غذاهای محلی استان چهار محال و بختیاری بیا تور-گروه غذایی


یک عدد پیاز نگینی خرد شده را در روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شود. سپس گوشت مزه‌دار شده را با پیازها تفت دهید تا رنگ آن‌ها تغییر کند. در ادامه پوره گوجه‌فرنگی را به آن‌ها بیفزایید و اجازه دهید تا این مخلوط روی حرارت ملایم گاز با هم بپزند و آب گوجه‌فرنگی کاملا کشیده شود. اردک شکم‌پر، یکی از غذاهای محلی و اصیل ایرانی است که از سال‌های دور در استان مازندران در کنار غذاهای دیگری چون مرغ شکم‌پر و غاز شکم‌پر خورده می‌شده است. برنج، گوشت، سبزی تازه و خشک (به غیر از شنبلیله)، ادویه‌ها (به غیر از هل)، نخود فرنگی، یک عدد پیاز رنده شده و سیر له شده را با هم در یک کاسه مخلوط کنید و خوب ورز دهید.

  • در انتهای پخت، حتما لیمو عمانی‌ها را دربیاورید تا طعم غذای شما را تلخ نکنند.
  • شما می‌توانید تمام ترکیب سبزی قورمه را از ابتدا با هم تفت دهید و آن را با گوشت و حبوبات در قابلمه بریزید.
  • اگر فراموش کردید که لوبیا چیتی را از قبل خیس کنید، حتما دو بار آن را در بجوشانید و آب لوبیا را دور بریزید.

این استان از نظر اقلیمی دارای تنوع بسیاری است؛ به‌طوری که از اقلیم بیابانی در قسمت‌های جنوبی آغاز و تا اقلیم‌های نیمه مرطوب و مرطوب در قسمت‌های شمالی ادامه پیدا می‌کند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با مشهورترین غذاهای محلی استان البرز آشنا کنیم. با این وجود، طعم لذیذ و متفاوت آن باعث شده است که راه خود را به هر سفره‌ای باز کند. آش دوغ از آن دسته آش‌هایی است که کافی است فقط یک‌بار آن را امتحان کنید تا عاشق آن شوید؛ به‌خصوص اگر به طعم ترشی در غذا علاقه داشته باشید. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با طرز تهیه آش دوغ اردبیلی، نکات طلایی پخت آش دوغ و انواع آن در ایران آشنا کنیم تا بتوانید یک آش دوغ خوشمزه در خانه درست کنید و از طعم آن در کنار اعضای خانواده لذت ببرید. از مواد اولیه آش دوغ می‌توان به انواع حبوبات مانند نخود و لوبیا، سبزی‌های مختلف، تره و انواع سبزی‌های کوهی و محلی اشاره کرد.

آش دوغ

برنج، هویج، گوشت چرخ‌کرده، پیاز، کشمش پلویی، زعفران و روغن درست می‌شود. برای تهیه یک قورمه سبزی جا افتاده می‌توانید یک بار سبزی را خوب سرخ کنید و سپس آن را با گوشت تفت دهید. شما می‌توانید در ۱۰ دقیقه آخر پخت، یک یا دو عدد هل را به خورش اضافه کنید تا عطر بهتری به غذا بدهد. خورش قیمه از حدود ۸۰ تا ۹۰ سال پیش، به‌عنوان یک غذای نذری در میان ایرانیان شناخته می‌شود.

طرز تهیه کباب کوبیده حرفه ای و رستورانی خوشمزه در منزل

شما می‌توانید با مراجعه به مجموعه غذاهای محلی کجارو با لیست کامل غذاهای استان خوزستان و طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. پیازهای نگینی یا خلالی خرد شده را در همان تابه بریزید و سرخ کنید تا طلایی و سبک شوند. سپس زردچوبه را به پیاز داغ بیفزایید و تفت دهید تا بوی ادویه بلند شود. در ادامه گوشت مکعبی خرد شده را در تابه بریزید و شعله گاز را کم کنید تا گوشت‌ها با پیاز و زردچوبه تفت بخورند و رنگ آن‌ها تغییر کند.

