غذاهای شمالی 20 غذای خوشمزه شمال ایران


مرغ را با نمک، زردچوبه و فلفل سیاه ماساژ داده تا کاملا طعم دار شود. پاهای مرغ را با نخ مخصوص بسته و در قابلمه به همراه روغن مایع از دو طرف سرخ کنید تا مرغ کاملا طلایی شود. ماهی گردوبیج یا ماهی شکم‌پر شمالی – در این دستور آموزش غذای عالی و خوشمزه شمالی بدون یک قطره روغن را خواهید دید. اشپل یا تخم ماهی سفید، یکی از چاشنی‌های گیلکی است که معمولا در کنار انواع غذاهای محلی سرو می‌شود.

  • کئی پلا همان کدوپلوی مازندرانی است که در تهیه آن از کدو حلوایی رنده‌شده، پیاز، زیره، زردچوبه، گوشت چرخ‌کرده، برنج و کره‌ محلی استفاده می‌کنند.
  • نمک و زردچوبه و رب وگردوها را خرد کنید و سبزی معطر را به پیاز اضافه کنید.
  • پس از چند دقیقه و برشته شدن کوکو، آن را برگردانید و طرف دیگر آن را نیز سرخ کنید.
  • در ادامه دو تا سه قاشق غذاخوری روغن را در یک تابه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا داغ شود.
  • برخی افراد به‌جای بادمجان از کدوی خورشتی استفاده می‌کنند.

برای درست کردن این غذا از گوشت اردک، گردو، پیاز سرخ شده، آب، شکر، رب انار و دانه های ساییده شده ی انار استفاده می شود. باید چند ساعتی زمان بدهید تا این غذا حسابی جا بیفتد و بعد آن را به همراه برنج و ترشی های محلی میل کنید. ماهی مالاتا، مالاته، مالابیج یا مالاتای ترش یک غذای محلی گیلانی است که معمولا آن را با برنج کته یا آبکش، اشپل ماهی، باقلای مازندرانی، ترب محلی و ماست سرو می‌کنند. خاستگاه این غذای دریایی به شهر‌های رامسر در مازندران و رودسر در گیلان یعنی حوزه شمال شرقی این استان برمی‌شود.

طرز تهیه گمج کباب رشتی خوشمزه و مخصوص به روش رستورانی

گیلانی‌ها معمولاً در کنار باقلاقاتق ماهی شور و اشپل سرو می‌کنند که ترکیبی هیجان‌انگیز است. شامی یا شامی کباب یکی دیگر از انواع غذاهای خوشمزه گیلانی است که با سس و مخلفات دیگر تهیه می‌شود. برای کسانی که زیاد وقت آشپزی ندارند، هم‌چنین کسانی می‌خواهند لاغر شوند، کدوبره پیشتهاد خوبیست. مواد اصلی این غذا سیب زمینی، کدو سبز، گوجه فرنگی،سیر و تخم مرغ است. این غذای ساده پیشنهاد خوبی برای سفره‌های شما نیز می‌تواند باشد. در شهرت و خوشمزگی غذاهای گیلانوانواع خورشت شمالی همین بس که گیلان به عنوان «شهر خلاق غذا» در یونسکو ثبت شده است.

یک لیوان آب جوش دیگر به خورش اضافه کنید و اجازه دهید تا خورش بپزد. پس از گذشت نیم ساعت، رب انار را در خورش بریزید، شعله را کمی زیاد کنید و درب قابلمه را نیمه باز بگذارید تا رنگ خورش عوض شود. در این حین، تکه‌های ماهی را سرخ کنید و پس از به روغن افتادن خورش، آن‌ها را در خورش بریزید. پس از حدود سه تا چهار دقیقه در خورش آب نارنج بریزید و گاز را خاموش کنید.

شامی کباب

در این حین، گوشت مزه‌دار شده با پیاز و ادویه را به سیخ بکشید و روی زغال کباب کنید. برای سرو، خوراک لوبیا را در ظرف بکشید و تکه‌های کباب را روی آن بچینید. در روش دوم، یک تابه پر از آب را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا آب گرم شود، اما نجوشد. سپس کولی‌ها را دوتا دوتا در آب گرم بریزید و پس از چند لحظه آن‌ها را دربیاورید.

۴- واویشکا (لیست ۸ غذای شمالی)

این غذای لذیذ و مقوی را می‌توان به‌عنوان وعده اصلی همراه با برنج سرو کرد. حبوبات از قبل خیس خورده را با گوشت و آب تازه در قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا نیم‌پز شوند. شما می‌توانید به‌جای ریختن بادمجان، سیب‌زمینی و گوجه در خورش، برای سرو، مرغ پخته شده را در یک کاسه گود بریزید و با سیب‌زمینی، گوجه و بادمجان سرخ شده نوش جان کنید. در ادامه لپه پخته را به ترکیب سیر، پیاز و تخم‌مرغ اضافه کنید. در تهیه مسمای مرغ و بادمجان می‌توان به‌جای استفاده از گوجه از پوره گوجه‌فرنگی یا رب هم استفاده کرد.