غذاهای محلی شهرکرد و طرز تهیه آنها جاذبه ها


این کباب را می توانید،توی سیخ های کوچک چوبی بزنید و توی تابه قرار داده و روی حرارت گذاشته و بگذارید تا بپزد و سرخ شود. زبان ترکی قشقایی نیز بیش از ۱۲ درصد جمعیت ساکنین استان را شامل می‌شود. به طور خاص مردم شهرهای کیان، بلداجی، سامان، بن، فرادنبه و جونقان به زبان ترکی صحبت می‌کنند. بر پایه تحقیقات پروفسور گرهارد دوئرفر گویش‌های ترکی رایج در چهارمحال در گروه زبانی اوغوزی میانه و جنوبی قراردارد، همچنین زبان ترکی رایج در فرادنبه و شهرکیان، از بکرترین لهجه‌های زبان ترکی در ایران می‌باشد. این استان از شمال و مشرق به استان اصفهان، از مغرب به استان خوزستان، از جنوب به استان کهگیلویه و بویراحمد و از سمت شمال غربی به استان لرستانمحدود می‌شود. زبان‌های بختیاری، فارسی و ترکی در میان ساکنان این استان رایج است.

در این غذا، مواد آماده شده را لای نان لواش و یا خمیر های مناسب سرخ می کنند. ابتدا گوشت چرخ کرده، سبزیجات معطر، پیاز، سیر، فلفل دلمه ای، سیب زمینی، نمک و فلفل، رب گوجه فرنگی و گشنیز را تفت می دهیم، لای نان می ریزیم و به صورت سه گوش یا مثلث بسته و در روغن سرخ می کنیم. این غذا که طعم ملس خود را مدیون شکر و سرکه است، یکی از غذاهای سنتی استان خوزستان به شمار می آید.

  • با توجه به طبیعت گرم زیره و طبع سرد برنج، زیره پلو طبع متعادلی دارد و به همین دلیل، غذایی مناسب فصل پاییز و زمستان است.
  • این دسر که دارای طبع گرم است از ترکیب کردن و حرارت دادن خرما و شیره ی خرما با هل، دارچین و فلفل سیاه، کنجد، زنجبیل، جوز هندی و میخک به وجود می آید.
  • کباب بختیاری در اصل از ترکیب گوشت گوسفندی و دمبه تهیه می شود، امروزه رستوران ها از ترکیب گوشت مرغ و گوشت گوساله یا گوسفندی به صورت یکی در میان ( مانند کباب قفقازی ) استفاده می کنند.
  • پلو هزاری یکی از انواع غذاهای سنتی جنوبی است که اصالت آن به بندرعباس برمی‌شود؛ البته هزاری در استان‌های مختلف کشور با مواد و دستورهای متنوعی تهیه می‌شود.
  • هر چقدر گوشت نازک تر باشد، بهتر پخته شده و ظاهر آن نیز زیباتر است.

خورشت بامیه مواد اولیه ساده‌ای دارد و برای هر نوع سلیقه و رژیم غذایی مناسب است. علاوه بر گوشت گوسفند، گوساله و مرغ و بوقلمون می‌توانید با حذف گوشت، غذایی کاملا گیاهی داشته باشید. مواد تشکیل‌دهنده این غذا مشابه خورش بادمجان است و نکته مهم در تهیه این غذا، بریدن ته بامیه به شکلی است که مایع لزج آن خارج نشود.

۲۷. غذاهای محلی استان البرز

2_ گوشت راسته گوسفندی برای تهیه کباب بختیاری به شیوه رستورانی گزینه بهتری است. البته بعضی گوشت گوساله را ترجیح می دهند، اما از نظر پزشکی گوشت گوساله و گاو برای خوردن توصیه نمی شود. چرا که طبع سرد و خشکی داشته و مصرف مداوم آن به معده آسیب وارد می کند و ممکن است باعث معده درد های طولانی مدت شود. یکی از غذاهای معروف لری که در پخت آن از سبزی ورکواز استفاده می‌شود.

تغذیه از دیرباز در فرهنگ چهارمحالی ها از ارزش بسیاری بالایی برخودار بوده چرا که زندگی در گذشته این استان نیازمند قدرت بدنی بالا بوده است. سختی کار در گذشته و تحمل سرمای طاقت فرسا در این استان نیازمند تغذیه ای متفاوت با دیگر نقاط کشور بوده است. و بر این باوریم که آینده ی روشنی در انتظار گردشگری کشور عزیزمان ایران است. این آش به دلیل ترکیبات استفاده شده در آن یکی از بهترین غذا ها برای خون سازی و پاک کردن کبد است و رنگ رخسار را روشن و گلگون می کند.

انواع مختلف ماکارونی و بهترین غذاهایی که با آنها می توانید بپزید

برخی افراد، کمی زنجفیل تازه یا نصف قاشق چای‌خوری زنجفیل را در خورش قیمه می‌ریزند تا غذا طعم و تندی خوبی به خود بگیرد. برای تهیه ماهی دودی، آن را در زمان دم کشیدن، روی برنج قرار دهید تا برنج شما عطر دودی نیز به خود بگیرد. در برخی طرز تهیه‌ها به‌جای زعفران از زردچوبه استفاده می‌شود. 4_ در صورت تمایل می توانید از فر نیز برای پخت این کباب لذیذ و خوشمزه استفاده کنید.

آشنایی با غذاهای محلی کردستان و سنندج

پس از پخت کامل گوشت و لوبیا، مخلوط رب گوجه‌فرنگی و غوره را به خورش اضافه کنید و اجازه دهید تا خورش جا بیفتد. ارومیه خورش را در ظرف سرو بکشید و با بادمجان و سیب‌زمینی سرخ شده تزئین کنید. در ابتدای پخت باید آتش کباب تند باشد تا روی گوشت کمی برشته شود. در حین پخت کباب بختیاری، هر چند دقیقه یکبار با فرچه یا چنگال کره را بر روی کباب بمالید تا نرم و لذیذ تر شود.