی به لنگرود می‌روید از هر کس که سراغ غذای خوب را بگیرید رستوران ضیافت را بهتان معرفی می‌کنند.

ترشه آش

اناربیج از رب انار، گردو، سبزی قورمه و گوشت چرخ کرده تهیه می‌شود. برای پختن و جا افتادت این غذای اصبل گیلانی چند ساعت زمان لازم است. دوره آشپزی عمومی 1برای تهیه این آش به موادی نظیر جعفری، گشنیز، تره، چغندر، کدو حلوایی، پیاز، سیر، سیب‌ زمینی، دانه انار، رب انار ترش، برنج، روغن و نمک نیاز دارید.

برای تهیه این غذای خوشمزه به باقالی پوست کنده، شوید خشک، سیر کوبیده، نمک و زردچوبه و تخم مرغ نیاز دارید. برای گرفتن سردی غذا به آن دارچین و فلفل نیز اضافه می کنند. کرک بپرس یکی دیگر از غذاهای محلی مازندران است که از آن با نام خوراک بادمجان و گوجه هم یاد می‌شود. برای تهیه این غذای لذیذ و مقرون به صرفه نیاز به گوجه‌فرنگی، بادمجان، رب گوجه فرنگی، پیاز، سیر، غوره، روغن و ادویه است. طرز تهیه خورش اناربیج یا انار آویج گیلانی با مرغ یا گوشت یکی از ۵ غذای ثبت شده جهانی آشپزی استان گیلان است. آغوز مسما در واقع همان خورشت فسنجان است که با گوشت اردک یا مرغابی تهیه می‌شود.

سیر واویج هم یکی از غذاهایی است که از سیر درست می شود ولی فقط برگ بوته سیر در آن استفاده دارد. نمی شود از غذاهای شمالی یاد کرد و نازخاتون را فراموش کرد و اسمی از آن نبرد. این ترشی محلی شمال، برای کسانی است که عاشق بادمجان هستند و اگر به بادمجان حساسیت دارید و یا اینکه بادمجان را دوست ندارید، نازخاتون انتخاب خوشایندی برای شما نیست. ماهی را با ترکیبی از رب انار، گردو، سبزی معطر پر می کنند و به آرامی و با صبر روی زغال آن را کباب می کنند.