ارومیه خورش را در ظرف سرو بکشید و با بادمجان و سیب‌زمینی سرخ شده تزئین کنید. آب‌وهوای کوهستانی این استان زمستان‌هایی سرد و پر برف و تابستان‌های خنک و مطبوع را برایش به ارمغان آورده است. همانطور که در نقشه چهارمحال و بختیاری مشاهده می کنید، 10 شهرستان (ازجمله شهرکرد(مرکز استان)، بروجن، کوهرنگ، اردل و لردگان) و 43 شهر را در خود جای داده است. چهار محال بختیاری استانی کهن است که به گواه دفینه‌ها و سفالینه‌هایش عمری بیش از 9000 سال دارد. فرهنگ بومی استان چهارمحال و بختیاری بسیار بکر و دست نخورده باقی مانده است . اگر قصد دارید این استان اصیل و زیبایی‌های بی‌شمارش را بیشتر بشناسید در این مطلب با ما همراه شوید.

آش بی‌بی سه‌شنبه یکی از آش‌های مشهور و لذیذ در شهر اراک است که بیشتر به‌عنوان نذری پخته می‌شود و بر سر سفره بی‌بی سه‌شنبه قرار می‌گیرد تا نیازمندان را حاجت روا کند. آش بی‌بی سه‌شنبه با سبزی آش، کوفته ریزه، حبوبات (نخود، عدس و لوبیا چشم بلبلی)، رشته آش، نمک، فلفل و ادویه درست می‌شود و تزیینات آن معمولا مانند آش رشته، سیر داغ، پیاز داغ؛ نعنا داغ و کشک است. کمی روغن کرمانشاهی را در یک تابه مناسب بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید تا روغن داغ شود. کوفته‌ها را برای یک ساعت در سس، روی شعله ملایم گاز بپزید تا کاملا مغز پخت شوند. در پایان کوفته‌ها را در ظرف مورد نظر بکشید و به‌همراه سس سرو کنید.

بعد از اتمام کباب کردن کباب بختیاری، آن را در کنار دیس برنج قرار دهید و آن را به همراه برنج یا نان و در کنار آن از سبزی خوردن، گوجه کبابی، پیاز و دوغ استفاده کنید. به را پوست بگیرید و بعد از جداکردن هسته‌های آن، به را در ابعاد مکعبی متوسط خرد کرده و در روغن سرخ کنید. سپس به سرخ‌شده را همراه زعفران دم‌کرده و شکر به خورشت اضافه کرده و صبر کنید تا غذا جا بیفتد. خورش قیمه نخود از غذاهای خوش‌طعم یزدی است که به‌جای لپه، از نخود در آن استفاده می‌شود. این خورش طعمی مشابه آبگوشت دارد که از همین نظر متفاوت است.

پس از پخت کامل مواد و جوش آخر، دو عدد تخم‌مرغ را در یک کاسه بشکنید و کمی هم بزنید. طرز تهیه ته تالی، بسیار ساده است و چاشنی‌های مختلف، طعم بی‌نظیر و متفاوتی را به این غذا اعطا می‌کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با طرز تهیه ته تالی آشنا کنیم. شهرهای شمالی ایران از جمله مازندران به‌غیر از جاذبه‌های منحصربه‌فرد، غذاهای بسیار خوشمزه‌ای دارند که فرهنگ این منطقه را به‌خوبی نشان می‌دهند.

دارچین، رنگ خورش را تیره می‌کند؛ پس اگر دوست دارید خورش قیمه شما روشن باشد، دارچین را حذف کنید. توجه داشته باشید که نعنا نباید زیاد سرخ شود؛ زیرا طعم غذا را تلخ می‌کند. برخی افراد برای طعم‌دار کردن شیر پلو از دارچین، هل و گلاب هم استفاده می‌کنند که کاملا سلیقه‌ای است. سوتی پلو با خورش‌هایی شیرینی چون خورش هویج یا فسنجان نیز سرو می‌شود.

طرز تهیه کباب ترکی دونر کباب خوشمزه و مخلوط رستورانی

خورش به دارای طبع معتدل به گرم می باشد و بسیار مفید بوده و سرشار از فیبر و سبوس است. همچنین خونساز بوده و برای پوکی استخوان بسیار مفید است و لیستی از ویتامین ها را در خود جای داده است. با پیاز، شکر، آلو،روغن، گوشت، رب، نمک، گوجه و به می توان این خورشت خوشمزه را تهیه کرد. اهالی چهار محال برای پخت کوفته از سبزیجات محلی و میوه استفاده می کنند و اغلب دو روز قبل از عید اقدام به پخت کوفته می کنند. مردم این استان در گذشته های دور عمده مایحتاج غذایی خود را به دلیل ارگانیک و مغذی بودن از دل طبیعت برداشت می کردند به همین خاطر غذاهایی که با این مواد تهیه می‌شدند ارزش غذایی بسیار بالایی در سبد خانوارها داشتند.