غذاهای محلی شهرکرد و طرز تهیه آنها جاذبه ها-گروه غذایی


این غذا همانند دیگر آش های ایرانی پخت می شود به نحوی که به جای سبزیجات رایج آش ها، از شنگ، موچه (مچچه)، پاغلاغ و سیر صحرایی استفاده می شود. برای تهیه غذا جگر را روی آتش کباب می­ کنند سپس آنرا خرد کرده داخل چربی های گوسفندی می ­پیچند و دوباره کباب می ­کنند. زنان ایل از عدس، خوراکی را می­ پزند که آنرا اوگندی می­ گویند در لهجه بختیاری به معنای عدس و آب است که از عدس و روغن و ادویه آش تهیه می­ شود. ظرفیت های عالی طبیعی و فرهنگی استان، آن را جشنواره اقوام ایرانی کرده است و شما را به ضیافت نان ها و غذاها و سوغات خوشمزه و صنایع دستی رنگارنگ و متنوع دعوت میکند. بعد از اینکه سیخ کردن تمام گوشت‌ها به این صورت انجام شد، باید منقل و ذغال را برای کباب کردن آماده کنید. سعی کنید از ذغال‌های تقریباً یک اندازه استفاده کنید، تا آتش کباب به صورت یک‌دست باشد و کباب ها خوب پخته شوند.

  • قیمه نثار، بیشتر شبیه به مرصع پلو و آجیل پلو است و مجلسی‌ترین غذای استان قزوین به شمار می‌آید.
  • کشک، یکی دیگر از مواد غذایی محبوب در استان کرمان است که در بسیاری از آش‌ها به کار گرفته می‌شود.
  • برنج را از حدود یک تا دو ساعت قبل، بدون نمک خیس کنید و قلم را هم با کمی نمک به‌صورت جداگانه بپزید.
  • ابتدا گوشت با استخوان را به یک عدد پیاز خورد شده به همراه کمی روغن تفت داده شده سپس ادویه و فلفل را اضافه کرده و با مقداری آب روی حررات گذاشته تا کاملا پخته شود.
  • کوکوی شیرین یکی از غذاهای اصیل و قدیمی استان قزوین است که در دیگر مناطق ایران از جمله مشهد، اصفهان و تبریز نیز درست می‌شود.
  • پلو عربی، یک غذای مجلسی است که با مرغ، گوشت، میگو و ماهی درست می‌شود.

این گوشت در آب، برنج، سبزی آش و پیازی که پیش از این در حال پختن بود (شله) اضافه می‌شود تا تمام مواد همراه با هم بپزند و یک آش خوشمزه و مقوی آماده شود. برای چاشنی این آش از آبلیمو و گاهی نیز از ماست استفاده می‌شود. آلوچه، آلو و برگ زردآلو که ترکیبات اصلی این غذا هستند نیز به صورت جداگانه در آب پخته می‌شوند و آب طعم گرفته، بدون میوه‌ها، به مواد دیگر اضافه می‌شود. گوشت را با گشنیز و جعفری داخل هاون سنگی ریخته و می­ کوبند تا نرم شود. سپس آنرا با برنج نیم پخته گلوله کرده در آب قرار می ­دهند و کمی برنج و سبزی در آن می­ ریزند و پس از جوش آمدن آنرا داخل آتش کرده و حرارت می­ دهند تا کاملاً پخته شود این غذا مناسب افرادی است که سرماخورده­اند. زنان ایرانی با شناختی دقیق از مواد غذایی و ترکیب آنها با یکدیگر برای غنی تنر شندن هنر نه بیشتر غذاها، به بازده خوبی دست یافته اند.

نمونه هایی از شیک ترین مدل انگشتر دخترانه فانتزی

پارک سرچشمه در فرخشهر، با مساحتی بالغ بر۱۲۰ هزار مترمربع دارای چشمه‌ای پراز آب وفضای سبز زیبا و چشم‌نواز است. این سرویس خواب بدون دستگیره و به رنگ ونگو می باشد که جز پرطرفدار ترین رنگ ها در سفارشات به شمار می رود.. 1.میز ناهار خوری کمجا یک انتخاب عالی و مناسب هم برای افرادی است که منزل کوچکی دارند هم افرادی که میخواهند میز ناهار خوری را در داخل آشپزخانه قرار دهند.. شربت زعفران و نبات، زعفران با عسل (عسل باید مرغوب و بدون افزودن شکر باشد)، شربت، شربت بهارنارنج‌، شربت نعناع، شربت عرق یونجه. به همین خاطر گرد هم آمدیم تا به بهترین شکل ایران را به همه معرفی کنیم.

