غذاهای سنتی شهرهای مختلف ایران چهار محال و بختیاری-گروه غذایی


آب‌ریز غذایی است که برخلاف نام آن، در پخت از آب استفاده نمی‌شود. در حقیقت وجه تسمیه این غذا این است که گوشت را درون قابلمه می‌ریزند و در آن را می‌گذارند. بخاری که به در قابلمه می‌رسد سرد می‌شود و به صورت قطرات ریز به درون ظرف برمی‌گردد، به همین دلیل این غذا را با نام آب‌ریز یا آنطور که در زبان محلی می‌گویند اوبریز می‌شناسند. گوشت خرد کرده با روغن سرخ می ­کنند و با آب می ­پزند و مقداری گیاهان کوهی نظیر آویشن و سیر و تره به آن می زنند و می­ خورند این غذا خوراک روزانه­ ی خانوار ایل است. آرد را الک می­ کنند کمی آب به آرد می­ زنند و می ­مالند تا دانه دانه شود. آب را جوش آورده نوعی سبزی کوهی بنام بوسور BOSOR یا لیز Lis که لعاب دارد و برای سرماخوردگی مفید است شسته به آب جوش می­ زنند و آرد را اضافه می کنند.

  • برای آشنایی با طرز تهیه تباهگ به مجموعه غذاهای محلی کجارو سر بزنید.
  • به‌جای لیمو امانی می‌توان از گرد لیمو یا گرد غوره و همچنین آب لیمو نیز استفاده کرد.
  • این غذا از ترکیب نان فطیر که در زبان لری به آن چزنک و نوعی روغن حیوانی به نام رغو درست می‌شود.
  • نیم ساعت قبل از پخت کباب بختیاری، آبلیمو را نیز به ظرف حاوی گوشت و مرغ اضافه کنید.

پیاز دوم را نگینی خرد کنید و با کمی روغن در یک تابه بریزید تا کمی تفت بخورد. سپس زردچوبه و نمک را به آن بیفزایید و مواد را خوب با هم تفت دهید تا بوی ادویه بلند شود. گردوهای خیس خورده را به مواد داخل تابه اضافه کنید و تفت دادن را برای یک تا دو دقیقه ادامه دهید.

نکات مربوط به پخت کباب بختیاری

ماست و آب را در یک قابلمه بریزید و آن‌ها را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید. در این مرحله، ماست و آب را مرتب هم بزنید تا ماست نبرد و گلوله گلوله نشود. فیله گوشت و مرغ را بشویید و آن‌ها را پس از خشک شدن روی تخته برش بزنید. سپس با استفاده از بیفتک یا گوشتکوب به‌آرامی گوشت و مرغ را بکوبید تا نرم شوند. نیم ساعت قبل از پخت کباب، مقداری آب لیمو ترش تازه و نمک به گوشت و مرغ‌ها اضافه کنید. در تهیه این غذا نیز از انواع آلوهای خوش‌عطر و طعم استان چهارمحال و بختیاری استفاده می‌شود.

در واقع این گیاه در منطقه کوهستانی کردستان به‌وفور به چشم می‌خورد و بهترین فرصت برای تهیه خورشی ترش و لذیذ به حساب می‌آید. ریواس اثر دارویی و درمانی بسیاری دارد که از آن جمله می‌توان به رفع تشنگی و تب، تقویت بینایی، تسکین ناراحتی‌های عصبی و کم‌خوابی، افزایش سطح انرژی بدن، خاصیت ضدسرطانی و غیره اشاره کرد. کلانه یا «که لانه»، یک نان محلی و خوشمزه است که از ۳۰۰ سال قبل تاکنون پخت می‌شود. اصالت این نان به شهرهای کردنشین کردستان و کرمانشاه برمی‌شود. کلانه که به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین فست فودهای دنیا شهرت دارد، با نام «پیتزای کردی» نیز شناخته می‌شود.

پودر گردوی به روغن افتاده را با کشک خیس خورده مخلوط کنید و آن‌ها را بسابید. سابیدن باید آن‌قدر ادامه پیدا کند تا کشک‌ها از همدیگر جدا شوند. در این مرحله به کشک‌ها آب اضافه کنید تا ذرات جداشده از کشک‌ها در آب حل شوند. قیمه پیچاق اردبیل، یکی از انواع این خورش متفاوت و بسیار لذیذ است که با تخم‌مرغ، خلال بادام، برگ مو، زعفران، کره محلی و ادویه خورشتی درست می‌شود. برای ترش کردن قیمه پیچاق به‌جای لیمو عمانی از آب لیمو یا آبغوره استفاده می‌شود.

۳۱. غذاهای محلی استان آذربایجان شرقی

این سد خاکی با هسته رسی، دارای مخزنی به حجم ۱/۳ میلیون مترمکعب می‌باشد. طول تاج سد ۴۱۰ متر و عرض تاج آن ۸ متر و ارتفاع از روی پی در عمیق‌ترین ناحیه ۴۲ متر است.[۴۸] در وجه تسمیه نام چشمه زنه باید توجه داشت که نام زنه به علت زایش چشمه‌ای جوشان در کوه جهان بین هفشجان می‌باشد. اهالی این شهر نیز با گردو غذایی خوشمزه به نام گردو پلو را طبخ می‌کنند که با مرغ، گوشت یا به‌صورت گیاهی نیز سرو می‌شود.

جالب است بدانید که به واسطه استفاده از گوجه و برنج در این خوراک که خاصیت خون سازی دارند یکی از مقوی ترین و مفیدترین غذاها به شمار می رود. اگر شما شرایط استفاده از منقل را ندارید، می‌توانید کباب بختیاری را به صورت تابه ای نیز درست کنید. برای این کار باید از سیخ چوبی به جای سیخ فلزی استفاده کنید. سپس یک قابلمه جا دار را تهیه کنید و مقداری روغن مایع را در آن بریزید و بر روی اجاق گاز قرار دهید و بعد از داغ شدن آن سیخ را در آن قرار دهید تا سرخ شود. البته کباب بختیاری را نیز می توان در فر کباب کرد، فقط باید فر را در حرارت بالا قرار دهید تا کباب ها کاملاً پخته شوند.

در این حین، هر پنج دقیقه یک بار برنج‌ را از دیواره قابلمه به‌سمت بالا جمع کنید تا به‌شکل گنبد دربیاید. پس از تبخیر کامل آب، ماهی‌ها را روی برنج بچینید و روی درب قابلمه‌ دم‌کنی بگذارید. از مشهورترین غذاهای بوشهری می‌توان به قلیه ماهی، قلیه میگو، قیمه بوشهری، شکر پلو، رنگینک، یتیمک بوشهری، دمی لخ لاخ، نان قراپیچ، حلوای انگشت پیچ و نان گرده، نان تیری و بسیاری از غذاهای دیگر اشاره کرد. ماش را پس از پاک کردن و شستن، به‌همراه آب تازه در قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا ماش‌ها خوب بپزند. پس از خنک شدن ماش، آن‌ها را چنگ بزنید تا تفاله‌های ماش (پوست ماش) جدا شود.

تکه‌های گوشت را به پیاز سرخ شده بیفزایید و آن‌ها را با هم تفت دهید تا گوشت، تغییر رنگ دهد. سپس فلفل و ادویه دلخواه خود را در تابه بریزید و مواد را با هم تفت دهید. حدود دو پیمانه آب جوش در تابه بریزید و درب آن را ببندید تا گوشت، روی حرارت ملایم گاز بپزد.