غذاهای محلی استان چهارمحال و بختیاری ویرگول


در این مرحله به ترتیب دو تکه گوشت قرمز و دو تکه گوشت مرغ را به سیخ بکشید. سپس این این روند را تا جایی ادامه دهید، که وزن هر سیخ به 150 گرم برسد. هر چقدر گوشت نازک تر باشد، بهتر پخته شده و ظاهر آن نیز زیباتر است. در مراحل پایانی پخت کباب ، کره را آب کنید و به همراه مقدار کمی زعفران دم کرده در یک کاسه کوچک مخلوط کنید. در دو دقیقه پایانی پخت کباب با قلمو از مخلوط کره و زعفران دم کرده روی کباب ها بمالید تا نرم تر و لذیذتر شوند. با دست مواد را زیر و رو کنید تا به تمام قسمت های گوشت برسند.

  • کباب‌ها را روی منقل آماده قرار دهید و در زمان پخت، برای جلوگیری از خشک شدن کباب، چند بار با استفاده از برس، آن‌ها را به ترکیب کره آب شده و زعفران آغشته کنید.
  • در ضمن سیخ ها را به طور مداوم بچرخانید، تا کباب ها یک‌دست پخته شوند.
  • البته ترخینه را به‌عنوان غذای محلی دیگر استان‌های غربی کشور از جمله کرمانشاه، لرستان و کردستان نیز می‌شناسند.
  • بلغور در زبان فارسی به‌معنای «هر چیز در هم شکسته و در هم کوفته» است و به‌طور خاص به گندم یا جوی پخته شده و خشک شده‌ای اشاره دارد که با آسیاب، نیم‌کوب شده باشد.
  • سبزی آش را بعد از شستن و خرد کردن می پزند، سپس برنج و دوغ را به آن اضافه می کنند بعد که پخته شد کمی آرد را در آب حل کرده و به آن می افزایند تا با آش به صورت غلیظ در آید.

اگر می‌خواهید به جایی بروید که سلیقه‌های سنتی و سلیقه‌های مدرن با یکدیگر به صلح برسند، پیشنهاد ما به شما رستوران کی تو است. در این رستوران هم غذاهای سنتی و انواع خورش‌های ایرانی سرو می‌شوند و هم غذاهایی مانند ساندویچ‌های مختلف و پاستا. رستوران کی تو، یکی از متنوع‌ترین منوها را بین رستوران‌های شهرکرد دارد. محیط این رستوران برای جمع‌های خانوادگی و یا سپری‌کردن عصرانه همراه با دوستان، بسیار مناسب است.

در ادامه زعفران دم‌کرده را به‌همراه دو پیمانه آب، شکر و آب لیمو ترش اضافه کنید و اجازه دهید تا سس روی حرارت ملایم غلیظ شود. دنده کباب یکی از انواع کباب‌های اصیل و لذیذ ایرانی و بسیار شبیه به شیشلیک است که اصالت آن به شهر تاریخی کرمانشاه برمی‌شود. دنده کباب با گوشت دنده گوسفند تهیه می‌شود و نسخه اصیل کرمانشاهی آن را با رب گوجه‌فرنگی، زعفران و ادویه‌جات طعم‌دار می‌کنند؛ در حالی که می‌توان این کباب خوشمزه را با انواع سس‌های دیگر نیز مزه‌دار کرد. دنده کباب، یکی از غذاهای مهم و مجلسی شهر کرمانشاه به شمار می‌آید که معمولا در مهمانی‌ها و مجالس مهم سرو می‌شود. تهیه و طبخ دنده کباب و سیخ کردن آن در خانه برخلاف بسیاری از کباب‌ها، نیاز به تبحر و تجربه خاص و رعایت کردن یکسری نکات دارد. آش مغذی ترخینه، متشکل از ترخینه جامد، حبوباتی چون عدس، لوبیا و نخود، سبزیجات معطر، پیاز، فلفل و زردچوبه است.