در بخش اول، شماری از غذاهای خوشمزه چهار محال و بختیاری ها را معرفی کردیم. در این گفتار به معرفی دیگر غذاهای معروف استان می پردازیم و از آش دوغ شروع میکنم که مثل آش دوغ اردبیلی ها، مشهور است. کشک و کدو از غذاهای بومی و سنتی چهارمحال بختیاری است چرا که تمامی مواد اولیه آن در استان موجود می باشد. این غذای خوشمزه دارای عطر و رنگ و طعم خاص می باشد چرا که از تولیدات خود استان تهیه می شود. روغن حیوانی متداول بین عشایر منطقه چهارمحال و بختیاری می باشد که با ترکیبی از عسل یا شیره یک خوراک بسیار مقوی و خوشمزه به شمار می رود.

انار بیج

بادام کوهی، بلوط، شیرین ‌بیان، گل ‌گاو زبان، کتیرا و آنغوزه از مهم‌ترین محصولات بومی این استان به شمار می‌آیند. طبق آماری که مسئولان گردشگری و غذایی استان فارس اعلام کرده‌‌اند، بیش از ۲۵۰ نوع غذای محلی و بومی در این استان شناسایی شده است که ریشه در فرهنگ، اقلیم و نوع زندگی مردم این سرزمین دارد. برای رفع نفخ نخود می‌توانید نخودها را چند بار بجوشانید و آب نخود پخته را دور بریزید. خورشت بامیه یک غذای اصلی است که در کنار چلو یا کته، سبزی خوردن، سالاد و ترشی سرو می‌شود. این غذای فوق‌العاده مغذی برای وعده ناهار و شام در دورهمی‌های خانوادگی مناسب است.

غذای محلی آب ترشی

شاید جالب باشد که بدانید این خوراک در زنجان به‌عنوان صبحانه میل می‌شود و در سفر به این منطقه خواهید دید که دکه‌ها و رستوران‌های بسیاری در طول صبح، جغور بغور داغ را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. پایه این غذا را موادی مانند دل، قلوه و جگر گوسفند تشکیل می‌دهد که همراه با ادویه‌جات مختلف و سبزیجانی مثل پیاز، گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی ترکیب می‌شوند وطعمی لذیذ را خلق می‌کنند. خرما پلو یکی از غذای اصیل و مقوی اهوازی است که می‌توان آن را برای وعده سحر یا افطار در ماه مبارک رمضان سرو کرد. خرما پلو، یک غذای مجلسی و فوق‌العاده لذیذ برای سرو در مهمانی‌ها نیز است که با مواد مختلفی درست می‌شود.

به نظر می‌رسد که دلیل اصلی نام‌گذاری این آبگوشت به نام مطنجنه، استفاده از گوشت گوسفند برای طبخ آن است و به احتمال زیاد، مقصود اصلی از مطنجنه، همان کلمه آبگوشت است. آبگوشت منتجنه در کرمان به‌دلیل عدم استفاده از رب گوجه‌فرنگی، سبز رنگ است و بهتر است که آن را در دیگ مسی درست کنید. در ادامه طرز تهیه آبگوشت منتجنه را در مجموعه غذاهای محلی کجارو بخوانید.

در انتها آرد را با نصف لیوان آب حل کنید و در آش بریزید تا آش غلیظ شود. پس از پخت آش، آن را در ظرف سرو بکشید و روی آن را با پیاز داغ، سیر داغ و نعنا داغ تزئین کنید. آش رشته غذایی کامل و مغذی است که هر کسی می‌تواند در هر سنی و با هر شرایط سلامتی از آن لذت ببرد. این آش خوشمزه را می‌توان در موقعیت‌های خاص و به‌عنوان غذایی مجلسی در سفره‌های مهمانی سرو کرد. خورش قورمه یا قورمه سبزی، یکی از غذاهای ملی کشور ایران است که در میان ایرانیان، طرفداران بسیاری دارد.