غذاهای شمالی با ماهی-گروه غذایی


در تهیه پامادور قاتوق پودر سیر می تواند جایگزین سیر رنده شده شود. این غذای خوشمزه از ترکیب بادمجان کبابی، گوجه‌فرنگی، سیر و تخم‌مرغ تهیه می‌شود و طعم و مزه بی‌نظیری دارد. میرزا قاسمی را هم به‌عنوان پیش غذا و هم به‌عنوان غذای اصلی می‌توان سرو کرد. اگر به دنبال غذاهای شمالی با اسفناج هستید، می‌توانید خورشت اسپناساک را در شهرهایی همچون آمل، تنکابن، بابل و … میل کنید. این خورش خوشمزه با گوشت گوسفند و اسفناج درست می‌شود و طعم بی‌نظیری دارد. شمالی‌ها گوشت چرخ‌کرده را با سبزیجات معطر ترکیب می‌کنند و به همراه گوجه فرنگی و روغن می‌پزند.

  • مواد اصلی این غذا، اسفناج پخته، عدسی، سیر، انار ترش است.
  • اناربیج یکی دیگر از غذاهای اصیل گیلانی است که در شهرهای رشت، رودسر، لاهیجان، انزلی و … در مناسبت‌های خاصی مانند شب یلدا سرو می‌شود.
  • هنگامی که آب سیر گرفته شد آن را داخل تابه‌ای بریزید و مقداری روغن به آن اضافه کنید و تفت دهید البته حواستان باشد تا سیرها سرخ نشوند.
  • اگر مثل من غذاهای ترش دوست دارید از خوردن این خورش ترش مزه غافل نشید که در ظرف گمج درست میشه.

رستوران گلسار جزو رستوران‌های معروفی است که در بلوار گلسار قرار دارد. بلوار گلسار یکی از بلوارهای معروف رشت به حساب می‌آید که معمولاً آن را برای شکم‌گردی انتخاب می‌کنند. این رستوران جزو رستوران های سنتی رشت به حساب می‌آید و تنوع منوی بسیار عالی دارد. رستوران خاور خانمهمین هم باعث شده است که رستوران بسیار معروف باشد و از همه جا برای خوردن دستپخت خاور خانم پشت در رستوران صف بکشند و انتظار طولانی را تحمل کنند. البته نگران نباشید، اگر جایی برای نشستن پیدا کنید خدمه محلی رستوران به بهترین شکل و در سریع‌ترین زمان به شما سرویس می‌دهند. کته‌های ته دیگی رستوران خاور خانم که در دیس بر روی میز‌ها سرو می‌شود، ماست کوزه‌ای، ترشی‌های خانگی و مرغ شکم‌پر اعلای رستوران خاور خانم، متفاوت است و حتما باید امتحانش کنید.

فرهنگ غذایی گیلانی‌ها

غذاهای شمالی ایران چند عضو اصلی دارند که معمولا در بیشتر دستور پخت های شمالی پیدا می شوند که از آن ها می توان به سیر، سبزی، رب انار و بادمجان اشاره کرد. از مواد اصلی این غذا می‌توان به گوشت چرخ کرده، کدوی رنده شده، پیاز، زیره، برنج و کره محلی اشاره کرد. شاید باورتان نشود با اسفناج چنین غذای خوشمزه‌ای پخته شود. با ترکیب گوشت، اسفناج تازه، سبزیجات معطر، سیر، نعنا، پیاز و هویج این غذای خوشمزه شمالی پخته می‌شود. اینکه شما بتوانید مواد اولیه تازه و ارگانیک تهیه کنید یکی از رموز اصلی در آشپزی است. غذاهای محلی مازندران به این دلیل بسیار خوشمزه هستند که مواد اولیه آنها تازه بوده و در دسترس است.

با چندین غذای شمالی خوشمزه آشنا شوید!

استفاده از گردوی آسیاب شده و پخته شدن در زمان طولانی و با دمای کم، از مهم‌ترین رمز‌های خوشمزگی و جاافتادگی این غذای محلی گیلان است. نام کهی پلا شاید کمی عجیب به نظر برسد و به گوش ناآشنا باشد، اما این نام برای اهالی مازندران مژده یک غذای خوش‌طعم و لذیذ را خواهد داد. همانطور که گفته شد، کهی در زبان مازندرانی به معنای کدو بوده و پلا هم به معنی پلو است، بنابراین کهی پلا همان کدو پلو است. در ترکیب این غذای خوش آب‌و‌رنگ مواد غذایی همانند کدو حلوایی رنده شده، برنج، گوشت چرخ کرده، پیاز، زیره، کره محلی و ادویه به کار می‌رود. توصیه می‌کنیم حداقل یکبار طعم کهی پلا مازندرانی را بچشید.

ماهی مرکب صادراتی است و برای تهیه آن باید کمی در بازار جست‌وجو کنید و آن را سفارش بدهید. قلیه‌ماهی هم از آن غذاهای جنوبی است که آوازه‌شان از مرزهای جنوب رد شده و به نقاط دیگر کشور هم رسیده است. در ترکیب این غذا از ماهی، رب انار، سبزی مخصوص یعنی گشنیز و شنبلیله و تمبر هندی استفاده می‌شود. برای درست کردن کال کباب بادمجان کباب شده در گمج (ظرف سنتی سفالی) با گوشت کوب کوبیده می‌شود. سپس مواد به آن افزوده شده و کوبیدن ادامه داده می‌شود تا مواد کاملاً با هم مخلوط شوند.