غذاهای شمالی با ماهی


دو کیلو سبزی تازه که شامل گیشنیز، جعفری، اسفناج، تره، ترشک و برگ گزنه تازه میشود خرد کنید. این غذا معمولاً به همراه کته یا به عنوان مکملی برای برنج و ماهی شور خورده می‌شود. این غذا را محلی ها در گمج و چندین ساعت زمان می پزند تا کاملا جا بیفته و خوشمزه تر شود. وقتی کاملا سرخ شد، نیم کیلو سبزی(که شامل نعناع، گشنیز، پونه کوهی(خَنِش،خالواش)) را اضافه کرده و کاملا تفت دهید. در تابه را گذاشته تا مواد بجوشد و بعد حرارت را کم کرده تا گوشت به آرامی بپزد. گوشت را با نمک فلفل و گلپر ورز دهید تا کاملا مزه دار شود.

  • اگر از باقالی خشک استفاده می‌کنید، آن را از دو روز قبل خیس کنید.
  • شما می‌توانید گوشت را از این طرز تهیه حذف کنید تا یک غذای گیاهی داشته باشند.
  • در ادامه رب انار و رب گوجه فرنگی را در قابلمه خورش بریزید و اجازه دهید تا گردو روغن پس بدهد و فسنجان جا بیفتد.

این غذا از گوشت راسته گوسفندی، سبزیجات محلی شمال کشور، رب انار، گردو آسیاب شده، سیر و پیاز رنده شده تهیه می شود. لوبیا چیتی را از شب قبل در آب خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ آن گرفته شود. سپس آب آن را خالی کنید و با آب تازه روی حرارت ملایم گاز بپزید. پیاز نگینی خرد شده را در روغن داغ تفت دهید تا طلایی و سبک شود. سیر له شده و گوجه فرنگی خرد شده را به بقیه پیاز در تابه بیفزایید و تفت دهید تا آب گوجه فرنگی کاملا کشیده شود. مواد تفت داده شده را به‌همراه سیب‌زمینی از وسط نصف شده به لوبیای پخته اضافه کنید.

آش کدو

«واویشکا» غذایی با ریشه روسی است که بعد از جنگ جهانی دوم به آشپزخانه گیلانی راه پیدا کرد. برای درست کردن واویشکا می‌توانید هم از گوشت قرمز استفاده کنید و هم از گوشت مرغ یا دل و جگر مرغ، گوسفند و گوساله. اگر هم گیاهخوار هستید واویشکا را با بادمجان و بدون گوشت قرمز و گوشت سفید درست کنید. برای خواندن مراحل طرز تهیه واویشکا روی لینک مطلب کلیک کنید.

۶ تا بادمجان متوسط رو پوست گرفته و نگینی خرد کنید و داخل آب و نمک‌ گذاشته تا تلخی بادمجان گرفته شود. بادمجان ها را آبکش کرده و خشک کنید، سپس در روغن داغ سرخ نمایید. ۲ لیوان آب یخ همراه یخ اضافه کرده و در گمج رو گذاشته تا با حرارت ملایم ۱ ساعت بپزد. ادویه‌ها شامل نمک، زرچوبه، فلفل سیاه افزوده و در قابلمه را گذاشته تا با حرارت کم به مدت یک ساعت و نیم بپزد.

طرز تهیه خورش فسنجان خوشمزه و مجلسی اصیل گیلانی

پارکینگ اختصاصی از جمله ویژگی‌های مهم و کاربردی این رستوران بوده که عده زیادی برای میل کردن غذا به آن سر خواهند زد. این رستوران در بلوار امام، کنار هتل پردیس واقع شده است. از دیگر مزیت‌های این رستوران گیلکی که مشتریان و گردشگران، بسیار از آن تعریف کرده‌اند، صبحانه‌هایش است که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد. همچنین در این رستوران موسیقی زنده پیانو شنیده می‌شود که لذت غذا خوردن را چند برابر می‌سازد. اگر علاقه‌مند به سفر هستید و بیش‌ترین مقاصدی که دوست دارید به آن سر بزنید، نواحی شمال ایران است، حتماً گذرتان به رستوران گیلکی آن مناطق افتاده است. اگر هم برای اولین بار است که می‌خواهید به طرف گیلان سفر کنید حتماً باید غذا خوردن را در رستوران گیلکی گیلان تجربه کنید.

کال کباب را می‌توانیم در بخش پیش‌غذاهای شمالی نیز قرار دهیم. بهتر است بدانید برای تهیه کال کباب از گوشت استفاده نمی‌شود. بادمجان، سیر، گردو، آب انار و نعناع از جمله مواد لازم برای درست کردن کال کباب محسوب می‌شوند.

شعبه دیگر گمج فقط بیرون‌بر است و در فودکورت راه‌ چوبی در پارک آب و آتش فعال است. البته در آنجا می‌توانید غذایتان را در همان فودکورت میل کنید اما رستوران فضای اختصاصی ندارد. اگر از طرفداران آش هستید حتما بشته واش را امتحان کنید و از طعم آن لذت ببرید. این آش با استفاده از اسفناج، عدس، سیر، پیاز، زیره‌ سبز و زردچوبه تهیه می‌شود و سرشار از آهن است.