غذاهای سنتی شهرهای مختلف ایران چهار محال و بختیاری-گروه غذایی


برای پخت کباب بختیاری در ماهیتابه، باید شعله گاز را روی حرارت ملایم تنظیم کنید تا گوشت آب نیفتد و به آرامی پخته شود. شوربای قیمه ریزه، یک غذای مقوی و لذیذ بختیاری است که با برنج، گوشت چرخ‌کرده، پیاز، سبزی آش و نعنا خشک درست می‌شود. چینش غذا در مجمع هم روش خاص خودش را دارد به این صورت که یک لایه پلو در سینی می‌ریزند و یک لایه گوشت روی آن قرار می‌دهند و دوباره برنج روی آن می ریزند. دستور پخت این غذا با چلو گوشت تفاوت زیادی ندارد، اما اگر بر روی هیزم پخته شود بدون شک طعم دلچسب‌تری خواهد گرفت. یکی از معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای لری ، سغدو یا همان دلمه سیرابی و شیردون است. این غذا دقیقا همان دلمه‌ای است که در همه جای ایران رایج شده با این تفاوت که داخل آن سیراب یا شیردون خرد شده را با موادی مثل لپه و برنج و آلو مخلوط می کنند و در همان سیرابی می‌پیچند.

خورش قیمه، غذایی پرطرفدار در میان ایرانیان است و در مناطق مختلف کشور، با دستور پخت‌های متنوعی طبخ می‌شود. از طعم و مزه فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند و مردم این استان در مناسبت‌ها و فصول مختلف، غذاهای متنوعی می‌پزند. ترخینه، یکی از غذاهایی است کهدر فصل زمستان و به‌دلیل شیوع سرماخوردگی طبخ و خورده می‌شود. البته ترخینه را به‌عنوان غذای محلی دیگر استان‌های غربی کشور از جمله کرمانشاه، لرستان و کردستان نیز می‌شناسند.

  • همانطور که در نقشه چهارمحال و بختیاری مشاهده می کنید، 10 شهرستان (ازجمله شهرکرد(مرکز استان)، بروجن، کوهرنگ، اردل و لردگان) و 43 شهر را در خود جای داده است.
  • مقداری روغن در تابه بریزید و اجازه دهید تا روی شعله متوسط گاز داغ شود.
  • یکی از مهم‌ترین مواد اولیه خورش خلال بادام کرمانشاهی، روغن حیوانی یا روغن کرمانشاهی است که طعم و عطر بی‌نظیری به این غذا هدیه می‌کند.
  • نمک را در نیم ساعت پایانی به خورش اضافه کنید و طعم آن را بچشید تا در صورت نیاز به آن نمک یا فلفل بیشتری بزنید.
  • این چشمه در محلهٔ ساطح لردگان واقع است که مظهر شهر لردگان است.

رستوران تخت جمشید از آن دسته از رستوران‌های شهرکرد است که چیدمان و دکوراسیون قدیمی خود را حفظ کرده است. «چهارمحال و بختیاری بام ایران، سرزمین هزار چشمه + تصاویر». در ادامه این مطلب پیشنهاد می‌کنیم طرز تهیه چلوکباب قفقازی و طرز تهیه کباب وزیری (چلوکباب وزیری) را مطالعه کنید. شما می‌توانید برنج را جدا دم کنید و در نهایت مخلوط گوشت و گردو را با زعفران و زرشک روی آن بریزید. غذاهای لری همانند فرهنگ غنی آن حرف‌های زیادی برای گفتن دارد؛ غذاهایی که در مناسبت‌ها، مراسم‌ها، مهمانی‌ها و روزمره پخته می‌شود و معمولا از دسته آش‌ها یا غذاهای گوشت دار هستند.

جالب است بدانید که سن امید به زندگی در گیلان، چند سال بیشتر از میانگین کشوری است و گفته می‌شود که یکی از دلایل این مسئله، مصرف زیاد ماهی در این منطقه است. سازمان یونسکو در سال ۱۳۹۴، رشت را به‌عنوان پایتخت خلاق غذا معرفی کرد و البته با توجه به این حجم از تنوع غذایی، این اتفاق به‌هیچ‌وجه تعجب‌آور نیست. شما می‌توانید با مراجعه به مجموعه غذاهای محلی کجارو با لیست کامل غذاهای استان گیلان و طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. استان سرسبز گلستان به مرکزیت شهر گرگان، در شمال کشور قرار دارد. وجود قومیت‌های گوناگون و موقعیت جغرافیایی استان گلستان در حاشیه شرقی دریای خزر، فرهنگ و ذائقه‌ غذایی خاصی را در این منطقه خلق کرده است.

۳۱. غذاهای محلی استان آذربایجان شرقی

برای تهیه این غذای لری، ترخینه را در آب خیس می‌دهند تا نرم شود و آن را با آب روی دیگ می‌گذارند و حبوبات را اضافه می‌کنند تا خوب بپزد. پیاز داغ و ادویه‌های لازم را به آن اضافه می‌کنند و اجازه می‌دهند آش خوب جا بیفتد. اگر بخواهند ترخینه را خودشان درست کنند، بلغور گندم یا جو را به مدت چند ساعت روی حرارت می‌پزند تا به حالت خمیری دربیاید.

۲۷. غذاهای محلی استان البرز

برای پخت شله بریان 6 تا ٧ ساعت زمان لازم است تا خوب پخته شده و جا بیفتد. مواد اولیه این غذا شامل گوشت، برنج، کمی عدس و نخود می باشد که همه را در قابلمه ریخته زیر آتش قرار می دهند و بعد از پخت قابلمه را در آورده و با گوشت کوب له می کنند و بعد به آن هل و زیره می افزایند. این غذا برای کسانی که دچار سرما خوردگی شده اند توصیه می گردد. در ادامه زعفران دم کرده را به همراه کمی روغن مایع و نمک و فلفل به مواد اضافه کنید.

دیدگاه برای “بهترین و معروف ترین غذا‌های چهارمحال و بختیاری”

توجه داشته باشید که زمان پخت گندم از دیگر مواد طولانی‌تر است و به همین علت، پخت آن باید قبل از بقیه مواد آغاز شود. پس از نیم‌پز شدن نخود و گندم، بقیه حبوبات را به‌همراه لیزک، ادویه، زردچوبه و نمک در آش بریزید و صبر کنید تا همه مواد بپزند و آش شما جا بیفتد. شما می‌توانید با مراجعه به مجموعه غذاهای محلی کجارو با لیست کامل غذاهای استان کرمانشاه و طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. گوشت خورشتی را همراه با کمی دارچین و فلفل و زردچوبه در مقداری روغن سرخ کنید و سپس آب روی آن بریزید تا گوشت بپزد. پیاز خردشده را در ظرفی دیگر در روغن تفت دهید و وقتی طلایی شد، نعنا و جعفری که ساطوری کرده‌اید، به آن اضافه کنید. سپس ریواس را پوست بگیرید و آن را به ابعاد مکعبی برش بزنید و به مخلوط سبزی و پیاز داغ بیفزایید تا تفت مختصری بخورد.