غذاهای محلی شهرکرد و طرز تهیه آنها جاذبه ها-گروه غذایی


کباب بختیاری اصیل با گوشت بره و دنبه به‌ صورت یکی در میان در سیخ درست می‌شود و طعمی منحصربه‌فرد دارد. گردوپلو یکی از غذاهای چهارمحال و بختیاری است که برای تهیه آن گوشت گوسفند یا مرغ را به همراه پیاز، زعفران، ادویه، رب انار، زرشک و گاهی نیز شکر می‌پزند و آن را به همراه گردو لابه‌لای برنج آبکشی‌شده قرار می‌دهند. گردوپلو یکی از غذاهای تشریفاتی در استان چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود. از فیله گوسفند، سینه مرغ، فلفل دلمه‌ای، پیاز متوسط، روغن زیتون، پودر سیر و زعفران تهیه می شود.

  • بنابراین در بسیاری مواقع به عنوان یکی از دلچسب ترین خوراک های سنتی در بین مردم به شمار می‌رود.
  • در ادامه این مطلب خواندن مقاله طرز تهیه کباب برگ گوسفندی و طرز تهیه کباب کوبیده را از دست ندهید.
  • طبخ قورمه سبزی به زمان بسیاری نیاز دارد؛ زیرا با پخت طولانی، خورش جا افتاده‌تر و خوشمزه‌تر می‌شود.
  • این آش از گوشت گوسفندی، حبوبات فراوان و دو نوع سبزی‌های تشکیل می‌شود و از همین نظر شباهت بسیاری به آش شله‌قلمکار دارد.
  • زیره، یکی از مشهورترین ادویه‌های استان کرمان است که در طبخ بسیاری از غذاهای محلی کرمان به کار می‌رود.

ابتدا اینکه توصیه می کنیم در مصرف و پخت این غذاها کمال میانه روی را داشته باشید چرا که برخی از این غذاها به علت وجود بعضی از مواد ممکن است برای افرادی که دارای مشکلات گوارشی هستند متناسب نباشد. نکته دیگر که حائز اهمیت است این است که غذاها را در دمای مناسب نگه دارید و ترجیحا در دمای زیر پنج درجه سانتیگراد. شــربت زعفــران و نبــات، زعفران با عســل (عســل باید مرغوب و بدون افزودن شــکر باشــد)، شــربت بهــار نارنــج، شــربت نعناع، شربت عرق یونجه.

این شیرینی همان مواد فتیر را دارد (فتیر نوعی شیرینی که در همه جا پخته می‌شود. مواد آن تخم‌مرغ، شیر، شکر، روغن، آرد، مواد معطر شیرینی است) با این تفاوت که کمی شیرین‌تر است. و بعد از ورآمدن خمیر آن را به اشکال دل خواه درآورده و در روغن سرخ می‌کنند که این شیرینی را در مناسبت‌های مختلف تهیه می‌کنند. مثلاً زمانی که طفلی دندان در می‌آورد یا بخواهند به جا خالی دختری بعد از ازدواج بروند. استان چهار محال و بختیاری از جمله استان های کمتر شناخته شده کشور در روزگار تفلیس گردی و آنتالیا گردی است که باید بیشتر مورد توجه هموطنان و تورهای خارج از کشور قرار بگیرد.

پیکر مطهر شهید گمنام ۸سال دفاع مقدس در دانشگاه دولتی شهرکرد آرمید

پلو بریانی، همان طور که از نام آن پیدا است از ترکیب پلو و مایه بریانی درست می‌شود. پلو بریانی، یک نسخه کاملا گیاهی هم دارد که بدون گوشت و با سبزیجات مختلف مانند سیب‌زمینی، هویج، قارچ و غیره درست می‌شود و گیاهخواران عزیز می‌توانند از طعم آن لذت ببرند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با طرز تهیه بریانی پلو و انواع آن و همچنین ترکیب ادویه بریانی بلوچی آشنا کنیم. در این مرحله اگر احساس کردید که آب آش کم است، کمی آب جوش در آش بریزید. در حین پخت سبزی، پیازهای خلالی خرد شده را در روغن با نمک، فلفل و زردچوبه سرخ کنید تا طلایی و سرخ شوند.

کبابی خوزستان

اگر تهیه آرد برای شما مشکل است، از آرد معمولی استفاده کنید. در این صورت بهتر است کشک سالاری را با کمی آبغوره سرو کنید. سبزی قورمه سبزی را زیاد سرخ نکنید که سیاه شود؛ زیرا در این صورت سبزی در خورش خشک می‌شود و می‌شکند. از لیمو عمانی سیاه برای تهیه خورش قورمه سبزی استفاده کنید.

این آش را می‌توانید به‌عنوان پیش‌غذا یا غذای اصلی سرو کنید و از خاصیت آن برای درمان سرماخوردگی و آنفلونزا نهایت استفاده را ببرید. شما می‌توانیدتابه یا ظرف کباب سرداشی را به نانوایی سنگکی محله خود ببرید و از آن‌ها بخواهید تا آن را برای یک تا دو ساعت در تنور بگذارند. در تهیه این نسخه از فسنجان به‌جای رب انار از ماست یا کشک استفاده می‌شود و به همین دلیل، طعم این فسنجان با هر فسنجانی که تاکنون امتحان کرده‌اید، متفاوت است. باقلی قاتق، یکی از خورش‌هایی است که می‌توان به‌عنوان پیش‌غذا یا همراه غذا در کنار غذاهایی چون ماهی کولی، ماهی شور و غیره نیز سرو کرد. این غذا با عطر و بوی سیر و شوید تازه سرخ‌شده، هوش را از سر شما خواهد برد. به‌دلیل وجود اسفناج، کدو تنبل، چغندر قرمز، سیر، آب نارنج و ماش، سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌های مختلف است.