درب قابلمه را ببندید تا آبگوشت روی حرارت ملایم گاز به‌آرامی بپزد. نمک و پودر لیمو عمانی را در اواخر پخت به آبگوشت اضافه کنید. مردم سیستان و بلوچستان به‌واسطه فرهنگ غنی قومی محلی خود سال‌های سال است که غذایشان را از طریق منابع زراعی و دامی تهیه می‌کنند و این موضوع منجر به‌شکل‌گیری انواع غذاهای ارگانیک، سالم و مقوی نظیر کشک زرد و لندو شده است. شما می‌توانید با مراجعه به مجموعه غذاهای محلی کجارو با لیست کامل غذاهای استان سیستان و بلوچستان و طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی استان زنجان می‌توان به جغور بغور، خورش آلوچه و مرغ، پیازو، آش ترش، شش انداز، کوفته برنجی، کله جوش، آش بلغور و…

بزرگ ترین قوم ایران بختیاری ها هستند

پس از دم کشیدن هویج پلو، یک کفگیر از برنج را با مخلوط زرشک، خلال بادام و خلال پسته و دو قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده مخلوط کنید و برای تزئین روی غذا در دیس بریزید. مرغ پخته شده را روی هویج پلو بچینید و آن را با انواع ترشی یا سالاد شیرازی سرو کنید. پلو بریانی، همان طور که از نام آن پیدا است از ترکیب پلو و مایه بریانی درست می‌شود. پلو بریانی، یک نسخه کاملا گیاهی هم دارد که بدون گوشت و با سبزیجات مختلف مانند سیب‌زمینی، هویج، قارچ و غیره درست می‌شود و گیاهخواران عزیز می‌توانند از طعم آن لذت ببرند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با طرز تهیه بریانی پلو و انواع آن و همچنین ترکیب ادویه بریانی بلوچی آشنا کنیم.

۱۱. غذاهای محلی استان کرمان

گوشت را نیز به شکل ورقه های نازک( تقریبا به طول و عرض دو بند انگشت) تکه تکه می کنیم. اکنون یک قابلمه تقریبا بزرگ روی اجاق می گذاریم و دو قاشق روغن کف آن می ریزیم و نخست دو ردیف پیاز حلقه شده قرار میدهیم. مرکز این استان شهرکرد است و با ۲۰۶۶ متر ارتفاع از سطح دریا، مرتفع‌ترین مرکز استان کشور ایران است. میانگین ارتفاع در استان چهارمحال و بختیاری حدود ۲۱۵۳ متر است و به همین خاطر استان چهارمحال و بختیاری را بام ایران می‌دانند. رستوران قاشق نقره‌ای یکی از ارزان‌ترین و در عین حال مدرن‌ترین رستوران‌های شهرکرد است. در این رستوران نیز غذاهای ایرانی با کیفیتی قابل قبول سرو می‌شوند.

اگر مشکل چربی و کلسترول ندارید از روغن حیوانی زردرنگ استفاده کنید تا رنگ و لعاب بهتری به غذای شما دهد. شما می‌توانید گوزلمه را با کمی سبزی خشک و معطر تزئین کنید. این وعده غذایی را می توانید به عنوان وعده اصلی در ناهار یا شام میل کنید که حاوی مواد غذایی بسیار مفید و کاملی است. بریز به زبان بختیاری یعنی سرخ کردن، آب بریز یعنی گوشتی که با آب خودش بپزد و سرخ شود، که بصورت مخفف در آمده و شده آبریز. پس از اینکه سیخ کردن گوشت به اتمام رسید سیخ ها را روی یک سطح صاف مانند تخته گوشت قرار دهید و مانند کباب برگ با پست کارد کمی روی گوشت ها بکوبید تا تخت و یکدست شوند. خمیر نان را روی آتش می ­پزند سپس آنرا زیر خاکستر آتش می­ گذارند تا خوب پخته شود بعد کمی روغن به آن می ­زنند و می­ خورند.

۲۲. غذاهای محلی استان خراسان جنوبی

در مرکز استان، هفشجان، بروجن، فرخ شهر و برخی دیگر از شهرهای استان به زبان فارسی با لهجه خاص خود صحبت می‌کنند. در میان رستوران‌های شهرکرد، کافه لئو مدرن‌ترین فضا و منو را دارد. این مکان برای سپری کردن اوقات همراه با دوستان در یک بعدازظهر، بهترین انتخاب است. اگر در تابستان به شهرکرد رفته‌اید، با رفتن به کافه لئو و سفارش یک آیس پک شکلاتی حسابی خنک می‌شوید. در زمستان‌ها نیز این کافه با قهوه‌های گرم و عالی در انتظار شما است. این خورشت بسیار شبیه خورشت بادمجان است وتمامی مواد یکسان است و تنها به جای بادمجان از بامیه استفاده می شود.