غذاهای ایرانی لیست 65 غذای ایرانی خوشمزه و جدید مجله کوروش-گروه غذایی


آبگوشت قنبید یا همان آبگوشت کلم سنگ خواص بسیاری دارد و یکی از مفیدترین آبگوشت‌ها است. این غذا برای بهبود و التیام درد کمر، زانو و استحکام بخشی به استخوان مفاصل و کاهش ورم در دیافراگم و روده‌ها تاثیر بی‌بدیل و بی‌نظیر دارد. برخی حبوبات ادویه ها و رب هم از دیگر اجزای این غذای دلچسب است. بین خودمان بماند اما هر نوع آبگوشتی را باید با پیاز خورد تا آنچنان که باید به دل بچسبد. عدس پلو یکی از پررنگ و لعاب ترین انواع پلوهای مخلوط است که درست‌کردن آن زمان زیادی لازم ندارد.

بعد از اینکه پیازها نرم و طلایی شدند، به قابلمه شنبلیله و گشنیز خرد شده را اضافه کنید و مواد را هم بزنید و با یکدیگر تفت دهید. تفت دادن را تا زمانی که رنگ سبزی‌ها تیره شود و آب آن‌ها تبخیر شود ادامه دهید. حرارت باید متوسط رو به بالا باشد تا زمانی که آب بجوش بیاد. برای تهیه بورک حلزونی با قارچ و مرغ از خمیر یوفکا استفاده می‌کنیم. این خمیر در اکثر فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های بزرگ موجود است.

  • به‌عنوان مثال عده‌ای به جای گوشت قرمز از گوشت مرغ استفاده می‌کنند.
  • پخت ته چین بسته به ضخامت آن یک ساعت تا یک ساعت و نیم زمان می‌برد.
  • کلم قمری را هم می‌توانید همانند خلال‌کردن سیب‌زمینی برای سرخ کردن خرد کند.
  • این غذا در اصل یک غذای مجلسی برای شیرازی‌‌ها است و با نان سرو می‌شود.
  • استان مرکزی به دلیل موقعیت جغرافیایی خود و نزدیکی به کوه‌های مرتفع، از آب و هوایی متنوع برخوردار است که باعث رویش انواع گیاهان، میوه‌ها و سبزیجات مختلف بومی در این استان شده است.

کشمش پلو یکی از غذاهای قدیمی و سنتی ایرانی است که در کشورمان با دستور پخت های مختلفی تهیه می‌شود. به‌عنوان مثال عده‌ای به جای گوشت قرمز از گوشت مرغ استفاده می‌کنند. با این حال یکی از خوشمزه‌ترین کشمش پلو مدل مازندرانی است که در ادامه آن را در این مقاله از مجله اسنپ اکسپرس به شما آموزش می‌دهیم.

این غذای ایرانی ساده و سنتی را می‌توانید به عنوان پیش‌غذا هم به کار ببرید. غذاهای مجلسی اصالتا ایرانی را می‌توانید به راحتی در منوهای رستوران‌ها پیدا کنید ولی این غذاها را خودتان هم می‌توانید در خانه درست کنید. معمولا غذاهای ایرانی مجلسی امتحان خود را پس داده‌اند و با ذائقه ایرانی‌ها کاملا سازگاری دارند. این غذا به لطف مرغ، عوارض گوشت قرمز را ندارد و از بیماری هایی که ممکن است ایجاد کند جلوگیری می کند. مرغ منبع ویتامین B6 است که قند خون را کنترل می کند، فعالیت انسولین را تنظیم می کند و از بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می کند. همچنین زرشک در زرشک پلو از دیرباز برای درمان بسیاری از بیماری ها با فواید فراوان استفاده می شد.

۵- غذاهای ایرانی مجلسی ، زرشک پلو

اگر به موضوع دسرهای ایرانی علاقمند شده‌اید، در مقاله معرفی دسرهای ایرانی در این باره بیشتر بخوانید. برای آشنایی در ادامه به فهرست جامع انواع غذاهای ایرانی پرداخته‌ایم. یکی دیگر از دسرهای ایرانی که بیشتر در شهرهای شمالی کشور یافت می‌شود، کلوچه است. کلوچه در کشور ایران با ترکیبات و دستور پخت­های متنوعی پخته می­شود. اما از بین این کلوچه­ها، کلوچه فومن بسیار محبوب و مشهور است. یکی از لذت‌­های گذراندن یک عصر دلپذیر، خوردن کلوچه فومن با چای است.

لیست غذا با گوشت چرخ کرده برای ناهار:

بعضی از غذاها هم بومی یک شهر یا منطقه هستند و با سبزیجات بومی آن منطقه درست می‌شوند و نام مواد به کار رفته در این غذاها، روی آنها گذاشته می‌شود. طعم این کوفته بسیار لذیذ و خوشمزه است و شباهت زیادی به سایر کوفته‌های ایرانی دارد. شما می‌توانید این غذا را هم برای وعده ناهار و هم شام آماده کنید و همراه با نان یا برنج سرو کنید. برای خواندن طرز تهیه شفته اراکی با گوشت و آرد نخودچی می‌توانید به مقاله طرز تهیه شفته اراکی مراجعه کنید. قابلمه را با حرارت ملایم روی گاز قرار دهید تا آلبالو آب بیندازد و بجوشد.

در میان دستور انواع غذای ایرانی، «آبگوشت متنجنه یا متنجون» یک غذای اصالتا کرمانی و متعلق به رفسنجان است. در طرز تهیه آبگوشت متنجنه کرمانی، از گوشت گوسفندی، لوبیا چیتی و سیب زمینی استفاده می‌شود. همدانی‌ها در لیست انواع غذای ایرانی محبوب خودشان، «آبگوشت بزباش» را به عنوان یک غذای مجلسی ایرانی جا داده‌اند. به این غذا آبگوشت قورمه سبزی هم گفته می‌شود چون در طرز تهیه آبگوشت بزباش از سبزی استفاده می‌شود. دیزی یا آبگوشت یکی از سنتی ترین و اصیل ترین غذاهای ایرانی است که معرف نوع غذاهای مردم قدیم ایران می باشد.

سبزی سرخ شده را به گوشت و لوبیا اضافه کرده و سپس داخل قابلمه آب بریزید. توجه داشته باشید که لیموعمانی را باید در انتهای زمان پخت به غذا اضافه کنید زیرا غذا تلخ می‌شود. سریع‌ترین و ساده‌ترین راه درست‌کردن دمی گوجه، کته کردن آن است. ابتدا باید پیاز را سرخ‌کرده و سپس سیب‌زمینی، رب گوجه و ادویه مورد نظرتان را به آن اضافه کنید. برنج را در قابلمه ریخته و یک‌بند انگشت روی آن آب بریزید.